• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4246 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

به بهانه قرعه‌كشي دور مقدماتي جام ملت‌هاي اروپا

يورو 2020 و هر آنچه بايد از آن بدانيم

سامان سعادت| شانزدهمين دوره جام ملت‌هاي اروپا يكي از خاص‌ترين دوره‌هاي اين رقابت‌ها به شمار مي‌رود و شاهد تورنمنتي هستيم كه شباهت خاصي به دوره‌هاي قبلي ندارد. تابستان سال 2020 جام ملت‌هاي اروپا در 12 شهر اروپا از 12كشور برگزار مي‌شود. در حالي كه تا پيش از اين مسابقات به صورت متمركز و در نهايتا دو كشور برگزار مي‌شد، اين دوره قرار است يك انقلاب در برگزاري تورنمت‌هاي بزرگ مانند يورو باشد و مسابقات به صورت غيرمتمركز در سرتاسر خاك قاره اروپا برگزار شود. يورو 2020 برابر است با شصتمين سالگرد شروع رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا. در ادامه اطلاعات دقيق‌تري از اين تورنمنت كسب خواهيد كرد.

ميزبان‌ها

استاديوم‌هاي ميزبان يورو 2020 كه با حضور 24 تيم برگزار خواهد شد عبارتند از: ومبلي لندن، آليانز آره‌نا مونيخ، المپيكو رم، المپيك استاديوم باكو، زنت‌آره‌نا سن‌پترزبورگ، آره‌نا ناسيونالا بخارست، يوهان كرايوف آره‌نا آمستردام، آويوا استاديوم دوبلين، سن‌مامس بيلبائو، فرانس‌پوشكاش استاديوم بوداپست، همپتدن پارك گلاسكو و پاركن استاديوم كپنهاگ. كوچك‌ترين استاديوم اين رقابت‌ها پاركن استاديوم كپنهاگ است كه تنها 37هزار نفر ظرفيت دارد و بزرگ‌ترين استاديوم ومبلي لندن با 90هزار نفر ظرفيت است. كپنهاگ، بخارست، آمستردام، دوبلين، بيلبائو، بوداپست و گلاسكو ميزبان بازي‌هايي از دور گروهي و مرحله يك‌هشتم نهايي هستند. مونيخ، باكو، سن‌پترزبورگ و رم ميزبان مسابقاتي از دور گروهي و يك‌چهارم نهايي هستند و لندن ميزبان برخي مسابقات دور گروهي و همچنين نيمه‌نهايي و فينال اين مسابقات است. هر كشور ميزباني حداقل 2 بازي خانگي خواهد داشت.

جوايز

يورو 2020 يكي از پرخرج‌ترين تورنمنت‌هاي تاريخ فوتبال تا زمان برگزاري‌اش خواهد بود و جوايزي كه در اين تورنمنت به تيم‌ها داده مي‌شود قابل قياس با هيچ تورنمنتي كه تا پيش از اين در سطح ملي برگزار شده نيست. هر يك از 24 تيمي كه در اين مسابقات حاضر خواهند شد 9 ميليون و 250هزار يورو پاداش خواهند گرفت. هر برد براي تيم‌هاي حاضر در اين مسابقات يك ميليون و پانصد هزار يورو پاداش خواهد داشت و در صورت تساوي اين مبلغ بين دو تيم تقسيم خواهد شد. با حضور در مرحله يك هشتم نهايي 2ميليون يورو ديگر به حساب تيم‌ها واريز خواهد شد. يك چهارم نهايي جايزه‌اي 3ميليون و 250هزار يورويي خواهد داشت و حضور در نيمه‌نهايي به اين معناست كه تيم‌ها 5ميليون يورو ديگر پاداش خواهند گرفت. تيم بازنده فينال 7 ميليون يورو و قهرمان مسابقات 10ميليون يورو پاداش خواهند گرفت. با يك حساب ساده مي‌توان اين‌طور برداشت كرد كه تيم قهرمان اين مسابقات اگر در تمام بازي‌هايش پيروز شود، 35ميليون يورو در مجموع پاداش خواهد گرفت و اين در قياس با جام جهاني كه ظاهرا تورنمنتي بزرگ‌تر است، بسيار بيشتر است.

دور انتخابي

5 گروه 5 تيمي و 5 گروه 6 تيمي در دور انتخابي اين رقابت‌ها حضور خواهند داشت كه قوانين محدودكننده از جمله اختلافات سياسي باعث خواهد شد تيم‌هايي مثل روسيه – اوكراين و اسپانيا – جبل‌الطارق در يك گروه قرار نگيرند. ديدارهاي مقدماتي نيز در ماه مارس، ژوئن، سپتامبر، اكتبر و نوامبر 2019 برگزار خواهند شد. از اين 55 تيم، 20 تيم از رقابت‌هاي مقدماتي راهي يورو مي‌شوند و 4 تيم باقي مانده در حقيقت قهرمان ليگ‌هاي A تا D ليگ ملت‌هاي اروپا خواهند بود كه از امسال آغاز شده است. در صورتي كه تيم قهرمان ليگ در مقدماتي توانسته باشد صعودش را قطعي كند، تيم دوم گروه به صورت مستقيم به يورو صعود خواهد كرد.

داوري

بعد از امتحان روش‌هاي متعدد از جمله داورهاي پشت دروازه، يوفا بالاخره در اين تورنمنت از كمك داور ويدئويي استفاده خواهد كرد. براي دور مقدماتي هنوز قطعي نيست كه اين تكنولوژي استفاده مي‌شود يا خير، اما براي مسابقات نهايي تورنمنت، حتما از سيستم كمك داور ويدئويي استفاده خواهد شد.

اظهارنظرها در مورد قرعه‌كشي

روبرتو مانچيني، سرمربي تيم ملي ايتاليا در مصاحبه با راي اسپورت در خصوص قرعه آتزوري گفت: «دوست نداشتيم به آلمان برخورد كنيم و خوشبختانه همين طور هم شد. بوسني تيمي عالي است و بازيكناني در تيم خود دارند كه آنها را مي‌شناسيم (پيانيچ و ژكو) . رويارويي با چنين تيمي آسان نخواهد بود. همه‌چيز به خودمان بستگي دارد. بايد با پيروزي در مسابقات پيش روي خود، صعودمان را قطعي كنيم. سعي مي‌كنيم همه بازي‌هاي‌مان را ببريم، حتي بازي‌هاي دوستانه زيرا اين امر باعث بهبود رده ما در رنكينگ فيفا مي‌شود. بايد ايتاليا را به جايگاهي كه شايسته آن است برسانيم. نرسيدن به جام جهاني، زماني سخت براي فوتبال ايتاليا بود اما اكنون بازيكنان جوان و خوبي در تيم داريم.»

به گزارش as، لوئيز انريكه پس از قرعه كشي گفت: «سوئد و نروژ تيم‌هاي خوبي هستند و در سطح بالايي بازي مي‌كنند. به خصوص در خانه قدرتمندند. بحث آب و هوا و تفاوت‌هاي اقليمي هم وجود دارد و سفرهاي طولاني كه چندين ساعت در پرواز خواهيم بود. اما از هر گروه دو تيم صعود مي‌كنند و هدف هم كسب سهميه است. با اين حال كسي نبايد اين طور فكر كند كه سيد يك بود. ما به معناي آسان بودن صعود خواهد بود. شخصا دوست داشتم آلمان در گروه ما قرار مي‌گرفت تا هميشه خطر بيخ گوش‌مان باشد و به هوش باشيم و هيچ بازي‌اي را دستكم نگيريم. بلوف نمي‌زنم. قبل از قرعه كشي به رييس روبيالس اين را گفتم و حالا هم سر حرفم هستم! چيزي جز قرار گرفتن آلمان در گروه ما برايم اهميتي نداشت. اما نمي‌توانيم بگوييم گروه آسان است و دوست ندارم اين را از هيچ كس بشنوم. هر دوره تقريبا در همه گروه‌ها يك شگفتي رخ مي‌دهد و نبايد حريفان را دستكم بگيريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون