• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4253 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر

علي مطهري:

برجام با نظر مستقيم رهبري و با دستور ايشان امضا شد

علي مطهري، نماينده مجلس در مراسم روز دانشجو كه در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران و به همت انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران برگزار شد، سخنراني كرد و گفت: «هيچ لزومي ندارد ما برخي اقدامات تحريك‌آميز مثل حمله به سفارتخانه‌هاي عربستان و انگلستان را انجام بدهيم و بعد بابت خسارت آن كلي از منابع كشور را صرف كنيم.»

به گزارش ايسنا، او با طرح اين سوال كه آيا اشغال سفارت امريكا در ابتداي انقلاب ضرورتي داشت؟ ابراز عقيده كرد:«اگر بگوييم طبيعت انقلاب چنين چيزي را اقتضا مي‌كرد، آيا ضرورت داشت ما ۴۴۴ روز افرادي را گروگان بگيريم و امريكايي‌ها عليه ما تبليغ كنند و چهره‌اي مثل داعش از انقلاب را نشان دهند؟ آن وقت صدام از اين فرصت استفاده كند و به كشور ما حمله كند؟»

نايب‌رييس مجلس يادآور شد:«ما نبايد كارهاي هيجاني و بدون تدبير را انجام دهيم؛ چراكه اينها به ما ضربه مي‌زند. ما چقدر از بحث گروگانگيري كاركنان سفارت امريكا ضربه خورديم.» او در بخش ديگري از سخنانش گفت:«بعد از امضاي برجام بخشي از حكومت مصمم بود كه برجام اجرايي نشود و پيام‌هايي را به دنيا(اروپا و امريكا) داد كه مانع سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي شوند. زيرا فكر مي‌كردند اگر برجام اجرايي شود به نفع رقيب سياسي‌شان است. قطعا ما حق داريم موشك داشته باشيم و آزمايش موشكي كنيم اما اينكه چند روز بعد از برجام موشك هوا كنيم و روي آن به زبان عبري بنويسيم، اسراييل بايد از بين برود كار عاقلانه‌اي نيست و ناشي از اين است كه بخشي از حكومت مي‌خواست برجام اجرايي نشود و تقريبا به هدف خود هم رسيد.»

به گفته مطهري، اگر حكومت مصمم به اجراي برجام بود، اجازه مي‌داد سرمايه‌گذاري اروپا و امريكا انجام شود و آن وقت خروج ترامپ از برجام هم به اين آساني نبود. البته برجام قرار بود تحريم‌هاي هسته‌اي را لغو كند نه همه تحريم‌ها را. اگر تحريم‌هاي مربوط به اشغال سفارت امريكا تمديد شده اين ربطي به برجام ندارد. برجام با نظر مستقيم رهبري و با دستور ايشان امضا شد. اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد:«ما ابتدا بايد داخل كشور را قدرتمند كنيم و نبايد مشكلات بيجا براي خود به وجود بياوريم. ما نمي‌توانيم دور خود ديوار بكشيم مثلا لوايح چهارگانه مربوط به FATF را تصويب نكنيم. تداوم اين وضع باعث مي‌شود، ضعيف شويم و نتوانيم از آرمان‌هايمان دفاع كنيم. همين قدر هم كه برجام به نتيجه رسيد، توفيق بزرگي براي ما بود. امريكا به انزوا كشيده شد در حالي كه در هيچ دوره‌اي نشده بين امريكا، اروپا، روسيه و چين عليه ايران اجماع نباشد اما الان امريكا تنهاست و اين يك پيروزي براي ما به حساب مي‌آيد.»

او معتقد است كه اگر برجام در دوره طرف مقابل بود آنهايي كه با برجام مخالفت مي‌كردند، موافق آن بودند.

فاصله گرفتن از مردم براي اصلاح‌طلبان، سمّي مهلك است

محمد نعيمي‌پور، فعال سياسي اصلاح‌طلب هم يكي ديگر از كساني بود كه در اين مراسم حضور داشت. او گفت:«سوال اينجاست كه چه بر سر جمهوريت نظام آمده كه بدين شكل درآمده است؟ مردم با انقلاب تلاش كردند تا در تعيين سرنوشت خودشان سهيم شوند. رهبري انقلاب هم با مردم صادق بوده و اين مساله را دنبال كردند. اين اعتماد متقابل موجب شد تا انقلاب با همان كيفيتي كه مشاهده مي‌كنيم، اتفاق بيفتد. اما چه شد كه اين مسير تغيير كرد؟»

او ادامه داد:«اما بعد از سال 68 بنا شد كه جنبه‌هاي دچار ضعف در مسووليت مربوط به اداره كشور تقويت شود و در عين حال بررسي شود كه اگر به كدام سمت حركت كند، حاكميت بيشترين نفع را خواهد برد.»

به گزارش جماران، نعيمي‌پور در ادامه سخنانش در اين مراسم گفت:«به نظر من در دوره دوم رياست‌جمهوري آيت‌الله رفسنجاني اتفاقاتي افتاد كه مردم را به دو قسمت خودي و غيرخودي تقسيم كرد. در واقع از آنجا كه اعتماد كاملي نسبت به همه مردم وجود نداشت، حاكميت اين تفكيك را انجام داد. ملاك و معيار آنها هم مواردي تعريف شده و كاملا مشخص بود.» او در تشريح گفته‌هاي خود گفت:«حاكميت تمهيداتي براي مستقر كردن شرايط جديد در كشور ديده بود. بنابراين بعد از مجلس سوم بسياري از افراد به اشكال مختلف كنار گذاشته شده يا خانه‌نشين شدند. تا مجلس سوم كه افراد رشيدي انتخاب شده بودند، مجلس به تعبير امام در رأس امور بود و از مجريان و حاكمان كشور پاسخگويي مي‌خواست اما در مجلس چهارم از آنجا كه اين تلقي وجود داشت كه از برآيند يك انتخابات آزاد، ممكن است مجلسي بيرون آيد كه مورد پسند حاكميت نباشد، نظارت استصوابي را قانوني كردند. معني اين اقدام آن بود كه مردم تنها مي‌توانستند برگزيدگان شوراي نگهبان را برگزينند و اين امر موجب شد كه كيفيت مجلس در رأس امور به ‌شدت دچار تنزل شود. در واقع با اين كار مجلسي كم‌خطرتر را روي كار آوردند كه بتوانند با آن تعامل كنند.» به گفته او، مردم در سال 76 يك نه بزرگ به شرايطي كه پيش آمده بود، گفتند. بعد از آن هم، موضوع خودي و غيرخودي نه تنها در حوزه سياست و انتخابات بروز پيدا كرد بلكه در حوزه‌هاي اقتصادي مثل واگذاري بخش خصوصي هم خود را نشان داد. چيزي كه براي اصلاح‌طلبان و اعتداليون سم مهلك است، فاصله گرفتن از مردم است.» اين فعال سياسي معتقد است كه اگر كسي مثل آقاي روحاني فكر كرده كه برود در زمين بازي ديگران بازي كند، سربلند بيرون مي‌آيد اشتباه محض است. روحاني از همه موضوعات و خواسته‌هاي مردم خبر داشت اما همان‌ طور كه آقاي حسام‌الدين آشنا گفت، ذي‌نفع‌ها نمي‌گذارند وعده‌هايش را اجرايي كند و البته ايشان پافشاري هم نكرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون