• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

همه‌چيز در مورد جام جهاني هاكي روي چمن

هندي‌ها به دنبال قهرماني دوباره

چهاردهمين دوره تورنمنت جام جهاني هاكي روي چمن در هند از 7 آذر آغاز شده و تا 25 آذر ادامه دارد. در تاريخ هفتم نوامبر 2013 از بين كشورهاي استراليا، بلژيك، نيوزلند، مالزي و هند اين هندي‌ها بودند كه موفق شدند ميزباني را به دست بياورند و در مراسمي در شهر لوزان سوييس ميزباني آنها تاييد شد. در سال 2015 مشخص شد كه 16 كشور در اين مسابقات حضور خواهند داشت و مسابقات انتخابي از همان موقع برنامه‌ريزي شد. از همان روز قرار شد قهرمان‌هاي پنج قاره و ميزبان به عنوان تيم‌هاي حاضر در مسابقه انتخاب شوند و 10 تيم باقي‌مانده به روش‌هاي ديگري انتخاب مي‌شدند. ساير تيم‌ها كه به مراحل پاياني ليگ جهاني هاكي در سال 2017 رسيدند هم به عنوان ديگر تيم‌هاي حاضر در اين تورنمنت انتخاب شدند. فورمت مسابقات به اين شكل است كه تيم‌ها در 4 گروه 4 تيمي به مصاف يكديگر مي‌روند. گروه‌هاي مسابقات عبارتند از:

گروه يك: آرژانتين- اسپانيا- نيوزلند- فرانسه

گروه دو: استر اليا- چين- انگليس- ايرلند

گروه سه: هند- بلژيك- كانادا- آفريقاي جنوبي

گروه چهار: هلند- آلمان- پاكستان- مالزي

در نهايت در پايان دور گروهي مسابقات، تيم‌هاي آرژانتين و نيوزلند از گروه يك، استراليا و چين از گروه دو، هند و بلژيك از گروه سه و هلند و آلمان از گروه چهارم به دور حذفي راه پيدا كردند. طي روزهاي آينده اين مسابقات به حساس‌ترين وضعيتش مي‌رسد و شبكه ورزش سيما نيز قرار است اين مسابقات را به صورت زنده پوشش بدهد.

اما هاكي روي چمن چيست؟ اين ورزش يكي از مهم‌ترين زيرمجموعه‌هاي فدراسيون جهاني هاكي است و تنها رشته از هاكي است كه از المپيك 1928 آمستردام همواره در المپيك‌هاي تابستاني حضور داشته است. هاكي روي چمن، بعد از فوتبال بيشترين تعداد بازيكنان ورزش‌هاي گروهي خارج از سالن را دارد. هاكي از اوايل قرن نوزدهم در انگليس شكل گرفت و مدارس غيرانتفاعي اين ورزش را به عنوان ورزش جانشين كريكت در فصل زمستان برگزار مي‌كردند. شواهدي از حدود 2500 سال پيش در سنگ‌نوشته‌هايي از چين و يونان نشان مي‌دهد كه اين ورزش تقريبا با همين شمايل امروزي برگزار مي‌شده و از محبوبيت زيادي هم برخوردار بوده است. در اوايل قرن نوزدهم اين ورزش از انگليس به هند آمد. هاكي پس از مدتي به صورت ورزش ملي اين سرزمين درآمد و تيم ملي هندوستان در المپيك ۱۹۲۸ شركت كرد و با پيروزي در تمام بازي‌ها و بدون دريافت هيچ گلي مدال طلاي المپيك را به خانه برد، پس از آن نيز تا بازي‌هاي المپيك تابستاني ۱۹۵۶ تنها قهرمان المپيك بود، اما پس از استقلال پاكستان از هند اين دو كشور به صورت رقباي اصلي اين رشته ورزشي درآمدند. پاكستان در المپيك‌هاي ۱۹۶۰، ۱۹۶۸ و ۱۹۸۴ و هند در دوره‌هاي ۱۹۶۴ و ۱۹۸۰ قهرمان المپيك شدند. تغيير زمين مسابقات هاكي از چمن طبيعي به چمن مصنوعي باعث شد تا حاكميت هندي‌ها و پاكستاني‌ها در اين رشته خاتمه پيدا كند. زمين‌هاي چمن مصنوعي از ابتداي دهه ۱۹۷۰ جايگزين چمن‌هاي طبيعي شدند و قيمت بالاي آنها و تغييراتي كه در نحوه بازي هاكي به دليل بالا رفتن سرعت بازي ايجاد شد، باعث شد تا از دهه ۱۹۷۰ كشورهاي ثروتمندتري چون آلمان، هلند و استراليا به قدرت‌هاي برتر اين رشته ورزشي بدل شوند. تاكتيك‌هاي بازي هاكي شباهت بسياري به فوتبال دارد و قوانين اين دو ورزش شباهت زيادي به يكديگر دارند. قوانين داوري اين بازي اما تفاوت‌هايي با فوتبال دارد. هندي‌ها اميدوارند با ميزباني در مسابقات امسال، بعد از سال‌ها به قهرماني جام جهاني برسند و حاكميت طولاني‌مدت و سابق خودشان را دوباره بازيابي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون