• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4253 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر

هوشمندسازي تهران هنوز در مرحله اول قرار دارد

حميدرضا خالدي

 

 

هوشمندسازي شهرها مشتمل بر 5 مرحله است و هم‌اينك تهران در مرحله اول يعني برنامه‌ريزي است. اين توصيف پيروز حناچي شهردار تهران در دومين همايش شهر هوشمند بود. اين همايش در برج ميلاد با حضور شهردار تهران، رييس شوراي شهر و وزير ارتباطات و فناوري به عنوان نماينده دولت، برگزار شد. حناچي با تاكيد بر اينكه پايداري زيست‌پذيري، كاهش آلاينده‌هاي هوا، ايجاد عدالت و برخورداري از خدمات براي همه، از اهداف اصلي شعار «تهران شهري براي همه» است، گفت: لازمه اين كار مديريت شرافتمندانه و هوشمند است. چارچوب كلي اين برنامه برمبناي شهر خلاق قرار گرفته است. شهر خلاق تفكر خلاقانه را در تهران تعقيب مي‌كند. براي اينكه تهران شهري خلاق شود لازم است در سه محور فرهنگ، ساختار و زيرساخت‌هاي شهري به صورت مستمر تحول ايجاد شود. وي در بخش ديگري از سخنان خود به عواقب تعلل در پرداختن به هوشمند‌سازي تهران پرداخته و گفت: اگر به سمت هوشمندسازي نرويم «گپ ديجيتال» در انتظارمان است بنابراين حركت به سمت شهر هوشمند ضروري است، چراكه امروز تهران درگير چالش‌هاي مختلفي است.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه تحولاتي كه در تجارت به وجود آمده است، گفت: اگر اين تحول عظيم يعني هوشمند‌سازي اتفاق بيفتد و ۳۱۱ هزار واحد تجاري نتوانند با اين پيشرفت همراهي كنند، اين امر مي‌تواند تبديل به يك تهديد شود. حناچي با اشاره به آلودگي هوا به عنوان يكي از مقوله‌هايي كه با كمك هوشمند‌سازي مي‌توان آن را كاهش داد، گفت: امروز تهران درگيري‌هاي فراواني همچون آلودگي هوا و آب و عدم توازن منطقه‌اي دارد. ما در تهران توسعه بسياري داشتيم، اما اين يك تهديد نيز هست چراكه در تمام كشور به اين اندازه توسعه وجود ندارد. وي با اشاره به موضوع بافت‌هاي فرسوده در شهر تهران نيز بيان كرد: موضوع بافت‌هاي فرسوده نيازمند توجه ويژه است. در شهر تهران در عمق زير 10 متر آجر پيدا مي‌شود و اين يعني در تهران بارها در طول تاريخ زلزله اتفاق افتاده است. از اين رو، بايد ياد بگيريم چگونه با زلزله مواجه شويم و هوشمندانه پيشگيري كنيم. شهردار تهران افزود: امروز حركت به سمت شهر هوشمند يك الزام است و البته بايد بين شهر الكترونيك و هوشمند تفاوت قايل شويم. هوشمندي شهر و دسترسي آزاد به ديتاها بسيار موثر است. ايجاد درآمدهاي پايدار بسيار مهم است و بايد منابع جديدي را در شهر تعريف كنيم. وي همچنين در بخشي از سخنان خود اشاره‌اي هم به روزهاي سه‌شنبه بدون خودرو كه با حاشيه‌هايي نيز همراه بوده، كرد و با بيان اينكه راه‌حل بسياري از مشكلات شهري مشاركت ساكنان شهر در حل آنهاست، گفت: براي نمونه مي‌توان به سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو اشاره كرد. روزي كه در آن تلاش مي‌كنيم تا اين شعار را ترويج دهيم كه اگر بخواهيم مشكلات‌مان را حل كنيم فقط با همياري هم مي‌توانيم. شهردار تهران با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي شوراي شهر تهران و شعار خود مبني بر تهران شهري براي همه اظهار كرد: پايداري، زيست‌پذيري، كاهش آلايندگي، ايجاد عدالت و كاهش ترافيك از اهداف اصلي برنامه‌هاي شوراي شهر تهران است. حناچي تصريح كرد: لازمه اين كار مديريت خردمندانه و مشاركت‌پذير است كه تجلي آن در قالب تهران هوشمند در حال پيگيري است.

هوشمندسازي يكي از ابزارهاي مبارزه با فساد

محسن هاشمي رييس شوراي اسلامي شهر تهران يكي ديگر از سخنرانان اين همايش بود كه تاكيدش بر بهره‌مندي از هوشمند‌سازي براي شفاف‌سازي عملكرد مديريت شهري بود. وي با بيان اينكه استفاده بهينه از فناوري اطلاعات و اداره هوشمند تهران ارتباط مستقيمي با شعارهاي شوراي شهر در حوزه شفافيت و آگاهي افكار عمومي دارد، گفت: بهترين ابزار شفافيت، انتشار اطلاعات است كه اين گام از زمان شهردار شدن نجفي آغاز شد و با راه‌اندازي سامانه شفافيت از نخستين گام‌ها در اين زمينه برداشته شد و در حال حاضر اطلاعات بارگذاري در آن تكميل مي‌شود. هاشمي تصريح كرد: به جز بحث مبارزه با فساد بايد بتوانيم از بحث هوشمندسازي در حوزه توسعه اقتصادي، فرهنگي و كسب و كار استفاده كنيم. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه ايجاد دو سامانه تهران من و سامانه با هم، برخي از گام‌هايي است كه شهرداري در جهت هوشمند‌سازي برداشته است، گفت: بايد از اين محل بتوانيم براي تهران كسب درآمد كنيم و اين‌گونه نيست كه اين براي تهران هزينه داشته باشد. هاشمي اما در عين حال تاكيد كرد: البته بحث شهر هوشمند، موضوعي بسيار فراتر از شفافيت و مبارزه با فساد است و مي‌تواند بستر اصلي توسعه اقتصادي، كاهش هزينه اداره شهر و رونق كسب وكار را فراهم كند.

تصميمات ما هوشمند نيست

اما اين همايش سخنران ديگري هم داشت كه به نمايندگي از دولت در اين همايش شركت كرده بود. محمدجواد آذري‌جهرمي وزير ارتباطات، درحالي كه از اقدامات انجام شده براي هوشمند‌سازي تهران ابراز رضايت مي‌كرد، گفت: گام‌هاي خوبي درخصوص هوشمندسازي شهر تهران انجام شده اما بايد ببينيم بايد در چه جايگاهي قرار داشته باشيم و امروز كجا هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون