• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

بهشتي: از تاوان دادن ابايي ندارم

سيد عليرضا بهشتي روز گذشته سخنران نشست روز دانشجوي دانشگاه شهيد بهشتي بود. از آنجايي كه اين جلسه سخنراني او بعد از بر هم خوردن مراسم سخنراني‌اش در دانشگاه اصفهان بود در اين نشست به آنچه در اصفهان گذشت نيز اشاره كرد. بهشتي در‌اين مراسم گفت: بعد از ماجرايي كه در دانشگاه اصفهان پيش آمد و يك مجلس علمي مورد هجمه قرا گرفت، يكي از دوستان براي من پيام فرستاد و ابراز تالم كرد و اين جمله را نوشت كه چرا براي كساني كه چراغ‌هاي خانه خود را خاموش مي‌كنند دغدغه روشنايي داري و من در پاسخ نوشتم از آنچه پيش آمد متالم هستم. اگر دانشگاه محل گفت‌وگو نباشد كجا جاي گفت‌وگو است؟ گفتم موذن وقتي بالاي گلدسته مي‌رود دغدغه اين را ندارد چند نفر نماز مي‌خوانند. وي افزود: من اعتقاد دارم همه ما موذن هستيم و دغدغه اصلاح داريم. اين را در خصوص جنبش دانشجويي باز مي‌كنم. بيش از ١٥٠ سال است كه مردم ما در پيامد ارتباط با تمدن غرب اين سوال را مي‌كنند كه چرا ما پيشرفت نمي‌كنيم. مطالباتي مثل استقلال و آزادي و عدالت اجتماعي مطرح شده و مردم حبس و خون را تحمل كردند تا در شرايطي با كرامت اجتماعي زندگي كنند.

نگاه‌ها فقط به حكومت نباشد

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب يادآور شد: اين آرمان تا چه ميزان به وقوع پيوسته؟ براي اينكه يك كشور توسعه پيدا كند يك مثلت بايد تحقق پيدا كند، موضوع مالي و نيروي انساني و سرمايه اجتماعي سه ضلع اين مثلث است. بارها عرض كردم تا ضلع سوم ضعيف است توسعه‌اي شكل نخواهد گرفت. بهشتي با اشاره به اينكه تا زماني كه نگاه‌ها فقط به حكومت و به بالا است و اين نگاه فضاي فعاليت‌هاي اجتماعي ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد راه به جايي نخواهيم برد، گفت: حتي اگر حكومتي بخواهد تلاش كند سرمايه اجتماعي يك امر مهم و مغفول است. حالا اين سرمايه اجتماعي چگونه با جنبش دانشجويي پيوند مي‌خورد. يك فرد ايراني بايد احساس كند در نظامي عادلانه زندگي مي‌كند. جنبش دانشجويي بايد عاملان اصلي اين بخش از تحولات اجتماعي باشد. شما بايد پيوندهاي‌تان را با مردم افزايش دهيد. وي تاكيد كرد: هميشه جنبش دانشجويي پيشرو بوده امروز به ياد سه شهيد دور هم جمع شديم. آنها منتظر حكومت نماندند به دولت نامه ننوشتند و البته تاوان دادند. تاواني كه همه مردم بايد بدهند. مردم بايد به همراه شما احساس مسووليت كنند و نبايد زينت مجالس باشند. اين حركت بايد توسط شما صورت بگيرد شما اگر سال‌هاي سال به صرف بيان مطالبات بخواهيد مشكلات حل شود اين اتفاق نخواهد افتاد، بايد نقد كنيد و بايد نشان دهيد راه‌حل وجود دارد.

ايستادم و از تاوان دادن ابايي ندارم

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه اگر جنبش دانشجويي حامل و عامل عدالت‌خواهي باشد و در بين مردم حضور داشته باشد نيروي بسيار مهمي خواهد بود، گفت: حكومت‌ها در برابر چنين جنبشي به ناچار كرنش خواهند كرد و الا صرف فرياد راه به جايي نمي‌برد. من هيچگاه نخواستم مسووليت رسمي به عهده داشته باشم هرجا لازم شده ايستادم و تاوان دادم و ابايي هم ندارم تاوان بدهم. در تاريخ سلسه‌ها آمدند و رفتند اما بايد ديد چه شده كه مردم ماندند. در ادامه يكي از دانشجويان گفت چه كسي گفته ما فقط مطالبه مي‌كنيم؟كسي كه از كشور مي‌رود ديگر توان ندارد. هيچ‌كس نمي‌خواهد از دوستان و خانواده‌اش دور شود.

ديدگاه حاكم نسبت به جامعه صدقه‌اي است

بهشتي گفت: ديدگاه حاكم نسبت به جامعه ديدگاهي صدقه‌اي است و اگر مي‌بينيد دانشگاه پولي شده بي‌توجه به مساله عدالت اجتماعي است. من به هزينه‌ها واقف هستم اما براي اينكه راه برون رفت را پيدا كنيم بايد با ديدگاه روشن‌تر و ديدگاه تبيين شده در جامعه حضور پيدا كنيم. شما با علم سروكار داريد بايد نوع برخوردتان با بي‌عدالتي‌ها و نارسايي‌ها به شكل ديگري باشد. همه از شما انتظار دارند به آنها راه نشان دهيد. خوب است كه شما نارسايي‌ها را مطرح مي‌كنيد كه اگر همين صدا نباشد سكوت بر جامعه حاكم مي‌شود. وي با اشاره به اينكه قرار نبود آموزش را با پول جابه‌جا كنيم، خاطرنشان كرد: قانون اساسي با همه ايرادات مورد بي‌مهري قرار گرفته؛ مگر تحصيل رايگان در قانون اساسي نيامده؟ پس شما مطالبه قانوني داريد.

بهشتي در دفاع از محمود صادقي گفت: من ايشان را دو دهه است كه مي‌شناسم. پاكدست است و به دنبال اهدافش بوده .ايشان مي‌توانست راه ديگري برود اما نرفت و هميشه صدايش در مجلس بلند بود. پدر ايشان جايگاه رفيعي دارد و در انفجار هفت تير شهيد شد و به همين واسطه ايشان مي‌توانست مسير ديگري را انتخاب كند اما اين كار را نكرد.

يكي از دانشجويان پرسيد شما گفتيد طرح حجاب اجباري را از اول قبول نداشتم و گفتيد پدرم در برخي مراسم‌ محرم شركت نمي‌كرد آيا اين مسائل را شما گفتيد؟ شما فرموديد دانشگاه‌ها خوب عمل نمي‌كنند اما شما به عنوان استاد دانشگاه چه عملي كرديد؟ چرا استادان دانشگاه از ضبط شدن صداي‌شان مي‌ترسند؟ بهشتي در پاسخ گفت: پرسيديد من اين حرف‌ها را زدم يا نه؛ بله من گفتم و پاي آن هم ايستادم و تاوان دادم. من همواره سعي كردم نگاه مستقل داشته باشم؛ اما از شما مي‌پرسم وقتي به ليست اميد راي داديد از خودتان پرسيديد آيا ليست‌هاي ما مطالبه‌محور بوده؟ من بارها در ديدار سران اصلاحات گفتم اين شيوه ورود به انتخابات خوب نيست. الان مي‌توانند بگويند شما فقط به ما راي داديد كه عده‌اي نيايند، الان هم آنها نيامدند.

وي ادامه داد: انتخابات اگر مطالبه‌محور نباشد انتخابات درستي نيست. اين شيوه ورود به انتخابات ١٠ بار ديگر هم رخ دهد اتفاق بهتري نخواهد افتاد. چرا شما به فرد راي مي‌دهيد؟ ما بايد به برنامه راي دهيم ما نتوانستيم در اين رابطه با كانديداها برخورد كنيم. ما همواره سلبي راي داديم. شايد ما هم خطاهايي داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون