• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4257 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ آذر

كتابخانه

در مورد زنان

كارن هورناي(۱۹۵۲–۱۸۸۵) يك روانكاو آلماني پيرو مكتب فرويد بود. تبار هورناي در اصل نروژي و هلندي بود.

كارن هورناي بسياري از نظريات فرويد را رد مي‌كند. وي برخلاف فرويد كه علت اساسي بيماري‌هاي رواني را سركوب كردن تمايلات غريزي مي‌داند، معتقد است كه بيماري‌هاي رواني حاصل روابط خشن و ناهنجار افراد محيط با كودك است.«روانشناسي زنان» نوشته كارن هورناي با ترجمه هوشمند ويژه توسط انتشارات بهجت منتشر شده است. از جمله مهم‌ترين مباحث مطرح‌ شده در اين كتاب مي‌توان به گريز از زنانگي، زنانگي سرخورده، مساله ايده‌آل تك همسري، بدگماني ميان زن و مرد، ترس از زن، ارزش دادن بيش از حد به عشق و... اشاره كرد.

سياست‌هاي جنسيتي در دوره پهلوي

در ديكتاتوري پهلوي هر فرد في‌نفسه خطري براي حكومت مركزي به شمار مي‌رفت و بايد با ابزارها و شيوه‌هاي مختلف و حتي از طريق مواد فرهنگي كنترل مي‌شد. مقولاتي كه تا پيش از آن در حوزه زندگي روزانه قرار مي‌گرفت و معمولا عرف و سنت‌هاي ديرپاي اجتماعي و ديني آنها را تعريف و بازتوليد مي‌كرد در عصر پهلوي تحت كنترل دولت قرار گرفت. از جمله اين موضوعات مي‌توان به الگوهاي جنسيتي و همچنين زندگي جنسي افراد اشاره كرد. كنترل روابط جنسي تنها شامل تبليغ دگرجنس‌خواهي به مثابه الگو و شكل درست رابطه جنسي نبود، بلكه اصلاح ادبيات و به ويژه زبان محاوره‌اي به منظور تسويه آن از واژگان جنسي را نيز در دستور كار قرار داد. «باستان‌شناسي سياست‌هاي جنسيتي و جنسيتي» نوشته ليلا پاپلي يزدي و مريم دژم‌خوي توسط انتشارات نگاه معاصر منتشر شده است.

رمانتيسم و خصومت

رمانتيسم در بسياري موارد خصومتي ابتدايي ميان مرد و زن را پيش‌فرض تلقي مي‌كند. اين خصومت را گرايشي عميقا فطري مي‌داند ناشي از اين واقعيت كه جنس زن و مرد، به واسطه طراحي متفاوتي كه دارند، جهان را به طور يكسان نمي‌بينند. در نتيجه هريك جنس مخالف را طبيعتا به ديده شك و بدبيني مي‌نگرد و در حالت جنگ دايم با آن قرار دارد. براي بئاتريس و بنديك نيز همين‌طور است. آنها از ابتدا با هم دشمن هستند و يكديگر را مسخره مي‌كنند، اما بعد تصادف عجيبي كه شكسپير به شكلي مصنوعي اما استادانه در داستان خود ترتيب مي‌دهد سبب مي‌شود كه آنها بر اين دشمني اوليه غلبه كنند. .. . اروينگ سينگر استاد فلسفه دانشگاه ام‌آي‌تي در فلسفه عشق با سيري مختصر در تاريخ انديشه‌ها به شكل‌گيري برداشت كنوني ما از مفهوم عشق و جنبه‌هاي گونه‌گون آن مي‌پردازد.«فلسفه عشق» نوشته اورينگ سينگر با ترجمه ميثم محمداميني توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است.

آقاي وزير دربار

عبدالحسين تيمورتاش (زاده ۱۲۶۲ نردين - درگذشته ۹ مهر ۱۳۱۲ تهران)، ملقب به سردار معززالملك و سردار معظم خراساني، دولتمرد ايراني دوره‌هاي قاجار و پهلوي بود. تيمورتاش از كساني بود كه در برانداختن قاجارها و برآوردن پهلوي‌ها كوشش بسيار كرد. در دوره رضاشاه نخستين وزير دربار بود و نقش مهمي در سياست خارجي ايران بازي كرد. چند سال بعد مورد غضب رضاشاه قرار گرفت و در ۱۳۱۲ در زندان قصر كشته شد.

«تيمورتاش» نوشته باقر عاقلي عنوان كتابي است كه به زندگي و كارنامه سياسي اين چهره موثر در تاريخ معاصر كشورمان پرداخته است. اين كتاب به تازگي توسط انتشارات بدرقه جاويدان براي بار سوم به چاپ رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون