• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

قانون منع به‌ كارگيري بازنشستگان شتابزده بود

رسول خضري

قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان از ابتدا نيز نقدهايي به آن وارد بود كه نياز داشت، مرتفع شود اما متاسفانه دچار نوعي شتابزدگي شد. آنچه درباره ايرادات اين قانون مي‌توان گفت، اين است كه اولا اين طرح نياز به چكش‌كاري بيشتري داشت و بهتر بود با صرف وقت بيشتر معايب آن روشن و در جهت رفع آن گام برداشته مي‌شد.

نكته‌اي كه لازم است به آن بپردازيم، اين است كه در گام اول نياز بود دو شرط در اين قانون در نظر گرفته شود به اين معنا كه فردي مشمول اين قانون مي‌شود كه يا 35 سال كامل خدمت كرده باشد يا سن او بيش از 65 سال باشد. براي نمونه در برخي ارگان‌ها كارمندان خود را بازخريد مي‌كنند لذا قبل از موعد مقرر بازنشسته مي‌شوند و اين قانون نيز به ناحق شامل حال آنها نيز مي‌شود و اين موضوع مي‌تواند در بحث مديريت كشور اخلال ايجاد مي‌كند. در برخي پست‌ها استفاده از افراد با تجربه بسيار اهميت دارد. پست‌هاي بسياري وجود دارد كه تجربه مي‌تواند بسيار موثر باشد درحالي كه اين قانون به صورت كلي همه آنها را مشمول شد. در چنين شرايطي به نظرم اينكه با يك قانون كلي همه را به يك چوب برانيم، درست نيست.

مساله ديگر اينكه مثلا در اين قانون پيش‌بيني شده بود، جانبازان بيش از 50 درصد از اين قانون معاف هستند. اين واضح است كه عزيزان با جانبازي بيش از 50 درصد فرصت بيشتري براي استراحت نياز دارند نه آنكه ما قانوني تدوين كنيم و آنها را بعد از بازنشستگي دوباره به كار كردن دعوت كنيم بنابراين معتقد بودم كه اين مساله درصد جانبازي را از 50 درصد به 25 درصد كاهش دهيم.

بنابراين ما با يك شتابزدگي همه را بازنشسته كرديم و آنها را از گردونه خارج كرديم و اتفاقا مقام معظم رهبري نيز به اين موضوع اشاره كردند كه در برخي از عرصه‌ها و ارگان‌ها نياز به افراد با تجربه و به قول معروف نياز به ناخداي كاركشته داريم بنابراين تجربه، مساله اساسي بود كه به يك‌باره ناديده گرفته شد. به نظر مي‌رسد، طراحان اين قانون مواردي كه نياز به كارشناسي بيشتر داشت را با تامل بيشتري به پيش مي‌بردند. اگر اين شتابزدگي دنبال اين قانون نبود ما با چنين ايراداتي همچنين تذكر رهبري مواجه نمي‌شديم. آنچه حائز اهميت است اين است كه ما بايد درك كنيم، قانوني كه مي‌نويسيم تنها براي يك سال يا دو سال نيست بلكه بايد براي چندين سال ريل توسعه همه‌ جانبه كشور را پي‌ريزي كند.

به جد با نگاه صفر و صدي مخالفم ما نبايد با چنين نگاهي به مسايل بنگريم. وقتي قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان را بررسي مي‌كنيم، مي‌بينيم دقيقا در اين قانون نگاه صفر و صد وجود دارد كه براي جامعه نمي‌تواند منفعت به دنبال داشته باشد.

نماينده پيرانشهر در مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون