• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4256 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ آذر

در جريان تهرانگردي حناچي و مسجدجامعي مطرح شد

تاكيد بر معرفي پيشينه تاريخي تهران

گروه اجتماعي

 

 

اين هفته شهردار تهران، آخر هفته فرهنگي شلوغي را پشت سر گذاشت؛ آخر هفته‌اي كه با بازديد از موزه هاشمي‌رفسنجاني و افتتاح موزه باستا‌ن‌شناسي تهران همراه بود. پيروز حناچي صبح ديروز و در اولين بازديد خود به همراه محسن هاشمي به خانه‌ موزه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در جماران رفت. هاشمي رييس شوراي شهر تهران، بخشي از خاطرات و فرازهاي زندگي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را براي پيروز حناچي بازخواني كرد. همچنين حناچي در دومين بازديد خود به موزه ايران باستان رفت تا رسما موزه باستان‌شناسي تهران را در موزه ايران باستان افتتاح كند. وي در حاشيه اين مراسم با اشاره به تاريخچه پايتخت و لزوم توجه به آن گفت: تهران يك شهر باستاني و تاريخي است كه در اسناد، قدمت آن به دوره‌ طهماسبي برمي‌گردد اما بر اساس اشياي پيدا شده قدمت تهران به بيش از 8هزار سال مي‌رسد و نشان مي‌دهد كه تهران يك شهر تاريخي است.

وي با بيان اينكه اشياي كشف شده، ساده و معمولي نيستند و بايد در معرض ديد عموم قرار بگيرند تا مردم به قدمت شهر تهران و ويژگي‌هاي آن آشنا شوند، در پاسخ به سوالي در مورد نرخ بليت بازديد از اين موزه گفت: قيمت بازديد از اين قسمت موزه ايران باستان را سازمان ميراث فرهنگي مشخص مي‌كند. شهردار تهران با ذكر اينكه در دنيا كميته‌اي وجود دارد كه در پي حفاري‌هاي شهرداري‌ها به كاوش آثار ميراثي مي‌پردازد، گفت: حساسيت‌هاي ما در اين زمينه بالاست، البته پيدا كردن آثار ميراثي در حفاري‌ها از ويژگي‌هاي شهرهاي باستاني است. به عنوان مثال در شهر رم در پي حفاري‌ها آثار زيادي را پيدا كردند كه اين نافي حفاري نيست و بايد موضوع توسعه و ميراث باستاني را در كنار هم داشته باشيم.

شهردار تهران همچنين با تاكيد بر اينكه در اين موزه بيش از ۲۰۰ شي كه متعلق به شهر تهران است به نمايش گذاشته شده است از پيكره بانوي ۷ هزار ساله كه در منطقه مولوي تهران كشف شد و حالا در موزه ايران باستان قرار دارد نيز بازديد كرد.در كنار بازديد‌هاي فرهنگي شهردار تهران، احمد مسجدجامعي عضو شوراي شهر نيز آخرين تهرانگردي پاييزي خود را انجام داد. وي با حضور در خانه وكيل‌التجار گفت: وكيل‌التجار عضو مجلس صنفي در سال ۱۳۰۲ بود.وي با بيان اينكه بعد از فوت وكيل‌التجار اين خانه به كارگاه قند و محلي براي تجارت حبوبات تبديل شد، اظهار كرد: حالا نوادگان ميرزا باقرميرزاده اقدام به خريد اين خانه كرده و با مرمت آن به شكل و سياق گذشته آن را تبديل به كافه و رستوران كرده‌اند.اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه خانه وكيل‌التجار در اوايل دوره پهلوي ساخته شده است اما سبك و سياق و فرم خانه‌هاي قاجاري را دارد، گفت: از سال ۹۰ ميراث‌داران اين خانه با صرف هزينه زياد نسبت به مرمت و احياي خانه وكيل‌التجار اقدام كردند و اميدواريم بتوانند از آن بهره لازم را ببرند.مسجدجامعي با اشاره به اينكه در ميدان محمديه تنها دروازه باقيمانده از مجموعه دروازه‌هاي تهران وجود دارد، اظهار كرد: افشاني شهردار سابق پايتخت در مراسم روز تهران قول داده بود كه نسبت به احياي دروازه ميدان محمديه اقدام كند و حالا بايد سازمان زيباسازي و شهرداري منطقه فكري به حال احياي اين دروازه بكنند.

وي با بيان اينكه تنها تصوير باقيمانده از دروازه ميدان محمديه تصوير ديو سفيد است كه در باشگاه بدنسازي امجديه قرار دارد، اظهار كرد: مي‌توان اين كاشي‌ها را به ميدان منتقل كرد. بعد از آن مي‌توانيم با ايجاد سايت موزه‌اي اعم از زن 7هزار ساله تهراني، احيا و مرمت مجموعه «سر قبر آقا» - كه داراي تمامي المان‌هاي معماري تا قرن سيزدهم است - و با استفاده از ظرفيت «كاروانسراي خانات»، رينگ گردشگري منطقه تاريخي تهران را ايجاد كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون