• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4261 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۹ آذر

طباطبايي و مقصودلو مجوز جام جهاني را كسب كردند

طلا و نقره آسيا براي شطرنج‌بازان ايران

شطرنج‌بازان ايران كه در هفدهمين دوره رقابت‌هاي شطرنج انفرادي قهرماني آسيا شركت كرده‌اند، موفق به كسب سه نشان رنگارنگ از اين مسابقات -كه در شهر ماكاتي فيليپين در حال برگزاري است- شدند. در رقابت‌هاي بخش بليتس يا همان شطرنج برق‌آسا، عليرضا فيروزجا و سيدمحمدامين طباطبايي به مقام قهرماني و نايب قهرماني رسيدند.

فيروزجا بدون باخت و با 6 پيروزي و 3 تساوي و كسب 7.5 امتياز مقتدرانه به مقام قهرماني رسيد. پديده شطرنج ايران در دور هشتم لي كوانگ ليم ويتنامي بخت نخست قهرماني با ريتينگ 2749 را شكست داد. طباطبايي ديگر نماينده ايران هم با وجود باخت غيرمنتظره دور نخست با 7 امتياز نايب‌قهرمان شد. احسان قائم‌مقامي و پرهام مقصودلو نيز در اين بخش به ترتيب با كسب ۵.۵ و ۵ امتياز در رده‌هاي چهاردهم و بيست و يكم ايستادند. در بخش برق‌آسا بانوان نيز مبينا علي نسب با ۳.۵ امتياز در رده سي و يكم ايستاد.

پيش از اين و در دور نهم و پاياني بخش استاندارد مسابقات، سيدمحمدامين طباطبايي با ۶.۵ امتياز به عنوان نايب قهرماني رسيده بود. طباطبايي در اين مرحله برابر وي يي چيني با ريتينگ 2728 به تساوي رسيد. سيدمحمد با اين تساوي ضمن كسب 6.5 امتياز كه او را با قهرمان مسابقات هم امتياز كرده و در جايگاه دوم قرار داد، مجوز حضور در جام جهاني را نيز كسب كرد. اين بهترين عنوان شطرنج ايران در رقابت‌هاي انفرادي آسيا است. پيش از اين يك‌بار در سال ٢٠٠٣ -كه مسابقات به ميزباني قطر برگزار شد- احسان قائم مقامي توانسته بود عنوان نايب قهرماني را از آن خود كند. طباطبايي با كسب عنوان نايب قهرماني صاحب جايزه 7300 دلاري نيز شد.

شطرنج بازان مرد ايران تا به امروز موفق به كسب عنوان قهرماني مسابقات انفرادي آسيا نشده‌اند اما در رده بانوان آتوسا پوركاشيان و ميترا حجازي‌پور سابقه كسب عنوان قهرماني در رقابت‌هاي انفرادي آسيا را دارند.

پرهام مقصودلو در اين مرحله مقابل ويديت از هند با ريتينگ 2701 به تساوي رسيد. با اين تساوي مقصودلو با 6 امتياز و ايستادن در رده هفتم آسيا به كار خود در اين رويداد پايان داد. مقصودلو پيش از اين با قهرماني در مسابقات قهرماني جوانان جهان مجوز حضور در جام جهاني را كسب كرده بود.

احسان قائم‌مقامي و عليرضا فيروزجا نيز در دور پاياني برابر حريفان خود صاحب برتري شدند تا به ترتيب مجموع امتيازات خود را به عدد 5.5 برسانند. در پايان اين مسابقات فيروزجا شانزدهم و قائم‌مقامي نوزدهم شد. در بخش مردان عنوان قهرماني به شطرنج‌باز چيني رسيد و نماينده ويتنام نيز سوم شد.

مبينا علي نسب در دور آخر برابر نماينده فيليپين به تساوي رسيد تا با كسب ٤ امتياز در رده بيست و پنجم آسيا قرار گيرد. در قسمت بانوان روت پادميني از هند اول شد، عنوان نايب قهرماني به گون كيانيون از سنگاپور) رسيد و فام لي تائو نيوين از ويتنام سوم شد. اين براي دهمين بار بود كه يك هندي عنوان نخست مسابقات شطرنج قهرماني بانوان آسيا را به دست مي‌‌آورد. ۵ نفر نخست اين رقابت‌ها جواز حضور در رقابت‌هاي جام جهاني ۲۰۱۹ روسيه را كسب كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون