• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

خبر كوتاه

انتخاب بهترين تاريخ‌نگار سال

پروفسور دانشگاه هاروارد به عنوان برنده بزرگ‌ترين جايزه كتاب در زمينه تاريخ انتخاب شد. به گزارش مهر به نقل از آسوشيتدپرس، پروفسور مايا جاسانوف به عنوان برنده جايزه ۷۵ هزار دلاري كانديل كه به بهترين اثر تاريخي سال تعلق مي‌گيرد، شناخته شد.اين كتاب كه با عنوان «محافظان سپيده‌دم: جوزف كنراد» نوشته شده تركيبي از تاريخ، بيوگرافي، سفر و نقد ادبي است و زندگي جوزف كنراد نويسنده مطرح را روايت مي‌كند. در اين اثر منحصر به فرد دانشگاهي، زندگي كنراد به عنوان پيشگامي در درك جهان مدرن كه به مسائلي چون مهاجرت، تروريسم و انقلاب ارتباطات توجه دارد، مورد بررسي قرار گرفته است. اسم برنده اين رقابت شب پيش در مراسمي كه در موزه هنرهاي زيباي مونترال برگزار شد، اعلام و مارك گيلبرت رييس هيات داوران در اين باره گفت: اين كتاب پرتره جذابي از فردي متفاوت و دوران او را روايت مي‌كند. مايا جاسانوف در دنياي كنراد پرسه مي‌زند و به بازآفريني آن زندگي مي‌پردازد. دست يافتن به اين زندگي و دنيا، نيازمند تحقيقات جدي و چشمي توانا براي بازگويي جزييات است و بايد بتواني روحي مشابه روح كنراد را در خودت زنده كني تا بتواني اين روايت فوق‌العاده تاريخي را به زبان آوري. خوشبختانه قلم جاسانوف همانند كنراد، جادويي است.جاسانوف براي آنكه بتواند اين كتاب را بنويسد از شرق آسيا تا اروپا را با يك كشتي طي كرده و در طول سفري هزار مايلي، در رود كنگو سعي كرده است تا به جهان كنراد نزديك شود. اين كتاب با اقبال منتقدان معتبر از وال استريت ژورنال و نيويورك تايمز تا اكونوميست و اسپكتيتور و از گاردين تا فايننشال تايمز روبه‌رو شد و نويسندگان مطرحي چون جان لوكره و جف ديور و كلر تامالين زبان به تحسين آن گشودند.خانم جاسانوف استاد تاريخ در دانشگاه هاروارد است و پيش‌تر براي دومين كتابش يعني «تبعيد آزادي» در سال ۲۰۱۱ يكي از فيناليست‌هاي اين جايزه شده بود. نخستين كتاب وي «لبه امپراتوري» نيز در سال ۲۰۰۵ موفق به كسب جايزه داف كوپر شد.دو فيناليست ديگر اين جايزه نيز هر يك، جايزه‌اي ۱۰ هزار دلاري دريافت كردند كه شامل كارولين فريزر تاريخ‌نگار برنده جايزه پوليتزر براي نگاه تاريخي‌اش به زندگي لورا اينگلز وايلدر نويسنده ‌«خانه كوچك در چمنزار» و سم وايت براي تحقيقات بين‌رشته‌اي‌اش درباره نقش تعيين كننده آب و هوا در موفقيت و شكست نخستين شهرك‌ها در امريكاي شمالي، بودند. جايزه بين‌المللي كانديل به ياد پيتر كانديل يكي از معتبرترين تاريخ‌نگاران و محققان دوران و از سوي دانشگاه مك‌گيل تاسيس شده است.

 

نامزدهاي جوايز فيلم مستقل «اسپريت» اعلام شد

نامزدهاي سي‌وپنجمين دوره جوايز فيلم مستقل «اسپريت» با پيشتازي فيلم‌«ما حيوانات» به كارگرداني «جرمايا زاگار» معرفي شد. به گزارش ايسنا به نقل از اسكرين، فيلم «ما حيوانات» در پنج بخش از جوايز فيلم مستقل «اسپريت» شانس كسب جايزه دارد و پس از آن فيلم‌هاي «تو واقعا هرگز اينجاد نبودي»، «اولين اصلاح شده» و «رتبه هشتم» با چهار نامزدهاي قرار گرفته‌اند.

«تو واقعا هرگز اينجاد نبودي» به كارگرداني «لين رامزي»، «اولين اصلاح شده» ساخته «پل شرادر»، «رتبه هشتم» از «بو برنهام»، «اگر خيابان بيل مي‌توانست حرف بزند» به كارگرداني «بري جنكينز» و «هيچ اثري نگذار» از «دبرا گرانيك» آثاري هستند كه در شاخه بهترين فيلم اين رويداد سينمايي به رقابت مي‌پردازند. در شاخه بهترين كارگرداني نيز «دبرا گرانيك» (هيچ اثري نگذار)، «بري جنكينز» (اگر خيابان بيل مي‌توانست حرف بزند)، «تامارا جنكينز» (زندگي خصوصي)، «لين رامزي» (تو واقعا هرگز اينجا نبودي) و «پل شرادر» (اولين اصلاح شده) شانس كسب جايزه دارند. «وراثت»، «متاسفم كه اذيتت كردم»، «قصه»، «ما حيوانات» و «حيات وحش» نيز نامزدهاي جايزه بهترين فيلم اول اين رويدادسينمايي هستند. همچنين در شاخه بهترين بازيگر نقش اصلي زن «گلن كلوز» (زن)، «توني كولت» (وراثت)، «السي فيشر» (رتبه هشتم)، «رجينا هال» (از دختران حمايت كنيد)، «هلنا هاوارد» (مادلين مادلين) و «كري موليگان» (حيات وحش) و در شاخه بهترين بازيگران نقش اصلي مرد نيز «جان چو» (جست‌وجو)، «داويد ديگز» (پرده‌كشي)، «اتان هاوك» (اولين اصلاح شده)، «كريستين مالهرويس» (سقراط) و «خواكين فونيكس» (تو هرگز واقعا اينجا نبودي) نامزدهاي كسب جايزه بودند.در بخش بهترين فيلم خارجي نيز «سوختن» (كره جنوبي)، «محبوب» (بريتانيا)، «لازاروي خوشحال» (ايتاليا)، «روما» (مكزيك) و «دزدان فروشگاه» (ژاپن) شانس كسب جايزه دارند. سال گذشته «برو بيرون» جايزه بهترين فيلم و كارگرداني جوايز فيلم مستقل اسپريت را كسب كرد و مراسم اعطاي جوايز سي‌وپنجمين دوره اين جوايز سينمايي نيز روز ۲۳ فوريه ۲۰۱۹ (چهارم اسفند) برگزار مي‌شود.

 

نتفليكس انيميشن «فرار از كلاه»مي‌سازد

كمپاني نتفليكس انيميشن «فرار از كلاه» را توسط مارك آزبرن كارگردان «پانداي كونگفوكار» مي‌سازد. به گزارش مهر به نقل از ورايتي، كمپاني نتفليكس انيميشن «فرار از كلاه» را توسط مارك آزبرن كارگردان «پانداي كونگ‌فو كار» مي‌سازد. «فرار از كلاه» قرار است در يك دنياي خيالي اتفاق بيفتد؛ جايي كه گربه‌هاي سياه نيروهاي شر و خرگوش‌هاي جادويي نيروهاي خوب هستند. داستان زماني شكل مي‌گيرد كه يكي از خرگوش‌ها به قلمرويي اسرارآميز پا مي‌گذارد. فيلمنامه اين انيميشن را آزبرن به همراه آدام كلاين نويسنده اين اثر به رشته تحرير درآورده است. توليد «فرار از كلاه» در اين ماه آغاز مي‌شود. آزبرن در كنار كارگرداني و نويسندگي اين انيميشن تهيه آن را نيز به همراه جينكو گاتوه برعهده دارد.گاتوه پيش از اين با آزبرن در اثر تحسين شده «شازده كوچولو» همكاري كرده بود.انتظار مي‌رود نتفليكس اين فيلم را سال ۲۰۲۲ منتشر كند.

 

اداي احترام به نويسنده برنده دو اسكار

درگذشت «ويليام گُلدمن» نويسنده رمان‌ و نمايشنامه‌نويس امريكايي و برنده دو جايزه اسكار با واكنش اهالي هاليوود همراه شد. به گزارش ايسنا به نقل از گاردين، «ويليام گُلدمن» رمان‌نويس امريكايي كه بيشتر براي نگارش فيلمنامه‌هاي «بوچ كسيدي و ساندنس كيد»، «همه مردان رييس‌جمهور» و «عروس شاهزاده» شناخته مي‌شود روز گذشته (۲۵ آبان) در سن ۸۷ سالگي در شهر نيويورك درگذشت. «بن استيلرز» كمدين امريكايي مجموعه آثار «گلدمن» را نقطه عطف در سينماي هاليوود ناميد و «ادگار رايت» نيز در صفحه توييتر خود «ويليام گُلدمن» را يك ماجراجوي افسانه‌اي توصيف كرد. «لين مانوئل ميراندا» كارگردان فيلم «هميلتون» نيز گفت تنها واكنش مناسب به درگذشت «گلدمن» اين است كه به نشانه قدرداني از وي سر تعظيم خم كنيم. «ران هاوارد» كارگردان برنده اسكار فيلم «ذهن زيبا» نيز «ويليام گلدمن» را يكي از موفق‌ترين فيلمنامه‌نويسان تاريخ، يك دوست و مربي خواند. «گُلدمن» يكي از چهره‌هاي كليدي موج نو سينماي هاليوود (هاليوود نو) بود كه با مجموعه‌اي از چندين فيلم شاخص، انقلابي در صنعت سينماي امريكا ايجاد كردند. او در سال ۱۹۳۱ در شهر شيكاگو متولد شد و پس از گذراندن دوره‌اي در نثر خلاق تصميم گرفت رمان‌نويس شود و اولين رمان خود را به نام «معبد خدا» در سال ۱۹۵۷ منتشر كرد. اين نويسنده از دهه ۱۹۶۰ و پس از استخدام براي اقتباس از رمان «گل‌هايي براي الجرنون» نوشته «دنيل كيز» به عرصه فيلمنامه‌نويسي قدم گذاشت، گرچه اين فيلمنامه هيچگاه ساخته نشد اما سرآغازي براي ادامه فعاليت «گلدمن» در اين حرفه شد كه از آن جمله مي‌توان به نگارش فيلمنامه پليسي «هارپر» با بازي «پل نيومن» اشاره كرد كه در سال ۱۹۶۶ توجه زيادي را به سمت خود جلب كرد و راه‌ را براي موفقيت «گلدمن» گشود. «گلدمن» كه به صورت متناوب رمان و فيلمنامه‌ مي‌نوشت در سال ۱۹۶۹ فيلمنامه «بوچ كسيدي و ساندنس كيد» را به عنوان اولين فيلمنامه اصلي (اوريجينال) نوشت كه با بازي «پل نيومن» همراه شد. اين فيلمنامه علاوه بر دستمزد بالايي كه براي «گلدمن» داشت اولين جايزه اسكار بهترين فيملنامه اصلي را براي او به ارمغان آورد. او در سال ۱۹۷۳ رمان كمدي رومانتيك «شاهزاده عروس» و در سال ۱۹۷۴ «مرد ماراتن» را منتشر كرد كه دو سال بعد به يك فيلم موفق تبديل شد. در سال ۱۹۸۷ نيز فيلمي بر اساس رمان «عروس شاهزاده» به سينما آمد. اين نويسنده امريكايي دومين جايزه اسكار خود را هم در سال ۱۹۷۷ براي فيلم «همه مردان رييس‌جمهور» در شاخه بهترين فيلمنامه اقتباسي كسب كرد. در دهه ۱۹۸۰ ميلادي شهرت «گلدمن» به عنوان يك فيملنامه‌نويس فروكش كرد و به همين دليل او اين فرصت را يافت تا كتاب «ماجراهايي در تجارت سينما» را درباره سينماي دهه ۱۹۷۰ هاليوود بنويسد. در سال ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ نيز دو كتاب خاطرات با عنوان‌هاي «هايپ‌اند گلوري» و «من چه دروغي گفتم؟» را نوشت.

 

«هنروتجربه» فيلم‌هاي روز را اكران مي‌كند

گروه سينمايي هنر و تجربه با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه با موافقت شوراي عالي اكران، بار ديگر اكران همزمان فيلم‌هاي هنري و تجربي به نمايش در آمده در سينماهاي كشور را دستور كار خود قرار داده است. به گزارش روابط عمومي هنروتجربه، متن اين اطلاعيه به شرح زير است: «موسسه سينمايي هنر و تجربه بر اساس موافقت شوراي عالي اكران سينمايي كشور، بار ديگر نمايش همزمان فيلم‌هاي هنري و تجربي به نمايش در آمده در سينماهاي كشور را به طور همزمان در دستور كار قرار داده است. بر اساس اين اطلاعيه با عنايت به ضرورت حمايت همه‌جانبه از سينماي هنري و تجربي در پهنه اكران عام سينمايي كشور سينماي هنر و تجربه پس از رايزني‌هاي مختلف با مسوولان سازمان سينمايي كشور، مديرعامل خانه سينما و شوراي صنفي از اين پس با مجوز بالاترين مقام اكران سينمايي كشور اقدام به نمايش همزمان فيلم‌هاي هنري و تجربي اكران سراسري در سينماهاي خود خواهد كرد تا بتواند در اكران طولاني‌مدت خود نمايش اين فيلم‌ها را با موفقيت بيشتري همراه سازد. نحوه نمايش اين فيلم‌ها پس از تاييد شوراي محترم سياستگذاري اين گروه سينمايي به صورت محدود و طولاني مدت همراه خواهد بود تا ضمن حمايت از اين نوع فيلم‌ها از تداخل كمي و كاهش سانس‌هاي فيلم‌هاي اختصاصي سينماي هنر و تجربه جلوگيري شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون