• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

محورهاي كنترل و اصلاح نظام بانكي در همايش هفته پژوهش بررسي شد

پوست‌اندازي بانكداري الكترونيك

همايش هفته پژوهش و فناوري در حالي در بانك مركزي برگزار شد كه قائم‌مقام بانك مركزي سه محور را براي كنترل و اصلاح نظام بانكي مطرح كرده است. وي معتقد است مهار تورم و نقدينگي، مديريت و عمليات نظام ارزي و در آخر اصلاح نظام بانكي مي‌تواند از مشكلات فعلي سيستم بانكي بكاهد. رييس پژوهشكده پولي و بانكي نيز از ديگر سخنرانان اين همايش بود. علي ديواندري با بيان اينكه نظام بانكي در حال پوست‌اندازي است‌، گفت: تمام بانك‌هاي كشور به سمت درگاه‌هاي اينترنتي، پرداخت‌هاي موبايلي و ابزارهاي مجازي رفته‌اند.

رييس پژوهشكده پولي و بانكي رسالت اين پژوهشكده را پاسخگويي به نيازهاي پژوهشي و توسعه تحقيقات كاربردي در زمينه پولي و بانكي از طريق ارتباط تنگاتنگ با بانك مركزي اعلام كرد. به گزارش روابط عمومي پژوهشكده پولي و بانكي، علي ديواندري صبح ديروز (دوشنبه) و در هشتمين بزرگداشت هفته پژوهش كه با حضور اكبر كميجاني قائم‌مقام بانك مركزي در محل اين بانك برگزار شد، گفت: در حال حاضر تمام بانك‌هاي كشور پژوهش و علم محور شده‌اند و هر زمان از پژوهشكده پولي و بانكي براي مشاهده كارهاي پژوهشي خود دعوت مي‌كنند، شاهديم كه اقدامات بسيار خوبي را انجام داده‌اند. وي با بيان اينكه نظام بانكي با استفاده از بانكداري الكترونيك در حال پوست‌اندازي است، ادامه داد: بدنه فكري بانك‌ها دچار دگرگوني شده و مي‌بينيم كه در حال تغيير مديران كسب و كار خود براي مواجهه با چالش‌ها و معضلاتي هستند كه امروزه نظام بانكي با آن روبه‌رو است.

وي خاطرنشان كرد: مخاطراتي كه درباره نظام بانكي از آن صحبت مي‌شود به مدد علم و فناوري و نيروهاي خوبي كه در نظام بانكي وجود دارند، قابل رفع است. ديواندري ادامه داد كه بسياري از فعاليت‌هاي نظام بانكي به حوزه بانكداري الكترونيك سپرده شده و در حال حاضر فرصتي به وجود آمده كه از فكر نيروهاي نظام بانكي براي برون رفت از چالش‌هاي موجود با راه‌حل‌هاي علمي كمك بگيريم.

رييس پژوهشكده پولي و بانكي علت حضور نيافتن رييس كل بانك مركزي در همايش را حضور در جلسه‌اي در هيات دولت اعلام كرد و از حضور قائم‌مقام بانك مركزي قدرداني كرد.

وي رسالت پژوهشكده پولي و بانكي را پاسخگويي به نيازهاي پژوهشي و توسعه تحقيقات كاربردي در زمينه پولي و بانكي از طريق ارتباط تنگاتنگ با بانك مركزي عنوان كرد و افزود: ورود به طرح‌هاي ملي و ايفاي نقش در حل مشكلات بانكي، افزايش ارتباط با بانك‌هاي تجاري و تخصصي، افزايش ارتباط با قشر جوان و نخبه نظام بانكي، ساماندهي پژوهش‌هاي اقتصادي و بانكي و فراهم آوردن بستر مناسب رشد و توسعه صنعت بانكي و نقش‌آفريني به عنوان حلقه اتصال خبرگان علمي و دانشگاهي با بدنه اجرايي و سياست‌گذاران حوزه بانكي و انتقال دانش و تجربيات بين‌المللي از ديگر رسالت‌هاي پژوهشكده پولي و بانكي است. ديواندري اهم فعاليت‌هاي پژوهشي پژوهشكده پولي و بانكي را برشمرد و اجراي طرح‌هاي پژوهشي كاربردي و بنيادي در حوزه اولويت‌هاي بانك مركزي و نظام بانكي، برگزاري همايش‌هاي بزرگ ملي با حضور كارشناسان و متخصصان شبكه بانكي و دانشگاه‌هاي كشور، برپايي ۲۸ دوره از همايش‌هاي سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي با هدف تعامل بهتر سياست‌گذاران حوزه اقتصادي و خبرگان اجرايي با متخصصان و نخبگان علمي كشور، برپايي هفت دوره از همايش سالانه بانكداري الكترونيك و نظام‌هاي پرداخت با هدف تبيين و بررسي كلان روندهاي بين‌المللي در حوزه فناوري‌هاي نوين در صنعت بانكي را از جمله اين فعاليت‌ها عنوان كرد. ديواندري از انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي همكاري داخلي و خارجي در حوزه خدمات پژوهشي، مشاوره‌اي، آموزشي و اطلاع‌رساني، برگزاري كارگاه‌ها و دوره‌هاي آموزشي در راستاي افزايش سطح آگاهي و دانش اقتصادي و علوم بانكي، برگزاري دوره‌ها و نشست‌هاي تخصصي علمي مشترك با موسسات داخلي و خارجي و تربيت نيروي انساني متخصص در سطح دكتري پژوهش محور در رشته علوم اقتصادي گرايش اقتصاد مالي و رشته مالي گرايش بانكداري را از ديگر فعاليت‌هاي پژوهشي پژوهشكده پولي و بانكي نام برد.

ديواندري اظهار داشت: در حال حاضر تحليل فقهي- حقوقي مساله اتحاد مالكيت و تبيين دلالت‌هاي آن، اعتبار مصرف‌كننده؛ مكانيزم‌هاي عملياتي و قوانين و مقررات، راه‌اندازي و اجراي وظايف دبيرخانه تدوين سند ملي ارزيابي ريسك‌هاي پولشويي و تامين مالي تروريسم از جمله طرح‌هاي سفارشي بانك مركزي به پژوهشكده پولي و بانكي بوده‌اند. به گفته وي، پژوهشكده پولي و بانكي همچنين طرح‌هاي پژوهشي استانداردسازي و مميزي عمليات بانكي براساس موازين شرعي، اصلاح ساختار مالي و مطالعه تطبيقي مدل كسب و كار و روش‌هاي تامين مالي در بخش تعاون را به ترتيب براي بانك‌هاي صنعت و معدن، ملي ايران و توسعه تعاون در حال انجام دارد.

وي در خصوص فعاليت شبكه خبري اقتصاد و بانك ايران (ايبِنا) به عنوان رسانه مرجع نظام بانكي اظهار داشت: اين رسانه دستاوردهاي مختلفي داشته كه از جمله آنها اعتمادسازي عمومي به كسب اخبار موثق شبكه بانكي و اقتصادي، جهت‌دهي به اخبار و دستاوردهاي نظام بانكي، جريان‌سازي مناسب و جلوگيري از هجمه‌هاي خبري و بيان تاثير سياست‌گذاري بازار ارز اقتصادي كشور با انتشار تحليل‌هاي روزانه از جمله اين دستاوردها هستند.

ديواندري از تدوين پيش‌نويس منشور علمي انجمن علمي پول و بانك ايران خبر داد و افزود: ثبت‌نام انجمن علمي پول و بانك ايران در فهرست كميسيون انجمن‌هاي علمي ايران در وزارت علوم انجام شده و تفاهم نامه همكاري مشتركي نيز بين انجمن علمي پول و بانك با پژوهشكده پولي و بانكي نيز امضا شده است.

 

تقويت و گسترش تعامل با مراكز علمي

قائم‌مقام بانك مركزي گفت: اولين مقوله حائز اهميت، تقويت و گسترش تعامل مراكز علمي و پژوهشي با نظام بانكي كشور است. به گزارش روابط عمومي پژوهشكده پولي و بانكي، اكبر كميجاني در هشتمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و آثار برتر حوزه پول و بانك اظهار داشت: بهره‌مندي از پژوهش‌هاي موثر يكي از اساسي‌ترين زيرساخت‌ها براي نيل به پيشرفت و توسعه همه‌جانبه يك كشور است .در حال حاضر بسياري از كشورهاي توسعه يافته، حداقل ۳ تا ۵ درصد از توليد ناخالص داخلي خود را به پژوهش‌هاي مختلف اختصاص مي‌دهند و در كشور ما نيز بايد بودجه تحقيق و پژوهش تا پايان سال ۱۴۰۴ به حداقل ۴ درصد توليد ناخالص داخلي افزايش يابد و اين در حالي است كه شاخص سهم اعتبارات پژوهشي از توليد ناخالص داخلي كه يكي از معيارهاي اصلي توسعه داخلي در كشورها نيز محسوب مي‌شود، در كشور ما همچنان حدود نيم درصد است. قائم‌مقام بانك مركزي تصريح كرد: شواهد امر بيانگر آن است كه با وجود تحقيقات و مطالعات فراواني كه در خصوص مسائل پولي و بانكي اقتصاد ايران انجام شده است، اما هنوز نتوانسته‌ايم به اثرگذاري مطلوب پژوهش در اين حوزه دست پيدا كنيم به نحوي كه ممكن است براي پاسخ به نيازهاي امروز شبكه بانكي و حل مشكلات اين حوزه پژوهش‌هاي اصيل انگشت شمار باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون