• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4246 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

تحريم ضدحقوق بشر است

اين نگراني‌ها در تاريخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ با تحريم خريد دلار، صادرات فلزات، نقل و انتقالات مالي، صنعت خودروسازي، فرش و هواپيماهاي مسافري افزايش يافت. سوال ايرانيان اعم از پير و جوان، زن و مرد، كودكان، بيماران، اقليت‌هاي قومي، مذهبي، زباني و به تعبيري همه‌ مردم درون اين جغرافياي سياسي اين بود، ما تلاش خودمان را براي تغيير و گفت‌وگو انجام داديم! دليل تحريم چه بود؟

هدف از تحريم صنعت خودروسازي با توجه به كشته‌شدگان جاده‌اي 20 هزار نفري در سال و فرسودگي ناوگان هوايي كشور ايران، مردم هستند يا دولت؟ اين نگراني‌ها و سوالات در تاريخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ با تبليغات وسيع ايالات متحده امريكا و شخص رييس‌جمهور اين كشور بيش از پيش افزايش يافت. تحريم‌هاي ديگري چون حمل و نقل دريايي، موارد مرتبط با تمامي ابعاد صنعت نفت ايران، تبادلات مالي خارجي با بانك مركزي ايران و موسسات مالي ايران و همچنين موضوعات مرتبط با بخش انرژي و بيمه به تحريم‌هاي ديگر ملحق شد.

سوال اساسي اين است، تحريم‌ها بر چه كساني اثر مي‌گذارد؟ و نتيجه‌ آن چه خواهد بود؟ تحريم‌ها اول بر همه‌ مردم ايران و آخر هم بر همه‌ مردم ايران تاثير مي‌گذارد؛ بر كردها، بلوچ‌ها، فارس‌ها، ترك‌ها، تركمن‌ها، عرب‌ها و... بر اهل سنت، شيعه، يهودي، مسيحي، لاييك، سكولار و ... به اكثريت! به اقليت!

نتيجه‌ آن فقر بيشتر مردم، ايجاد فضاي امنيتي در كشور تحريم شده و مهم‌تر از همه مهاجرت يا به تعبيري فرار از اين وضعيت خواهد بود. شما خوب مي‌دانيد كه محور پديده مهاجرت جست‌وجو براي زندگي بهتر و احياي حق بشري انسان است. اكنون چه چيز در ايران باعث افزايش سختي‌ها و نتيجتا افزايش مهاجرت مي‌شود جز تحريم‌ها؟ همان‌گونه كه مي‌دانيد اين مهاجرت‌ها غالبا قانوني نخواهد بود و پديده‌هايي مانند قاچاق انسان را به دنبال دارد. اگر از خطرات و افزايش كشتگان بگذريم، اقليت‌سازي در كشورهاي هدف مهاجرت پديده‌اي ناگزير خواهد بود و همچنين بي‌تابعيتي.

فكر مي‌كنم همگي موافق باشيم كه بي‌تابعيتي موضوعي اقليتي است و بايد به علل و ريشه‌هاي آن پرداخت، يعني اگر ما بخواهيم مشكلي مانند بي‌تابعيتي را حل كنيم، نخست بايد اقليت‌سازي و مهاجرت غيرقانوني را مهار و مولفه‌هاي تحريك‌كننده‌ اين موضوع را شناخته و كنترل كنيم.

من حداقل از طرف بخش قابل توجهي از مردم ايران كه مجموعه‌اي از قوميت‌ها، زبان‌ها و مذاهب هستند، مي‌گويم: امروز تحريم يك مساله‌ ضدحقوق بشري است؛ ما در خاورميانه به اندازه‌ كافي رنج مي‌بريم. لطفا اين رنج را بيشتر نكنيد و بر كاهش آن بكوشيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون