• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

سازمان اطلاعات مركزي امريكا تاييد كرد

قتل خاشقچي به دستور وليعهد سعودي

ميثم سليماني

درز اطلاعاتي درباره قتل جمال خاشقچي، خبرنگار عربستاني توسط مقام‌هاي سعودي، پس از تركيه به امريكا رسيده است. روز گذشته رسانه‌هاي امريكايي به نقل از منابعي در سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) اعلام كردند كه اين سازمان به اطلاعات جديدي درباره قتل جمال خاشقچي در كنسولگري سعودي در استانبول دست يافته است. براساس گزارش‌هاي مستقل
واشنگتن پست، وال استريت ژورنال و نيويورك تايمز، سيا به اين نتيجه رسيده كه دستور قتل خاشقچي توسط شخص محمدبن سلمان؛ وليعهد عربستان سعودي صادر شده ‌بود. جمال خاشقچي از روزنامه‌نگاران سعودي شناخته شده بود كه برخي وي را حامي حكومت سعودي و برخي ديگر منتقد وليعهد عربستان مي‌دانستند. او در روز 2 اكتبر وارد كنسولگري سعودي در استانبول شد و ديگر برنگشت و سپس خبر قتل او توسط رسانه‌هاي مختلف مخابره شد.

به گفته منابع آگاه در واشنگتن‌پست، نيويورك‌تايمز، وال‌استريت‌ژورنال و آسوشيتدپرس، ارزيابي‌هاي سازمان سيا بر اساس اطلاعات قطعي و جدي است كه اين سازمان از محمدبن سلمان به دست آورده است. سيا در گزارش خود از وليعهد عربستان با مخفف MBS ياد كرده و تاييد مي‌كند كه اين قتل نمي‌توانسته بدون اطلاع محمدبن سلمان صورت گرفته باشد.

مقام‌هاي اطلاعاتي ايالات متحده به سي‌بي‌اس اعلام كردند كه سازمان‌هاي اطلاعاتي بر اين باورند كه كشته شدن خاشقچي با برنامه‌ريزي قبلي صورت گرفته بود. مقام‌هاي عربستان سعودي در دوهفته نخست پس از ناپديد شدن خاشقچي، هرگونه دخالت در كشته شدن او را رد كردند. همزمان مقام‌هاي ترك در گفت‌وگو با رسانه‌هاي متفاوت يا از طريق درز اطلاعات اعلام كردند كه خاشقچي در كنسولگري سعودي در استانبول توسط يك گروه 15 نفره به قتل رسيده است. در نتيجه اين سيل اطلاعاتي دولت سعودي در 19 اكتبر، براي اولين‌بار اعتراف كرد كه خاشقچي در محل كنسولگري اين كشور كشته شده است. سعودي‌ها عوامل خودسر را مسوول اين قتل معرفي كرده و تاكيد داشتند كه برخلاف جوسازي‌هاي رسانه‌اي محمدبن سلمان در اين قتل هيچ نقشي نداشته است. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد معرفي محمدبن سلمان به عنوان قاتل اصلي خاشقچي مي‌تواند پيامدهاي ناگواري براي روابط ايالات متحده و عربستان سعودي داشته باشد. روز پنجشنبه ايالات متحده اعلام كرد كه تحريم‌هايي را عليه 17 نفري كه در قتل خاشقچي نقش داشتند اعمال مي‌كند اما دونالد ترامپ كماكان در برابر اينكه محمدبن سلمان را به عنوان مقصر اصلي مرگ خاشقچي بداند مقاومت مي‌كند. رييس‌جمهور امريكا اهميت سعودي‌ها را در مقابله با نفوذ ايران در منطقه و همچنين فروش تجهيزات نظامي توسط پيمانكاران دفاعي ايالات متحده مي‌داند و براساس همين حساب و كتاب‌ها تمايلي به تغيير اين چارچوب ندارد.

عربستان سعودي براي عبور از اين بحران بيش از 11 نفر را در اين پرونده متهم كرده و 21 نفر نيز در بازداشت هستند. دادستان عالي عربستان نيز براي پنج تن از اين افراد درخواست اعدام كرده است. هالي ويليامز خبرنگار سي بي‌اس در گزارشي در اين باره مي‌گويد: دادستان سعودي براي اولين‌بار به صورت رسمي تاييد كرد كه بدن خاشقچي پس از آنكه كشته شده در داخل كنسولگري نيز قطعه قطعه و اعضاي بدن از هم جدا شده است؛ هرچند كه مقامات تركيه هفته‌هاست كه اين حرف را بيان مي‌كنند اما اين موضوع به تاييد رسمي نرسيده بود. اكنون به گزارش واشنگتن‌پست سيا به مداركي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد خالد بن سلمان سفير عربستان در واشنگتن در تماس تلفني با جمال خاشقچي به وي پيشنهاد كرده كه به تركيه برود. خالد اين اتهام را رد كرده و مي‌گويد آخرين ارتباط او با خاشقچي تقريبا به يك سال پيش بازمي‌گردد. اكنون سوال اينجاست كه آيا اين درز اطلاعاتي به صورت خودسرانه از سوي سيا صورت گرفته تا دولت را در عمل انجام شده قرار دهد، يا اينكه اين اقدام با هماهنگي كاخ سفيد صورت گرفته است.

 

پاي يك زن ديگر در ميان است

به گزارش واشنگتن‌پست، يك زن مصري مدعي شده است كه چندماه قبل از اينكه جمال خاشقچي در كنسولگري عربستان كشته شود در يك مراسم مذهبي در ايالات متحده با او ازدواج كرده است. به نظر مي‌رسد كه جمال خاشقچي اين ازدواج را هم از نامزد تركيه‌اي و هم اعضاي خانواده خود پنهان كرده بود. اكنون افشاي اين مساله مي‌تواند بر پيچيدگي‌هاي اين پرونده بيفزايد. همسر وي در مصاحبه‌اي عنوان كرد كه من يك رابطه رسمي با خاشقچي داشتم و دوست دارم به عنوان يك همسر مسلمان حقوق من به‌طور كامل به رسميت شناخته شود. او با اين شرط با واشنگتن پست صحبت كرد كه نام او كامل نوشته نشود و تنها از اختصار H.Atr استفاده شود كه بيشتر اشاره به نگراني‌هاي امنيتي در خصوص كار و زندگي او دارد؛ البته با توجه به اينكه عكس‌هاي وي در فضاي مجازي منتشر شد ديگر اين ملاحظه كاري واشنگتن‌پست هم دليل منطقي ندارد. گفته مي‌شود كه اين خانم، خبرنگاران واشنگتن پست را از طريق نامه‌هايي در جريان اين اتفاق قرار داده و عكس‌هاي متفاوتي از خود با خاشقچي را براي اين رسانه فرستاده است.

يكي از همكاران قديمي خاشقچي كه در مراسم حضور داشت به عنوان شاهد عيني اين مراسم گفته‌هاي اين خانم را تاييد كرد. اما خانواده خاشقچي در اين خصوص اظهارنظر نكردند. خديجه چنگيز نامزد تركيه‌اي خاشقچي در يك مصاحبه تلفني عنوان كرد كه از اين رابطه آگاه نبوده است. وي افزود: جمال هرگز در خصوص اين زن به من نگفته است و به نظرم او سعي دارد تصوير مردم از جمال را تغيير دهد. او چه مي‌خواهد؟ من معتقدم كه اين تلاش براي بي‌اعتبار كردن او و آسيب رساندن به شهرت اوست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون