• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4261 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۹ آذر

العين با پيروزي مقابل ريورپلاته راهي فينال شد

شگفتي در جام باشگاه‌هاي جهان

علي ولي‌اللهي

 

 

قهرمان فينال قرن در مقابل العين امارات حذف شد. در نيمه‌نهايي جام باشگاه‌هاي جهان. ريورپلاته كه چند روز قبل مقابل بوكا در ورزشگاه سانتياگو‌برنابئو پيروز شده بود و جام قهرماني ليبرتادورس را بالاي سر برده بود، در ورزشگاه هزاع بن‌زايد مقابل بنفش‌هاي شيخ‌نشين شهر العين و هزاران هوادار به ميدان رفت. به ميدان رفت تا با يك پيروزي بي‌دردسر راهي فينال شود و آنجا در انتظار ستاره‌هاي مادريدي بنشيند. ستاره‌هايي كه چند روز قبل ورزشگاه‌شان را در اختيار ريوري‌ها گذاشته بودند تا آنها جشن قهرماني برپا كنند. قرمز و سفيدها مي‌خواستند در فينال از خجالت مادريدي‌ها دربيايند. اما ماجرا جور ديگر رقم خورد.

خوش‌بين‌ترين هوادار العين هم تصورش را نمي‌كرد كه آنها راهي فينال جام باشگاه‌هاي جهان شوند. با پيروزي مقابل قهرمان امريكاي جنوبي. اما تيم اماراتي كه فصل قبل در يك‌هشتم نهايي جام باشگاه‌هاي آسيا مقابل نماينده قطر با 8 گل، گلباران شده بود و به لطف ميزباني در جام باشگاه‌هاي جهان اجازه حضور در اين تورنمنت را پيدا كرده بود، در يك فوتبال عجيب و جذاب موفق شد حريف قدرتمندش را شكست دهد تا اتفاقي تاريخي را براي فوتبال امارات و خودش رقم بزند. العين در بازي مقابل نماينده امريكا جنوبي و شانس دوم قهرماني در يك بازي كاملا پاياپاي موفق شد در 120 دقيقه حريفش را با نتيجه 2 بر 2 متوقف كند و كار را به ضربات پنالتي بكشاند. هرچند اين تيم يك بار هم قبل از سوت پايان بازي گل برتري را به ثمر رسانده بود كه كمك‌داور ويديويي اين گل را مردود اعلام كرد. در ضيافت پنالتي‌ها هم بازيكنان العين با اعتماد به نفسي مثال‌زدني 5 پنالتي پياپي را تبديل به گل كردند و منتظر شدند براي تك‌اشتباه بازيكنان ريور. اشتباهي كه در نهايت روي ضربه پنجم اين تيم رقم خورد و خالد عيسي، دروازه‌بان العين كه در طول بازي هم چندين بار مهاجمين ريور را ناكام گذاشته بود، پنالتي انسو پرس را مهار كرد تا العين در ميان بهت طرفداران فوتبال و شادي بي‌حد و حصر بنفش‌پوشان حاضر در استاديوم راهي فينال مسابقات شود.

البته در اين پيروزي نبايد نقش دلارهاي نفتي اماراتي‌ها را كه صرف خريد بازيكنان خوب از سراسر دنيا شده را ناديده بگيريم. حضور ماركوس برگ سوئدي و كايو لوكاس فرناندز پرتغالي كه با مبلغ 7 ميليون دلار راهي امارات شده‌اند، نقش پررنگي در موفقيت العيني‌ها داشته‌اند. دو مهاجم زهرداري كه دو گل تيم‌شان را وارد دروازه حريف كردند. همچنين حضور زوران ماميچ كروات روي نيمكت العين از ديگر دلايل موفقيت اين تيم به حساب مي‌آيد. كسي كه با آناليز درست حريف و اتخاذ تاكتيك مناسب، فشردگي در خط مياني براي از كار انداختن هافبك‌هاي سريع و خلاق ريور، توانست توازن را در طول بازي حفظ كند و در لحظه مناسب ضربه كاري را وارد كند.

از نكات جالبي كه مي‌توان به آن اشاره كرد، هت‌تريك مربيان كروات در رسيدن به يك فينال معتبر فوتبالي در سال 2018 است. در اواسط سال 2018 و در جام جهاني، زلاتكو داليچ با تيم ملي كرواسي راهي فينال جام جهاني شد و در آبان‌ماه، برانكو ايوانكويچ با پرسپوليس موفق شد راهي فينال جام باشگاه‌هاي آسيا شود. حالا ماميچ سومين كرواتي است كه در اين سال تيمش را به فينال مي‌رساند و بايد ديد آيا او مي‌تواند طلسم ناكامي كروات‌ها در فينال‌ها را بشكند يا علاوه بر هت‌تريك رسيدن به فينال، هت‌تريك شكست در فينال هم نصيب مربيان كروات خواهد شد؟ البته بايد گفت كه با توجه به حضور رئال، كار العين بسيار سخت خواهد بود.

العين، رقيب مستقيم تيم استقلال در مرحله گروهي ليگ قهرمانان امسال است و اگر اين تيم بتواند همين فرم عالي را تا شروع مرحله گروهي كه ماه آينده آغاز مي‌شود حفظ كند، كار براي نماينده كشورمان بسيار سخت خواهد بود. حضور قدرتمندانه العين و كاشيما در جام باشگاه‌هاي جهان نشان مي‌دهد، ليگ قهرمانان آسياي سال بعد به مراتب سخت‌تر از هر سال خواهد بود و تيم‌هاي ايراني بايد به همين اندازه برنامه‌ريزي داشته باشند و از لحاظ ساختاري و نيروي انساني تقويت بشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون