• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

انتقاد آرمين به مواضع انتخاباتي حجاريان، عبدي و خاتمي

الان زمان اين بحث‌ها نيست

هنوز مدت زمان زيادي تا انتخابات مجلس يازدهم باقي مانده اما اظهارنظرهاي زيادي درباره ميزان مشاركت مردم در اين انتخابات و همچنين حزب برنده آن باقي مانده است. اصلاح‌طلبان نگرانند كه با از دست دادن پايگاه مردمي‌شان، انتخابات مجلس را ببازند. نگراني ديگر اصلاحات ردصلاحيت‌هاي گسترده‌اي است كه گزينه‌هاي اصلاحات براي شركت در انتخابات را محدود مي‌كنند و بعضا ناچارشان مي‌كند مانند انتخابات مجلس دهم، افرادي معتدل از احزاب ديگر يا مستقل را در ليست پيشنهادي‌شان قرار دهند و در نهايت به دليل عدم پايبندي كامل آنها به اصول اصلاحات، كارنامه آنها را خدشه‌دار كنند. محسن آرمين، فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به سخنان برخي از اصلاح‌طلبان مانند آقايان حجاريان، عباس عبدي و محمدرضا خاتمي كه از عدم شركت در انتخابات در صورت وقوع ردصلاحيت‌هاي گسترده صحبت كرده‌اند، گفت: «ضمن احترام به نظر اين عزيزان فكر مي‌كنم شايد اتخاذ موضع در مورد شرايط عدم شركت در انتخابات سال آينده به‌هنگام نباشد. به گمانم در حال حاضر بايد تمام تلاش‌هاي اصلاح‌طلبان معطوف به فراهم آوردن شرايط لازم براي برگزاري يك انتخابات واقعي و داراي حداقل استانداردهاي لازم باشد و حساسيت جامعه را نسبت به ضرورت تداوم و استمرار راهبرد اصلاحي و اهميت انتخابات و نقش آن در اين مسير تقويت كنند. مي‌خواهم بگويم به ويژه در شرايط كنوني كه اصلاحات هدف حملات دو جريان افراطي داخل و خشونت‌طلب خارج كشور قرار دارند، تقويت اميد جامعه به نتيجه بخش بودن راهبرد اصلاحي به مثابه تنها راهبرد ممكن و مفيد يك وظيفه مبرم است.»

به گزارش ايرنا، او ادامه داد: «طبيعي است آنچه براي اصلاح‌طلبان بايد مهم باشد انتخابات رقابتي و واقعي است و نه فرم و صورت انتخابات اما هرگونه موضعي در قبال انتخابات بايد به زمان و شرايطي موكول شود كه امكان ارزيابي صحيح و اطمينان بخش درباره چند و چون انتخابات فراهم باشد تا آن زمان بايد خيلي كارها انجام شود. به همين دليل به نظر من چنين بحث‌هايي و يا دست‌كم تكرار و تاكيد بر آن در مقطع كنوني موضع به هنگامي نيست.»

او به اين سوال كه «آيا مواضع آقايان سعيد حجاريان، عباس عبدي و محمدرضاخاتمي را مي‌توان يك نوع گوشزد به شوراي نگهبان دانست كه در زمينه تاييد صلاحيت نامزدها رفتاري متفاوت از گذشته داشته باشد» پاسخ داد: «بله؛ طبعا برخي دوستان با همين انگيزه چنين مطالبي را بيان مي‌كنند. من درك مي‌كنم انتقادات و فشارهاي بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان دوستان را ناگزير از اظهار اين مواضع كرده است، اما فكر مي‌كنم در عرصه سياست همواره چنين نيست كه تنها يك طرف در تنظيم و تمهيد شرايط مناسب فعال ما يشاء باشد. اصلاح‌طلبان فعلا بايد اهتمام خود را به اين امر معطوف كنند كه تا زمان انتخابات چه ابتكارات و اقداماتي بايد طراحي و تعقيب كنند كه در تامين شرايط مناسب براي انتخابات موثر باشد. طبعا اين شيوه آثار سياسي و تبليغاتي منفي كمتري در پي خواهد داشت. لذا براي اعلام چنين مواضعي فرصت هست.»

محسن آرمين همچنين درباره وضعيت كابينه روحاني در شرايطي كه مجلس يازدهم دست اصولگرايان افراطي بيفتد، گفت: «آقاي روحاني در دور دوم رياست‌جمهوري از پيگري برخي از وعده‌هاي خود تنازل كرد و به همين سبب مورد انتقاد حاميان خود قرار گرفته است. در چنين حالت مفروضي ايشان به تنازل‌هاي بسيار بيشتري از آن چه تاكنون داشته است، ناگزير خواهد شد. اين روند تا انصراف كامل از برنامه‌ها و حتي تغيير تركيب همكاران او در دولت پيش خواهد رفت. توجه داشته باشيد افراطيون حتي در وضعيت كنوني كه در مجلس كاملا در اقليت هستند دائما وزيران آقاي روحاني را استيضاح مي‌كنند و براي آنها خط و نشان مي‌كشند حتي از استيضاح رييس‌جمهور و استعفاي او سخن مي‌گويند. بنابراين طبيعي است اگر در مجلس آينده صداي بلندتري داشته باشند آقاي روحاني فقط بايد براي اتمام دوره رياست‌جمهوري خود روزشماري كند. در اين صورت جامعه هم بايد براي اتمام دوره چنين مجلسي روزشماري كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون