• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4256 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ آذر

تسهيل سفر به داخل براي ايرانيان

نيوشا طبيبي

سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور سر به ميلياردها دلار مي‌زند. بسياري از آنان هر صبح و شام روي به وطن دارند و هرگز دل از مهر ميهن نمي‌برند. اگر به جبر زندگي گذارشان به آن سوي مرز افتاده دلشان اما براي ايران و ايراني مي‌تپد. به وقت نياز به حضور و اتحاد ملي آنها با ديگر هموطنان داخل يك صدا پاي كشور مي‌ايستند. از عده‌اي بسيار قليل و انگشت‌شمار كه نان مخالفت و عناد و تحريم كشور را مي‌خورند بايد گذشت و البته ناديده‌شان گرفت. سرمايه‌هاي مادي و معنوي ايرانيان خارج از كشور مي‌تواند به روند پيشرفت كشور كمك كند. بيشتر آنان در سال حداقل يكي، دو بار به ايران سفر مي‌كنند و غالبا بيش از يك گردشگر خارجي ارز با خود وارد مي‌كنند. تسهيل آمد و رفت آنان مي‌تواند مقدمه‌اي براي جذب سرمايه‌ها و به كارگيري تخصص‌هاي آنان و آشنايي بيشتر نسل دوم و سوم ايرانيان خارج از كشور باشد.

ايجاد تسهيلات ويژه براي ايرانيان در فرودگاه‌ها و توسط ايرلاين‌هاي ايراني، موجب تشويق سفر به ايران و ايجاد انس و الفت با نسلي است كه از سرزمين مادري‌شان شناخت كمتري دارند و تحت فشار تبليغاتي رسانه‌هاي دشمن هستند.

اما شركت ماهان، ايرلاين ايراني، اقدام به فروش بليت فقط به نرخ ارز كشور مبدا مي‌كند! تا چند ماه پيش كه دلار چنين افسارگسيخته افزايش قيمت پيدا نكرده بود، مسافر مي‌توانست از طريق اينترنت به ريال و با پرداخت از شبكه شتاب، بليت سفر خود را خريداري كند. اكنون اگر بخواهيد از مبدا دوبي به تهران بليت ماهان را خريداري كنيد بايد مبلغي بيش از ۶ ميليون تومان بدهيد يا به آژانس نماينده فروش ماهان مراجعه كنيد و قيمتي تقريبا معادل پرواز با هواپيمايي امارات براي آمدن به تهران پرداخت كنيد. علت را از شركت ماهان پرسيدم، متصدي محترم علت اين تغييرات را شكايت نمايندگي فروش ذكر كرد و گفت: «همه از سايت بليت ريالي خريداري مي‌كنند و كسي به نمايندگي مراجعه نمي‌كند!» بنابراين براي سود آژانس نماينده و البته فروش سه برابري بليت به مسافري كه براي پرواز با هواپيمايي ايراني تعصب دارد اين تغييرات را اعمال كرده‌اند. نتيجه آن صرف‌نظر كردن بسياري از مقيمان از پرواز با ماهان و روي آوردن به خطوط خارجي است. آنها كه اصرار دارند با ماهان پرواز كنند لاجرم بايد سه برابر بيش از قيمت ريالي آن هزينه پرداخت كنند!

در شرايطي كه نرخ برابري ارز با ريال، تفاوت چشمگيري دارد، بايد با نگاهي كلان از اين فرصت براي رشد و تحرك اقتصاد ملي بهره جست. اقتصاد گردشگري و تشويق سفرهاي ايرانيان به داخل به ويژه در فصل‌هايي كه زمان سفر و تعطيلات هستند، مي‌تواند درآمد قابل توجهي براي كشور ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون