• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4257 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ آذر

رونمايي از تاكسي‌هاي بدون سرنشين در پايتخت

حميدرضا خالدي | سال‌هاست كه شهرداري تهران با بحران مالي روبه‌رو است. بحراني كه به نوعي باعث شده تا بسياري از پروژه‌هاي كلان و البته اثرگذار شهري در عرصه‌هاي مختلف عقيم بماند يا نيمه‌كاره رها شود. اين وضعيت چنان بغرنج شده كه طي يكي، دو سال گذشته بارها شاهد تحصن اعتراض‌آميز پيمانكاران در مقابل شوراي شهر براي وصول مطالبات‌شان بوده‌ايم. درست به همين دليل به نظر مي‌رسد خط‌مشي مالي شهرداري در سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي شهري در دوره مديريت جديد اصلاح‌طلبان تغييري اساسي پيدا كرده است. يعني به جاي انجام پروژه‌ها به صورت پيمانكاري و پرداخت هزينه از سوي شهرداري، از اين پس پروژه‌هاي بزرگ شهري قرار است از طريق مشاركت سرمايه‌گذاران انجام شود تا شايد بخشي از بحران‌هاي كنوني
پيش روي شهردار جديد پايتخت كاهش پيدا كند. علي نيازي مديرعامل سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران با بيان اينكه بيش از دوسوم بودجه سالانه شهرداري نقد و يك‌سوم غيرنقد است، تصريح كرد: اين در حالي است كه نزديك به دوسوم بودجه شهرداري براي مساله نگهداشت صرف مي‌شود و منابع غيرنقد نيز براي توسعه شهر باقي مي‌مانند و اين در حالي است كه مي‌توانيم با جذب مشاركت بخش خصوصي نگهداشت را كاهش دهيم. مثلا در نگهداري فضاي سبز و مساله پسماند مي‌توان كارهاي خوبي را با كمك بخش خصوصي انجام داد.وي با بيان اينكه بسياري از پروژه‌ها به دليل ضعف در تامين مالي به سرعت پيش نمي‌روند و تنها راهكار براي حل اين معضل استفاده از بخش خصوصي است، گفت: در سنوات گذشته بيشتر پروژه‌هاي مشاركتي شهرداري تنها در حوزه ساخت و ساز بوده است؛ اما حالا و در دوره مديريت جديد سعي كرده‌ايم پروژه‌هاي متفاوتي را در حوزه‌هاي مختلف ارايه كنيم. نيازي با بيان اينكه در اولين اجلاس معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در شهر تهران كه 26 آذر ماه در هتل آزادي برگزار خواهد شد 40 پروژه شهري به ارزش 4 هزار ميليارد تومان به بخش خصوصي معرفي مي‌شود، گفت: پروژه‌هايي همچون توليد برق از زباله، ايجاد جايگاه‌هاي سوخت كوچك مقياس، اجراي فاز دوم بيمارستان آتيه، ساخت مركز تجاري در منطقه 5، مجتمع فرهنگي منطقه 12 و... از جمله پروژه‌هاي معرفي شده در اين همايش خواهند بود.مديرعامل سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران با بيان اينكه عمده پروژه‌هايي كه پيشنهاد مي‌شود در حوزه حمل و نقل، گردشگري، پسماند و طرح‌هاي محيط‌زيستي و فرهنگي و اجتماعي است كه مي‌تواند بازگشت سرمايه خوبي داشته باشد، گفت: به عنوان مثال سال‌هاست كه زباله‌هاي تهران در آرادكوه دفن مي‌شود كه بر اثر ازدحام زباله‌ها گاز متان زيادي متصاعد مي‌شود. برهمين مبنا با يك سرمايه‌گذار خارجي قرارداد بسته‌ايم تا از اين گاز متان، برق آن هم در حجمي معادل 40 مگاواتي توليد شود.‌وي از پروژه ماشين‌هاي اشتراكي و بدون سرنشين به‌عنوان يكي ديگر از پروژه‌هاي مشاركتي جذاب در حوزه حمل و نقل ياد كرده و گفت: در اين پروژه شهروندان مي‌توانند از طريق اپليكيشني كه معرفي مي‌شود، نزديك‌ترين خودروي برقي و كوچك را در اطراف خود پيدا كرده و بعد از استفاده در مقصد آن را رها و هزينه آن نيز از حساب كاربري‌‌شان كسر مي‌شود .نيازي با ذكر اينكه يكي ديگر از پروژه‌هاي معرفي شده در اجلاس پيش رو تجهيز و بهره‌برداري از خط 6 مترو است كه سرمايه‌گذار مي‌تواند تجهيز و بهره‌برداري از آن را داشته باشد، گفت: فكر نكنيد كه اين خط آماده است بلكه بايد 5 هزار ميليارد تومان هزينه شود تا اين خط وارد مدار بهره‌برداري قرار گيرد. از سويي شركت بهره‌برداري مترو به دليل تورم نيروي انساني و مشكلات ديگر يك شركت زيان‌ده است. وي با بيان اينكه براساس بودجه 97 سازمان مشاركت‌ها مي‌تواند تا سقف 3 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري داشته باشد، افزود: تاكنون قراردادهايي به ارزش هزار و 800 ميليارد تومان با سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي منعقد شده و هنوز هزار و 200 ميليارد تومان ديگر اجازه سرمايه‌گذاري داريم .مديرعامل سازمان سرمايه‌گذاري شهرداري با بيان اينكه شهرداري تهران پروژه‌هاي متنوعي دارد كه آنها را در معرض ديد سرمايه‌گذاران قرار مي‌دهد، گفت: يكي از پروژه‌هايي كه به بخش خصوصي معرفي مي‌شود افتتاح پل اتصال درياچه شهداي خليج‌فارس به پارك چيتگر است كه مسابقه طراحي آن نيز برگزار شده و به عنوان يك فرصت سرمايه‌گذاري مي‌توان از آن استفاده كرد.وي با بيان اينكه در سنوات گذشته مدل سرمايه‌گذاري شهرداري، كارفرمايي بوده است، اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته شهرداري منابعي را از بانك‌ها استقراض مي‌كرده و به صورت كارفرما پروژه‌ها را پيش مي‌برده است اما اين مدل كارفرمايي شهرداري منجر به توليد و افزايش بدهي‌هاي زيادي شده كه هر روز بيشتر مي‌شود؛ اما مي‌توانيم روش ديگري را در قالب جذب مشاركت عمومي-خصوصي كه در دنيا نيز مرسوم است، پيش ببريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون