• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4257 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ آذر

واكنش‌ها به پيشنهاد يارانه 900 هزار توماني

محمود احمدي‌نژاد، رييس دولت‌هاي نهم و دهم با وجود پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش همچنان سفرهاي استاني‌اش را ادامه مي‌دهد. او در سفر هفته گذشته‌اش به سنندج به دولت حمله كرد كه براي دادن يارانه نقدي، «انگار ارث پدرشان را مي‌خواهند بدهند.» اما حرف اصلي او در ادامه بيان شد كه با اشاره به وضعيت اقتصادي كشور و همچنين گران شدن دلار گفت: «مي‌شود يارانه فعلي را «۲۰ برابر» كرد.»

بر اساس اين اظهارات احمدي‌نژاد، رقم مورد نظر او براي يارانه هر نفر بايد 910 هزار تومان شود يعني هر خانواده چهارنفره بايد ۳ ميليون و ۶۴۰ هزار تومان در ماه يارانه بگيرد.

رييس دولت‌هاي نهم و دهم در حالي اين پيشنهاد را مي‌دهد كه سال ۹۵ يك سال قبل از انتخابات و زماني كه خبر كانديداتوري او با شعار يارانه ۲۵۰ هزار توماني مطرح شده بود، در تلاش براي عدم انتساب آن به خود گفت: «خودشان شايعه يارانه ۲۵۰ هزار توماني مطرح كردند و از همين الان رفتند در صف يارانه جا گرفتند.» اما حالا دو سال و خرده‌اي بعد از آن ماجرا، خود احمدي‌نژاد رقم يارانه فرضي مدنظرش را به حد و اندازه يك ميليون تومان براي هر نفر نزديك كرده است.

اين ادعاي احمدي‌نژاد واكنش‌هاي زيادي را به همراه داشت. بسياري از كارشناسان معتقدند ادعاي احمدي‌نژاد تخيلي است، چراكه براساس قانون محل تامين يارانه نقدي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي است. اگر قرار بر اين باشد كه ميزان يارانه نقدي افزايش يابد به همان نسبت بايد نرخ حامل‌هاي انرژي نيز افزايش يابد. رييس دفتر رييس‌جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه دو نفر از كساني بودند كه از طرف دولت روحاني به اين اظهارات احمدي‌نژاد واكنش نشان دادند.

محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه درباره پيشنهاد احمدي‌نژاد در خصوص افزايش يارانه‌ها به 900 هزار تومان و تاثير آن روي افكار عمومي به ايلنا گفت: «مردم ما فهيم‌تر از اين حرف‌ها هستند كه با اين نوع حرف‌هايي كه مباني درست محاسباتي ندارد و يا با يك فروضي (افروختني) مطرح شود كه اين فروض قابل انجام نيست، تحت تاثير اين نوع مسائل قرار بگيرند.»

رييس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: «همين ۴۵هزار و 500 تومان با همان ارقام قبلي بالغ بر ۵ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان بدهي به بانك مركزي براي دولت باقي گذاشته است. مرتبا بانك مركزي در حال پيگيري اين مطالبات از دولت است و ديوان محاسبات پرونده تشكيل داده است.»

به گفته او، دولت بايد كسري ۵ هزار و 800 ميليارد توماني كه دولت قبل براي پرداخت همين ۴۵هزار و 500 تومان براي‌مان باقي گذاشته بپردازد، پس چطور مي‌شود اين مبلغ را با اين بدهي كه دولت قبل گذاشته، اضافه كرد.

نوبخت در پايان گفت: «مردم ما فهيم‌تر از اين حرف‌ها هستند كه چنين صحبت‌هايي روي‌شان تاثيرگذار باشد.»

 

مردم خوب مي‌دانند چه كسي تحريم‌ها را براي كشور رقم زد

در ادامه واكنش‌ها به اين سخنان احمدي‌نژاد، سيد محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور هم به ايلنا گفت: «اين مسوول سابق كشور حرف‌هاي مختلفي مي‌زند. اگر شما همه حرف‌هاي او را در نظر بگيريد؛ اول اينكه بسيار متضاد است، دوم اينكه با عملكرد گذشته خود او در تناقض است.»

رييس دفتر رييس‌جمهور تاكيد كرد: «اين فرد يك عوام‌فريبي را شروع كرده است و فكر مي‌كند در شرايطي كه يك جنگ اقتصادي شروع شده و قبول هم داريم قشري از مردم در مضيقه هستند، مي‌تواند با شعار و اين طور مسائل خود را مطرح كند.»

او با بيان اينكه عملكرد آن دولت و قول‌هايش را ديديم، ادامه داد: «امروز كه بعد از گذشت سال‌ها به استان‌هاي مختلف مي‌رويم، مشاهده مي‌كنيم كه در استان‌هاي مختلف پروژه‌هايي كه دولت اين فرد با رقم‌هاي بالايي قول داده، هنوز كلنگ‌زني هم نشده است.»

به گفته او، مردم ما مردم آگاهي هستند و مي‌دانند كسي كه اين گرفتاري را به وجود آورد، تحريم را براي ما ايجاد كرد و روابط ما را با كشورهاي همسايه بهم زد چه كسي است. امروز گروه‌هاي سياسي حامي ايشان بر ضدش شده‌اند، حداقل همفكران خودش كه بايد قبولش داشته باشند نيز چنين حسي را دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون