نقش اپراتورهاي ارتباطي
در بازار اشباع موبايل كشور
جديدترين گزارشها از بازار ارتباطي كشور گوياي اين است كه سهم بازار اپراتورهاي موبايل در سهماهه دوم سال جاري با افت و خيزهايي مواجه شده كه به عبارت ديگر بيانگر رقابت زيرپوستي آنها در بازار اشباع كشور است. به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبرنگاران پويا؛ بررسي و تحليل آمار حوزه ارتباطات نشان ميدهد كه ضريب نفوذ تلفن همراه در كشور طي سه ماهه تابستان با رشد 1.55 درصدي مواجه شده و در مجموع به 111.87 درصد به ازاي پوشش سراسري كل كشور رسيده است. اين ضريب نفوذ تا پايان شهريورماه به ازاي فعاليت 91 ميليون و 824 هزار و 535 مشترك در شبكه اپراتورهاي تلفن همراه بوده است. گزارشهاي آماري و مقايسهاي به نسبت سهماهه ابتداي سال جاري نشان ميدهد كه اپراتورهاي موبايل با وجود رقابت سنگيني كه بر سر كشف نقاط پنهان بازار و جذب مشتركان بيشتر داشتهاند اما دچار تغيير و تحولات معناداري در بخش كاربران فعال شدهاند. همراه اول كه تحت پروانه شركت مخابرات ايران فعاليت ميكند تنها اپراتوري بوده كه توانسته ظرف سه ماهه تابستان، سهم خود از بازار ارتباطي را به 60.11 درصد برساند. در حالي كه سهم بازار اين اپراتور تا پايان خرداد سال جاري59.48 درصد بود اما توانسته با افزايش مشتركان خود به 55 ميليون و 199 هزار و 242 بر سهم بازار خود بيفزايد. شركت خدمات ارتباطي ايرانسل هم با وجود اينكه تا پايان خردادماه سهم 36.74 درصدي را از بازار ارتباطات همراه كشور در اختيار داشت اما در پايان سهماهه دوم سال با افت سهم مواجه شده و روي شاخص 36.23 درصدي با بيش از 33 ميليون و 272 هزار مشترك قرار گرفته است. شركت خدمات ارتباطي رايتل و سازمان منطقه آزاد كيش نيز به ترتيب تا پايان خرداد سهم بازار 3.78 و 0.01 درصدي در اختيار داشتند كه اكنون آمارهاي جديد وزارت ارتباطات نشان ميدهد كه رايتل نيز با افت سهم بازار تا 3.64 درصد مواجه شده و تعداد مشتركان اين اپراتور بيش از سه ميليون و 345 هزار است.
آمارهاي ميزان پوشش حاكي از اين است كه پوشش جادههاي اصلي، فرعي و ريلي در حال حاضر 82.64 درصد است.