• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

روحاني اهل علم و اعتدال

حسين ابراهيمي

آيت‌الله سيدمحمود هاشمي ‌شاهرودي از مراجع بزرگوار شيعه هستند. ايشان از علماي نوانديشي هستند كه فتاواي‌شان همواره يك امتياز بزرگ و مهم داشت. فتاواي آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي به دليل نوانديش بودن‌شان همواره به‌روز بود و مسائل روز تاثير بسزايي در فتاواي آيت‌الله داشت و به فراخور زمان بود. آيت‌الله سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي از شاگردان مرحوم آيت‌الله صدر بودند كه صاحب كتاب‌هاي مهمي چون فلسفتنا و اقتصادنا، كتاب‌هاي مهم حوزويان بودند. آيت‌الله صدر و بنت‌الهدي، خواهر ايشان در راه انقلاب شهيد شدند و آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي تربيت ‌شده آيت‌الله العظمي صدر يك متفكر واقعي هستند. آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي هم يكي از متفكران زمان ما بوده و هستند، شخصيتي علمي كه تمام فتاواي ايشان گره‌گشا بوده است.

ايشان همچنين در اركان مختلف به نظام و انقلاب خدمت كرده‌ و كارهاي بزرگ و مهمي انجام داده‌اند. آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي جزو انقلابيون قبل از انقلاب هستند و در دوران رياست‌شان بر قوه قضاييه و همچنين رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام خدمات زيادي ارايه كرده و مديريتي بي‌نظير داشتند. ايشان پيش از انقلاب در مجلس عراق هم حضور داشتند و در مقطع قبل از انقلاب با مرحوم شهيد حكيم عليه صدام مبارزه مي‌كردند و جزو مبارزان با سابقه زياد و درخشان است. از طرف ديگرآيت‌الله هاشمي‌شاهرودي مورد عنايت خاص مقام معظم رهبري هستند. ايشان به حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبري انقلاب نزديك بودند و ارتباط خيلي خاصي داشتند. همچنين نظرات آقاي شاهرودي مورد پسند رهبر معظم انقلاب قرار مي‌گرفت.

آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي شخصيت كم‌نظيري در جهان اسلام به حساب مي‌آيند. خانواده ايشان همين‌طور بودند و نسل اندر نسل علماي بزرگي در اين خانواده حضور داشته و بيت داشته‌اند. يكي از مواردي كه پس از درگذشت آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني مورد توجه و سوال قرار داشت مديريت مجمع تشخيص مصلحت نظام بود. انتخاب آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي انتخابي بسيار دقيق و درست بود. ايشان فرد معتدلي بوده و هستند كه نه اهل تفريط و نه اهل افراطند.

اين ويژگي شخصيتي آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي در مديريت ايشان به ويژه در زمان حضورشان بر مسند رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام هم به چشم مي‌خورد و در واقع مديريت ايشان در مجمع هم بر خط اعتدال بود.

يكي ديگر از خصوصيات برجسته آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي مردمي بودن ايشان بود. با مردم با متانت برخورد مي‌كردند و من در سفري كه همراه ايشان به بيرجند رفتيم، تواضع‌ ايشان در برابر مردم را به چشم ديدم.

در واقع مي‌توان در يك جمله گفت كه ايشان روحاني اهل علم، اعتدال و تواضع و ديندار است. دين براي آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي در اولويت بود و در هر كار دين را اولويت قرار مي‌داد تا مبادا خلاف آن رفتار و عمل كند. آقاي هاشمي‌شاهرودي با اعتدال رفتار مي‌كرد و مشي مردان بزرگ همين است. از همه مردم و مومنان مي‌خواهم كه براي سلامتي ايشان دعا كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون