• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4256 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ آذر

بادامچي در نشست تخصصي فراكسيون كار درباره مشاغل خانگي:

ديپلماسي اقتصادي براي جذب مشتري‌هاي صنايع دستي فعال شود

گروه اجتماعي| محمدرضا بادامچي، رييس فراكسيون كار در تازه‌ترين نشست تخصصي اين فراكسيون گفت: بدون سياست‌گذاري صحيح و‌ حمايت دستگاه ديپلماسي نمي‌توان كاري در توسعه مشاغل خانگي از پيش برد. بايد ديپلماسي اقتصادي در وزارت امور خارجه فعال شود تا بتوانيم براي صنايع دستي و ديگر محصولات حاصل از مشاغل خانگي، مشتري جهاني پيدا كنيم.

در ادامه سلسله جلسات فراكسيون كار مجلس شوراي اسلامي، جلسه‌اي با حضور اعضاي فراكسيون، نمايندگان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و دكتر صالح اديبي، سفير ايران در ويتنام به عنوان ميهمان، با موضوع بررسي مشاغل خانگي در مجلس برگزار شد.محمدرضا بادامچي، رييس فراكسيون كار، با تاكيد بر ضرورت توجه به نقش مشاغل خانگي در ارتقاي سطح اشتغال گفت: در شرايط تحريم و ركود اقتصادي كه واحدهاي توليدي با مسائل متعدد روبه‌رو هستند، بازسازي و توسعه تكنولوژي در صنايع سنگين با مشكل مواجه است. همچنين صادرات نفت محدوديت‌هاي خاص خود را دارد. در اين شرايط، بهترين اقدام مقابله‌اي و پايدار، حمايت از توسعه مشاغل خانگي و صنايع كوچك با سرمايه كم است.

وي افزود: اين قبيل مشاغل، زمينه خوبي در سراسر كشور دارند كه امكان صادرات آنها بسيار بااهميت و در عين حال مغفول مانده است. به ويژه اينكه استفاده از ظرفيت‌هاي بازارهاي مرزي براي مبادله، صادرات و توليدات اين مشاغل به كشورهاي همسايه از سوابق خوبي برخوردار است.

بادامچي همچنين ادامه داد: توجه تصميم‌گيران و برنامه‌ريزان به پتانسيل عظيم هنر و ‌مهارت مردم خوب كشورمان باعث تقويت تجارت مرزنشينان و مقابله با مهاجرت به مراكز كشور و بهبود اوضاع اقتصادي جوانان و كشاورزان خواهد بود.وي در توضيح ديدگاه‌هاي خود گفت: نمونه‌هاي خارجي موفقي در حوزه مشاغل خانگي وجود دارد كه در سياستگذاري بايد به آنها توجه كرد. مثلا كشور ويتنام يكي از كشورهاي موفق در حوزه مشاغل خانگي است كه مي‌توانيم الگوبرداري خوبي از آنها بكنيم. بادامچي اظهار داشت: قانون مشاغل خانگي در سال ۸۹ تصويب شده و تمام ظرفيت‌هاي بومي ايران در اين حوزه شناسايي شده است. ما پانصد ميليون نفر همسايه داريم كه مي‌توانند مشتري محصولات مشاغل خانگي باشند. اين سرمايه بزرگي است كه نفت را پشت سر مي‌گذارد.

در ادامه اين نشست، دكتر صالح اديبي، سفير ايران در ويتنام، گزارشي از وضعيت كلي كشور محل ماموريت خود از جمله در حوزه اشتغال ارايه داد. وي گفت: وضعيت اجتماعي و فرهنگي كشور ويتنام فوق‌العاده مطلوب بوده و آرامش و نظم و انضباط اجتماعي، رعايت همه گير حقوق شهروندي، احترام به همه اديان و مذاهب، تقديس و تكريم سالخوردگان، رعايت اخلاق و نبود جرم و جنايت به‌شكل بارزي ملموس است. اديبي همچنين تاكيد كرد: دين‌دار بودن قاطبه مردم برخلاف اشتهار به كمونيسم از نكات قابل توجه است. همين طور ذكر گرايشات ديني و سياسي در مراحل استخدام‌هاي شغلي ممنوع بوده و ملاك گزينش صرفا بر پايه توانمندي‌هاي شخص است و مثلا عضويت در حزب كمونيست، مزيتي محسوب نمي‌شود.

سفير ايران در ويتنام افزود: در ويتنام شبكه‌اي از مشاغل خانگي به وجود آمده است كه كليه مرتبطين يك شغل اعم از توليدكنندگان و توزيع كنندگان، داراي ارتباط قوي از اينترنت داخلي بوده و كليه اطلاعات ماخوذه از موضوعات مرتبط، با شفافيت كامل به اشتراك گذاشته و به‌صورت دسته جمعي براي بهره‌برداري از اطلاعات جديد همكاري مي‌كنند.وي همچنين نمونه‌هايي موفق از مشاغل خانگي و دستي انجام شده در ويتنام را تشريح كرد و گفت: نكته مهم موفقيت مشاغل خانگي در ويتنام، حمايت ديپلماتيك دولت و گسيل توليدات به كشورهاي خارجي است. بخش قابل توجهي از مردم ويتنام با اتكا به همين مشاغل، زندگي خود را مي‌گذرانند.

در اين نشست همچنين، مدل «تامين مالي خرد» (Micro financing) با رويكرد بانكداري پيوندي بررسي شد كه يك الگوي بين‌المللي است و در ايران هم بومي‌سازي شده است. تاكنون ۵۵ هزار نفر از اين محل شاغل شده‌اند. اين طرح در يازده استان، اجرايي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون