• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4237 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان

صداي مخالف

باز نشر توييت‌هاي ناشناس

روزنامه رسالت تيتر و عكس اول روز گذشته خود را به موضوع كارگران هفت تپه اختصاص داده و ضمن انتشار تصويري از تيتر «كارگران مشغول حبسند» نوشت: «دست كارگران هفت تپه از زمين و آسمان خالي است. هر روز اعتراض مي‌كنند و روي پلاكاردهاي اعتراضي‌شان مي‌نويسند كه «نان خوردن هم ندارند و گرسنه‌اند»، چشم به راه اقدامند و بي‌اقدامي‌ها داغدارشان كرده. مي‌گويند: «ما تا كي مي‌توانيم براي تامين هزينه‌هاي زندگي مان نان قرض كنيم و به جاي سه وعده، دو وعده غذا بخوريم.»

در موضوع اعتراض كارگران هفت‌تپه برخلاف ساير اعتراضات گذشته و حتي حال حاضر جامعه رسانه‌هاي اصولگرا به طور ويژه فعال بودند. باوجود آنكه كارگران در اعتراضات خود از صداوسيما با عنوان «ميلي» نام برده بودند كه ممكن است اعتراضات آنها را به شكل اغتشاش به تصوير بكشد، اما مجريان شبكه افق در فضاي توييتر و حتي در برنامه‌هاي خبري اين شبكه به پوشش لحظه‌اي اين اعتراض پرداختند.

همزمان وب‌سايت مشرق در اقدامي غيرحرفه‌اي توييت فردي ناشناس را بازنشر كرد كه در آن يك اكانت توييتري مدعي شده بود «مالكان جديد كارخانه هفت‌تپه خواهرزاده‌هاي جهانگيري هستند» اين خبر با تكذيب رسمي دولت روبرو شد. اما آش آن آنقدر شور شد كه حتي عبدالله گنجي مديرمسوول روزنامه جوان در توييتي نسبت به اين رفتار اعتراض كرد و اين نوع خبرها را ساخته و پرداخته تيم سايبري منافقين دانست. او در توييت خود نوشت: «‏بخشي از محتوايي كه منافقين تيرانا در فضاي مجازي منتشر مي‌كنند مبتني برذائقه و كليشه‌هاي ذهني حزب‌اللهي‌هاست. مي‌دانند چه بسازند تا ما خوش‌مان بيايد. چه بسازند تا ضد انقلاب خوشش بيايد. مسائل شخصي مديران كشور، مسائل مالي، فرزندان، سبك زندگي، رازآلوده كردن مسائل و... چون با ذائقه ما منطبق است احساس مي‌كنيم حرف خود ماست، لذت مي‌بريم و فوروارد مي‌كنيم.» به جز شبكه افق هيچ كدام از شبكه‌هاي خبر به اين موضوع نپرداختند از همين رو رسالت در گزارش خود نسبت به اين موضوع و بازداشت چند تن از كارگران اعتراض كرده است.

ادامه انتقادات به ظريف

بعد از پروپاگانداي شديد رسانه‌هاي اصولگرا عليه ظريف خبرگزاري فارس در گزارشي خبر از ممنوع‌الخروجي ميثم نصيري احمدآبادي داد كه از سال ۸۹ به رياست مركز اطلاعات مالي وزارت اقتصاد رسيده است. ادعاي آنها اين بود كه وي در امارات درخواست پناهندگي از امريكا كرده است. وب سايت مشرق با استناد به همين خبر مدعي شد: با اين وصف مشخص شده است كه اظهارات ظريف درباره پولشويي و موارد و اطلاعاتي كه او در اشاره به برخي نهادهاي كشور كرده است توسط همين فرد مشكوك در اختيار وزير خارجه قرار مي‌گرفته و شخص وزير هم عينا آنها را تكرار كرده است. اين پرونده تازه مفتوح ابعاد ديگري هم دارد از جمله اينكه گفته مي‌شود فرد مذكور وظيفه مشاورت ظريف را نيز بر عهده داشته يا اينكه واحد اطلاعات مالي وزارت اقتصاد كه نصيري احمدآبادي مسوول آن بوده است، فهرست ۴۰۰ صرافي كه به نوعي تحريم‌ها را دور مي‌زدند را به واحد اطلاعات مالي طرف‌هاي خارجي ارايه كرده كه اين امر منجر به شناسايي اين صرافي‌ها شده و بحران ارزي اخير را تقويت كرده است.» مشرق همچنين از ظريف مي‌‌خواهد ضمن عذرخواهي رسمي براي پيشگيري قضايي اظهاراتش درباره القاي پولشويي توسط يك يا چند نهاد كلان در كشور، اعلام آمادگي كند.

شلختگي در وزارت خارجه

وبسايت مشرق به بهانه حرف‌هاي عراقچي كه در تهديدي آشكار نسبت به اروپا گفته بود: «اروپا نبايد فراموش كند برجام قبل از اينكه توافقي اقتصادي باشد توافقي امنيتي است و با امنيت اروپا سروكار دارد»، يادداشتي را منتشر كرد و در آن از او مي‌پرسيد: امنيتي بودن برجام دقيقا چه معنايي دارد و در برجام چگونه امنيت اروپا تضمين شده است؟ در كدام بند از برجام ما تعهد به امنيت اروپا داده‌ايم؟

كريمي‌قدوسي پيش‌تر گفته بود ظريف تعهد داده تا قاسم سليماني را تحويل دهد. اين اظهارات اگرچه تكذيب شد اما در مجموع حكايت از نگاهي خاص داشت. با همين پيش زمينه ذهني است كه مشرق مي‌پرسد: «مگر در متن برجام ايران متعهد به تامين امنيت منطقه شده است كه با عدم اجراي برجام، از اين تعهد شانه خالي كند؟ با اين اظهارات آقاي عراقچي مشخص مي‌شود كه عامل اصلي ناامني در منطقه جمهوري اسلامي و مردم ايران زمين هستند و برجام توانسته است اين ملت را كنترل كند.»

مشرق همچنين سوال مي‌كند «منظور آقاي عراقچي از شروع بحران هسته‌اي در منطقه دقيقا چيست؟ آيا قرار است در منطقه بر سر رسيدن به تسليحات اتمي رقابتي صورت بگيرد يا جمهوري اسلامي بعد از شكست برجام، به دنبال موضوع خاصي در برنامه هسته‌اي مي‌رود؟» در مجموع نويسنده، عراقچي را به «شلختگي در ادبيات ديپلماتيك» متهم مي‌كند. اين درحالي است كه روز گذشته علاوه بر عراقچي، شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در گفت‌وگو با وزيرخارجه انگليس از اتخاذ تصميمات هسته‌اي ايران براي بازگشت به پيش از برجام خبر داده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون