• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4246 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

بوكس نفس‌گير جيپسي كينگ و بمب‌افكن برنزي برنده نداشت

كام‌بك ناتمام فيوري مقابل وايلدر

وحيد جعفري

 

 

بالاخره مبارزه‌اي كه علاقه‌مندان به مشتزني انتظارش را مي‌كشيدند فرا رسيد و دو بوكسور بي‌شكست سنگين وزن جهان بامداد يكشنبه در حضور ۱۷ هزار نفر كه خود را به سالن استاپلزسنتر شهر لس‌آنجلس رسانده بودند در مبارزه‌اي حساس برابر هم قرار گرفتند؛ مبارزه‌اي كه 12 راند به طول انجاميد و شايد نتيجه آن بيشتر از هركسي براي آنتوان جاشوا، مبارز بريتانيايي و ستاره اين روزهاي بوكس دنيا كه سه كمربند از چهار كمربند معتبر دنيا يعني WBA، IBF و WBO را در اختيار دارد، اهميت داشت تا رقيب آينده خود را شناسايي كند.

يك طرف اين مبارزه نفس‌گير، «تايسون فيوري» با‌تجربه، ملقب به «جيپسي كينگ» قرار داشت و در طرف ديگر «ديانتي وايلدر» جوياي نام، ملقب به «بمب‌افكن برنزي».

٭٭٭

تايسون در خانواده‌اي بوكسور رشد كرده است. جان، پدر فيوري در دهه ۸۰ بوكسور بود. برادرزاده تايسون، اندي لي قهرمان سابق بوكس و خواهرزاده ديگر او نيز قهرمان فعلي سنگين وزن بريتانياست. فيوري كه حالا دو متر و 6 سانت قد و بيش از 116 كيلوگرم وزن دارد، ۳ ماه زودتر از زمان موعد به دنيا آمد و خطر مرگ او را تهديد مي‌كرد. مشتزن 30 ساله هنگام تولد نزديك ۵۰۰ گرم وزن داشت. پدرش به خاطر مايك تايسون، اسم تايسون را براي او انتخاب كرد. جيپسي كينگ كه به اصالت ايرلندي خود افتخار مي‌كند در ۳۵ مبارزه بوكس آماتور براي ايرلند و بريتانيا به روي رينگ رفت. او در سال ۲۰۰۸ وقتي ۲۰ سال سن داشت روي به بوكس حرفه‌اي آورد و تاكنون بدون شكست بوده است. فيوري در سال ۲۰۱۵ توانست پس از ۱۱ سال اولين شكست ولاديمير كليچكو اوكرايني را رقم بزند و صاحب سه كمربند قهرماني «دبليو‌ بي‌‌او»، «دبليو بي‌اِي» و «آي‌بي‌اف» شود كه بردي تاريخي در تاريخ بوكس بريتانياست. بعد از اين قهرماني‌ها او با مشكلات شخصي و سلامتي روبه‌رو شد و اعلام كرد به دلايل پزشكي قادر به دفاع از عناوين خود نيست. گفته مي‌شود او براي بهبود افسردگي‌اش به مصرف كوكايين روي آورده بود. در ادامه فدراسيون بوكس بريتانيا در اكتبر سال ۲۰۱۶ به دليل تحقيق درباره دوپينگ و ديگر مسائل پزشكي، مجوز تايسون را تعليق كرد تا اينكه او در سال 2018 دوباره به رينگ بازگشت و قبل از مبارزه با وايلدر يك پيروزي كسب كرد. اين مبارزه كمتر از 6 ماه پس از بازگشت او به رينگ انجام شد؛ درست پس از ۳۰ ماه دوري از مسابقات به دليل مشكل افسردگي و همچنين قبول محروميت دو ساله آژانس مبارزه با دوپينگ بريتانيا. اين دومين ديدار فيوري پس از ماه‌ها دوري از مسابقات بود. وي در ژوئن سال جاري ميلادي در نهايت در اولين بازگشتش به رينگ موفق شد تا صفر صفري بوكسور آلبانيايي را شكست دهد. اين مسابقه پس از راند چهارم و زماني كه صفري مسابقه را ادامه نداد پايان يافت. فيوري ۲۷ مبارزه بدون شكست با 17 ناك‌اوت را در كارنامه دارد. ديانتي وايلدر ۳۲ ساله متولد آلاباماي امريكا است و دوران كودكي سختي داشته است. او بوكس را خيلي دير شروع كرد. در 20 سالگي و به خاطر تامين هزينه‌هاي درمان دخترش كه با مشكل شكاف مهره‌ به دنيا آمده بود. ديانتي مي‌گويد اگر به خاطر دخترش نبود آنقدري كه بايد بوكس را جدي نمي‌گرفت. وايلدر پيش‌تر كالج را رها كرده و دو دفعه كار در رستوران را از دست داده بود و روي كاميون كار مي‌كرد. او حالا ۴ فرزند دارد و در انتظار فرزند پنجم است. ديانتي كه بوكس را در سال ۲۰۰۵ به صورت آماتور شروع كرد، موفق شد در المپيك ۲۰۰۸ پكن به مدال برنز برسد. او در ادامه به سراغ بوكس حرفه‌اي رفت و در ۲۳سالگي پيشرفت خود را شروع و در سال ۲۰۱۵ كه سال ۲۰۱۵ با غلبه بر برمين استيورن قهرمان سنگين‌وزن مسابقات جهاني WBC شد.

وايلدر را كه به تقليد از جو لوئيس كه به «بمب‌افكن قهوه‌اي» ملقب بود، به خاطر نقاب برنزي‌اش به او «بمب‌افكن برنزي» لقب داده‌اند. وايلدر ركورد ۴۰ برد بدون باخت با ۳۹ ناك اوت را در كارنامه دارد. مجله رينگ در ژانويه سال ۲۰۱۷ او را در رتبه سوم برترين بوكسورها جاي داده است. يكي از انتقادهايي كه از وايلدر مي‌شود اين است كه او با حريفان متوسطي روبه‌رو شده است و مي‌توان از برناون استيورن و لوئيس اورتيس به عنوان سخت‌ترين رقيباني نام برد كه او برابر آنها قرار گرفته و پيروز شده است. هواداران ناك‌اوت يك‌دقيقه‌اي آدلي هاريسون قهرمان المپيك سيدني را از وايدلر به ياد دارند كه باعث شد دوران بوكس هاريسون تمام شود. سابقه فيوري بهتر از وايلدر است. او بزرگاني چون كوين جانسون، درك چيسورا و البته ولادمير كليچكو را شكست داده است.

مبارزه كه آغاز شد، ابتدا فيوري- كه علاقه‌مندان را به ياد مشتزنان كلاسيك مي‌انداخت- دنده عقب مي‌رفت، دو قدم به عقب، يك قدم به جلو و با بهره‌گيري از تجربه و هوش بالاي خود به حريف ضربه مي‌زد تا خود را به عنوان مشتزن برتر رينگ معرفي كند اما كار به اين شكل پيش نرفت و ديانتي- كه اواسط مبارزه به اثر ضربات حريف ابروي چپش‌ بالا آمده بود- براي دفاع از كمربند خود دست به كار شد. رقابت از راند نهم وارد فاز جديدي شد و گويي مبارزه‌اي كه همگان انتظارش را مي‌كشيدند تازه جان گرفته و آغاز شده است؛ جايي كه وايلدر، فيوري را در گوشه رينگ گير انداخت و با ضربه‌اي سهمگين نقش زمين كرد؛ مشتزن امريكايي به دنبال ناك‌اوت بود. فيوري كه مدام با حركتي شبيه به يوِ (U) انگليسي بالا تنه خود را تاب مي‌داد تا از مشت‌هاي آهنين بمب‌افكن برنزي در امان بماند، يك آن در محاسبات خود اشتباه كرد تا ضربه ديانتي حكم به ناك‌داون او دهد. فيوري كم نياورد و بلند شد و به مبارزه ادامه داد. تايسون خوش روحيه آهنگ مبارزه را در دست داشت اما در راند يازدهم باز در رفت و برگشت‌ها اشتباه كرد تا دستكش‌هاي طلايي رقيب در يك چپ و راست به سر و صورت او برخورد كرده و براي دومين بار هيكل تنومند او را نقش بر رينگ كند. اين دومين ناك‌داون مسابقه بود.

ضربات زيركانه فيوري در طول مسابقه، او و بسياري از افرادي كه به تماشاي اين رقابت نشسته بودند را به اين باور رسانده بود كه جيپسي كينگ پيروز اين مبارزه تاريخي است و او بايد يكي از بهترين و بزرگ‌ترين بازگشت‌هاي تاريخ را جشن بگيرد. تايسون فيوري كه پس از دوري از رينگ 180 كيلوگرم شده بود، در كمتر از 12 ماه حدود 60 كيلوگرم از وزن بدن خود را كم كرد تا بتواند باز روي رينگ حاضر شده و از حيثيت خود دفاع كند. او داشت پس از يك دوره سخت يك «كام‌بك» رويايي را تجربه مي‌كرد و شايد اگر در يكي از دو راند 9 و 11 ناك‌داون نمي‌شد، حالا اين رويا محقق شده و نتيجه برد به جاي مساوي مقابل نام او ثبت مي‌شد. نتايج دو بوكسور با نظر داوران ۱۱۵ بر ۱۱۱ به سود وايلدر، ۱۱۴ بر ۱۱۰ به سود فيوري و ۱۱۳ بر ۱۱۳ مساوي بوده است. به اين ترتيب وايلدر فعلا كمربند قهرماني سنگين وزن جهان را حفظ كرده است. دو بوكسور پس از اين ديدار خواهان مسابقه‌اي دوباره شدند.

 

فيوري: تمام دنيا ديد كه من برنده شدم

تايسون فيوري بعد از اين مبارزه گفت: كل دنيا ديد كه من برنده اين مبارزه شدم. من به آلمان رفتم و با كليچنكو مبارزه كردم و الان هم به امريكا آمدم و اينجا مبارزه كردم. خدا به امريكا رحم كند. من يك ورزشكار حرفه‌اي بودم كه عاشق بوكس هستم. هيچ‌كس در دنيا فكر نكنم بهتر از من بوكس بلد باشد. آن ورزشكاري كه امشب بازي كرديم مشتزن خوبي است كه امروز نتوانست كاري انجام دهد و من برنده شدم. بعد از ۳ سال دوري از رينگ فكر كنم باعث افتخار شما شدم. امشب به هيچ‌وجه ناك‌اوت نمي‌شدم و توانستم با قلبم مبارزه كنم. ۱۰ هفته از خانواده‌ام دور بودم و الان مي‌خواهم در كنار آنها باشم. قطعا اين بازي تكرار خواهد شد. من و اين آقا بهترين بوكسورهاي سنگين‌وزن جهان هستيم.

 

وايلدر: منتظر بازي تكراري هستم

من فكر مي‌كنم با دو ناك‌اوتي كه داشتم من برنده اين مبارزه بودم. بازي بسيار سختي بود. ما هر دو بوكسور‌هاي خوبي هستيم ولي با آن دو ضربه‌اي كه زدم من شايسته برنده شدن هستم. ما هر دو احترام زيادي براي هم قائل هستيم. او بعد از بازي به من گفت مبارزه بزرگي شد. ما بهترين بوكسورهاي سنگين‌وزن جهان هستيم. از الان فقط منتظر بازي تكراري هستم. اميدوارم بازي بعدي من همين بازي باشد. چرا كه نه؟ هواداران دوست دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون