• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4256 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ آذر

رييس سازمان ميراث‌ فرهنگي هشدار داد

احتمال توقف سفر ايرانيان به گرجستان

گروه اجتماعي

 

 

ماجراي برخورد پليس فرودگاه تفليس با زني ايراني حالا به موضع‌گيري رييس سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري منجر شده و او تهديد كرده اگر بي‌احترامي به مسافران ايراني ادامه يابد، سفر ايرانيان به گرجستان قطع مي‌شود.

تسنيم در اين باره به نقل از رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نوشته است: درباره بي‌احترامي به مسافران ايراني به همتاي گرجستاني‌مان هشدار داديم.

علي‌اصغر مونسان در خصوص نارضايتي مسافران ايراني نسبت به برخورد مسوولان گرجستاني در اين باره توضيح داد: ما نبايد در اين باره واكنش احساسي و ناگهاني داشته باشيم، كما اينكه به همتاي خودمان در گرجستان درباره اتفاقات اخيري كه براي مسافران كشورمان رخ داده است، هشدار داديم. مونسان همچنين گفت: البته نمي‌دانيم اين چند مورد نارضايتي مسافران كشورمان در سفر به گرجستان به چه دليلي بوده است و بعيد مي‌دانيم دولت اين كشور از چنين اتفاقات ناخوشايندي استقبال كند ولي آنچه مهم است، جايگاه مسافر ايراني است كه بسيار اهميت دارد و بايد مورد ادب و احترام قرار گيرد. بنابراين اگر چنين اتفاقاتي رخ دهد سفر به گرجستان را متوقف و قطع خواهيم كرد.

آنچه اينك مونسان به آن واكنش نشان داده مربوط به زني 35 ساله است. البته روايت‌هاي متفاوتي از ماجراي او نقل شده است. يك روايت اين است كه پليس از او خواسته در اتاقي منتظر بماند تا پليس زن بيايد و او را بازرسي بدني كند كه اين كار باعث بروز تنش ميان اين زن و پليس شده است. اما خبرگزاري فارس روايتي متفاوت دارد. اين خبرگزاري نوشته است: پليس فرودگاه تفليس ضمن بازداشت 20 ساعته زن ايراني، رفتاري خشونت‌آميز و بي‌سابقه با وي داشت.

براساس گزارش اين خبرگزاري، «هدي» 35 ساله شهروند ايراني سه‌شنبه سوم دسامبر (12 آذر ماه) از مقصد استانبول به تفليس پرواز و ساعت 2 بامداد چهارم دسامبر (13 آذرماه) وارد فرودگاه تفليس شد كه با ممانعت پليس فرودگاه روبه‌رو و بعد از اعتراض به اين روند، توسط پليس گرجستان براي مدت بيش از 20 ساعت بازداشت شد و مورد رفتارهاي خشونت‌آميز پليس‌ نيز قرار گرفت.اين زن در تشريح آنچه در فرودگاه تفليس رخ داده به خبرگزاري فارس گفته است: پس از ورود به سالن ترانزيت فرودگاه، پليس مستقر در فرودگاه به من اعلام كرد كه نمي‌توانم وارد تفليس بشوم. اعتراض من موجب بازداشتم شد. در مدتي كه در بازداشت بودم ضمن ضبط وسايل و تلفن همراهم توسط پليس‌ مستقر در فرودگاه، به من فحاشي شد و به من دستبند زدند و پنج بار آمپول آرام‌بخش به من تزريق كردند.

اين زن مدعي است كه تلاشش براي تماس با سفارت و كنسولگري ايران بي‌فايده بود و پليس اجازه تماس با سفارت ايران را نداده است. وي پس از ورود به كشور به وزارت خارجه ايران و همچنين پزشكي قانوني مراجعه مي‌كند كه پزشكي قانوني نيز آثار و جراحات ناشي از رفتار خشونت‌آميز پليس گرجستان بر بدن وي را تاييد مي‌كند.

خبرگزاري فارس همچنين در گزارش خود تاكيد كرده است: روند ديپورت شهروندان ايراني طي يك ماه اخير شدت گرفته و از ورود بسياري از شهروندان ايراني كه اقامت موقت در تفليس داشته و اقدام به خريد ملك و ثبت شركت و... كرده‌اند، ممانعت به عمل آمده و هيچ دليل قانع‌كننده‌اي هم براي ممانعت از ورود آنها بيان نشده است. رفتار توهين‌آميز نسبت به شهروندان ايراني در فرودگاه تفليس مسبوق به سابقه است و پيش از اين نيز در تفتيش‌هاي بدني زنان ايراني شاهد اين رفتارهاي اهانت‌آميز بوده‌ايم كه در آن زمان، سفارت ايران در تفليس مراتب اعتراض شديد خود را به وزارت خارجه گرجستان و پليس امنيت فرودگاه تفليس اعلام كرد و علاوه بر آن يادداشت اعتراضي سفارت ايران در تفليس به وزارت خارجه اين كشور ارسال و از سفير اين كشور نيز توضيح خواسته شد.گرجستان از جمله كشورهايي است كه ايرانيان براي سفر به اين كشور نيازي به اخذ رواديد (ويزا) ندارند و مي‌توانند بدون داشتن ويزا به مدت 45 روز در اين كشور اقامت داشته باشند و ورود مجدد به اين كشور بعد از 45 روز بر اساس توافق فيمابين دو كشور هيچ گونه محدوديتي ندارد. اگر شخصي كارت اقامت گرجستان را نداشته باشد و بخواهد اقامتش را تمديد كند، با خروج از اين كشور و ورود مجدد به آن مي‌تواند براي 45 روز ديگر در گرجستان بماند و تمديد اين مدت براي بارهاي متوالي نيز امكان‌پذير است؛ منوط به اينكه شخص موردنظر ولو براي يك ساعت هم بايد خاك گرجستان را ترك و دوباره وارد شود.از زمان شروع روند ريجكت و ديپورت، ايران نسبت به اين رويه مكررا اعتراض و اعلام كرده است كه موضوع ‌ديپورت تعدادي از اتباع ايراني از مبادي ورودي گرجستان را از طرق ديپلماتيك پيگيري مي‌كند.

 

ماجراي يك هتل‌ و موضع مونسان

مونسان همچنين درباره مشكلات ساخت يك هتل در نزديكي ارگ كريم‌خاني و عدم رعايت حريم اين بناي ارزشمند 251 ساله دوران زنديه عنوان كرد: با توجه به اينكه اين هتل براي ساخت مجوزهاي لازم را گرفته است و همچنين به دليل اينكه اين مساله شخصي نيز نيست و ساخت هتل در راستاي ارتقاي گردشگري كشور است دستور داده شده تا موضوع به صورتي برطرف شد تا ساخت اين هتل به اصل موضوع و حريم ارگ كريم‌خاني آسيبي وارد نكند.معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري همچنين در ادامه به اهميت اشتغالزايي در حوزه گردشگري نيز گريزي زد و گفت: ما با توسعه خانه‌هاي بومگردي هر چه بيشتر در زمينه اشتغالزايي در حال تلاش هستيم، زيرا گردشگران خارجي نيز به خانه‌هاي بومي ايران بسيار بيشتر از هتل علاقه‌مند هستند.


علي اصغر مونسان: نمي‌دانيم اين چند مورد نارضايتي مسافران كشورمان در سفر به گرجستان به چه دليلي بوده است و بعيد مي‌دانيم دولت اين كشور از چنين اتفاقات ناخوشايندي استقبال كند ولي آنچه مهم است، جايگاه مسافر ايراني است كه بسيار اهميت دارد و بايد مورد ادب و احترام قرار گيرد. بنابراين اگر چنين اتفاقاتي رخ دهد سفر به گرجستان را متوقف و قطع خواهيم كرد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون