• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

بازار طلا و ارز روند كاهشي را تجربه مي‌كنند

واقعي شدن انتظارات كنشگران اقتصادي

بازار طلا و ارز در ماه‌هاي اخير نوسانات زيادي را به خود ديده‌اند. اين بازارها به وي‍‍ژه در ابتداي سال جاري تلاطم‌هاي بالايي را تجربه كردند. افزايش افسار گسيخته بازار ارز و كاهش ارزش پول ملي يكي از مهم‌ترين تحولاتي بود كه توانسته بر تمامي اقتصاد اثرگذار باشد. اين اثرگذاري يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش قيمت‌ها در بازار طلا و سكه نيز بود. با فروكش كردن تب اين بازارها، ثبات نسبي به اين بازار‌ها برگشت. با اعلام تحريم‌هاي تازه امريكا عليه ايران، بسياري انتظار داشتند كه نوسانات گذشته به اين بازار‌ها بازگردد؛ بر خلاف اين انتظار، فعالان اقتصادي رفتار ديگري را از خود نشان دادند و در عمل به اعمال تحريم‌هاي تازه بي‌توجهي كردند. ثبات در اين بازار‌ها را مي‌شد بر اساس، پيش‌خور شدن اثر تحريم‌ها مورد تحليل قرار داد؛ بدين معني كه اثرات رواني و احتمال تاثير تحريم‌ها بر اقتصاد، پيش از اين زهر خود را ريخته و چيز ديگري در چنته ندارد. مرجان فتاحي تحليل‌گر بازار طلا و ارز در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص كاهش قيمت‌ها در روز‌هاي اخير مي‌گويد: ‌قيمت‌ها چند روز اخير خارج از تحليل است و بيشتر حالت دستوري دارد. به دليل محدود بودن و مشخص نبودن قيمت‌ها و نبودن قيمت روي تابلوهاي صرافي به نظر مي‌رسد به طور كلي دسترسي به كالا كمتر شده است.

او در تشريح يكي از دلايل اين كاهش قيمت‌ها مي‌گويد: قبل از شروع تحريم‌هاي 13 آبان، بازار ارز تاثيرات تحريم را پذيرفته و به آن واكنش نشان داده بود. او ادامه داد: همچنين معافيت‌هايي كه ايالات متحده براي كشور‌هاي وارد‌كننده نفت تعيين كرد موجب شده بسياري از فعالان اين نكته را بپذيرند كه تحريم‌هاي امريكا بي‌اثر بوده و با بالا رفتن احتمال فروش نفت ايران مجاري ورود منابع ارزي در ايران بيشتر شود. او در تشريح آينده بازارها مي‌گويد: بعيد نيست در روز‌هاي آتي نيز همين روند ادامه پيدا كند. او در بخش ديگري از سخنانش بر اثر‌گذاري مقابله با متخلفان بازار سكه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اتفاق چند روز پيش در مورد اعدام سلطان سكه ترسي بر ادامه معاملات خلق كرده بود و برخي از فعالان تمايلي به خريد سكه از خود نشان نمي‌دادند.

او در تشريح ادامه روند بازار مي‌گويد: به صورت طبيعي و با توجه به روند سال‌هاي اخير، احتمال افزايش تقاضاي فصلي در اواخر ماه آذر و دي ماه وجود خواهد داشت؛ لذا «اگر در سال جاري هم روند معاملات به حالت طبيعي خود بازگردد»، مي‌توان انتظار افزايش قيمت در اين بازه زماني را به دليل فرارسيدن موعد تسويه‌حساب‌هاي بين‌المللي و شايد تقاضاي مسافرتي و... داشت.

 

تاثيرات كوتاه‌مدت

ميثم رادپور تحليلگر ديگر بازار طلا و ارز نيز معتقد است در خصوص نوسان قيمت ارز در چند روز اخير نمي‌توان تحليل كامل و درستي ارايه داد. رادپور در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: در زمان آغاز تحريم‌ها (13 آبان ماه) انتظارها بر اين بود كه اتفاقات ناگواري براي كشور رخ مي‌دهد و فروش نفت، محصولات پتروشيمي، فلزات و... با كاهش شديدي همراه شوند. اما با معافيت 8 كشور (كه از عمده خريداران نفتي كشور محسوب مي‌شوند) ترس و دغدغه كاهش شديد ميزان فروش نفت و درآمدهاي نفتي، كاهش يافت كه البته اين امر نيز امتياز خوبي براي ايران است. اين فعال اقتصادي معتقد است ريشه اصلي نوسان‌هاي شديد در قيمت ارز، در واقع رفتار‌هاي هيجاني است و مي‌گويد: در واقع افراد با رفتارهاي هيجاني خود، بازار را وادار به واكنش مي‌كنند. هر چقدر دامنه نگراني درخصوص آينده بيشتر باشد، واكنش بازار نيز التهابي‌تر و شديد‌تر خواهد بود. در چند روز اخير، قيمت‌ها در بازار واقعي‌تر شده كه البته پاسخ به همان انتظارات و توقعات بوده است. رادپور در تشريح ديگر عوامل اثرگذار بر بازار مي‌گويد: البته در اين بين نبايد از موارد ديگر تاثيرگذار مانند اعدام سلطان سكه و پايين آوردن سقف معاملات غافل شد. اما موارد ذكرشده در كوتاه‌مدت تاثير دارند و در بلندمدت تاثير خود را از دست مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون