• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

صداي مخالف

استعمار جوانان حزب‌اللهي توسط جمنا

برگزاري اولين همايش جمنا با واكنش‌هاي تندي از سوي جريان‌هاي حزب‌اللهي در گروه‌ها و كانال‌هاي دروني روبه رو شده است. آنها كه در انتخابات 96 اين تشكيلات را يك «الگو» براي ساير جريان‌ها مي‌خواندند حالا آن را «بلاي عظما» مي‌دانند.

كانال «عماريون» در مطلبي كه اين هفته نوشته نسبت به حضور دوباره جمنا هشدار داده و از استعمار حزب‌اللهي‌ها توسط آنها خبر داده است: «بلاي عظمايي كه ده‌ها سال است گريبان جبهه واقعي انقلاب را گرفته، همچنان مانند بختكي بر سر جوانان و مردم انقلابي افتاده است و ظاهرا با توان مالي لايتناهي و قدرت لابي‌گري در سطوح مختلف، نمي‌خواهد زحمت خود را كم كند. سال‌هاست يك جماعت پرقدرت و فعال در پشت پرده عالم سياست، مي‌كوشند با استعمار جوانان حزب‌اللهي و انقلابي و استفاده از موتور هميشه روشن و آماده به كار آنها براي انقلاب اسلامي، تفكرات خاص خود را در كشور حكمفرما كنند اما تا امروز، حتي در يك عرصه انتخابي نيز به كمترين توفيقي نايل نشده‌اند.»

اين كانال كه مي‌توان آن را منتسب به جريان جوان و بدنه فعال مجازي درون اصولگرايان ارزيابي كرد حتي سردمداران آن را متهم به «كاسبي» كرده، مي‌نويسد: «با وجود همه ناكامي‌ها، جماعت مذكور با سوءاستفاده از حياط خلوتي كه در اختيارشان گذاشته شده، بدون هيچ پاسخگويي در قبال آنچه مرتكب شده‌اند، هر از گاهي صرفا تابلوي خود را تغيير داده و دكان كاسبي‌شان را گرم نگاه داشته‌اند. براي شناسايي آنان كافي است تا صداي پاي انتخابات به گوش برسد؛ همچون آزنده‌هايي كه با شنيدن بوي طعام سر از پا نمي‌شناسند و به سرعت در مقابل محل توزيع آن ازدحام مي‌كنند، سروكله حضرات فوق‌الذكر پيدا مي‌شود و همايش‌ها و نمايش‌هاي رنگارنگ، پرخرج، با حرف‌هاي تكراري اما نقاب‌هاي جديد، به راه مي‌افتد.»

نويسنده همچنين همايش روز 29 آذر اين طيف را در سالن الغدير زنگ جديد انتخابات خوانده و معتقد است كه آنها «ابن‌الوقت‌ها» و «بالا‌نشين»هايي هستند كه حاضر نيستند بپذيرند جريان مقابل توانسته سال‌ها با راي سلبي عليه آنها قدرتش را ادامه دهد.

تضميني براي spv وجود ندارد

روزنامه وطن امروز با اشاره به ماجراي سال 84 نسبت به تلاش دو طرف ايراني و اروپايي براي تداوم برجام، معتقداست كه نمي‌توان حتي روي اين كانال مالي هم حساب باز كرد. به اعتقاد آنها با وجود شرايط فعلي رهبران اروپايي از جمله مكرون و مركل ممكن است نفرات بعدي حتي نخواهند اين مسير را ادامه دهند. اين روزنامه در سرمقاله خود مي‌نويسد: «تروئيكاي اروپا به عنوان اصلي‌‌‌‌‌ترين طرف حساب دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي كشورمان، در حالت احتضار سياسي قرار دارد. در چنين شرايطي حساب ويژه دولت روي «برجام اروپايي» نه‌تنها با اقتضائات راهبردي كشور سازگاري ندارد، بلكه با شرايط جاري در اروپا و نظام بين‌الملل نيز همخواني ندارد. اميد دولتي‌ها به پيكر نيمه‌جان اروپا و دميدن تنفس مصنوعي به كالبد برجام اروپايي، به معناي تكرار اشتباه دولت در توافق هسته‌اي (ميان ايران و اعضاي 1+5) است. امروز در كنار مقوله «تضمين برجام اروپايي»، ما با مقوله‌اي ديگر تحت عنوان «تضمين‌كنندگان برجام اروپايي» نيز مواجه هستيم. بر اين اساس حتي اگر سازوكار مالي يادشده از تضمين‌هاي لازم ساختاري و اجرايي برخوردار باشد (كه چنين مساله‌اي نيز زير سوال قرار دارد)، ما با تضمين‌كنندگان مطمئني در اروپا مواجه نيستيم. در نهايت اينكه «SPV» به جاي آنكه سازوكار اجرايي و ويژه اروپا براي حفظ برجام باشد، حكم يكي از آخرين وصيت‌هاي سران فعلي اروپا به نسل بعدي رهبران اروپايي را خواهد داشت؛ وصيتي كه رهبران بعدي اروپا شايد تمايلي نسبت به خواندن و متعاقبا اجراي آن نداشته باشند!»

رسانه‌هاي اصولگرا در تحميل برجام نقش داشتند

وب‌سايت رجانيوز كه اين روزها فعاليتش اندك شده است در يادداشتي به قلم ميثم ظهوريان به نتيجه‌گيري از وقايع جنگ در سوريه پرداخته است. او معتقد است كه جنگ‌هاي امروز جنگ اراده‌هاست و از همين روست كه يمن و سوريه «با ابزارهاي مادي بسيار كمتر» پيروز شدند.

اما نكته مهم اين يادداشت جايي است كه به اصولگرايان كنايه مي‌زند كه آنها در تحميل برجام نقش‌ داشته‌اند: «جنگ‌هاي امروز بيش از آنكه جنگ تجهيزات و امكانات و تكنولوژي باشد، جنگ اراده‌ها است و مغلوب آن نيز طرفي است كه اراده‌اش با سرعت بالاتري در هم بشكند. پرونده هسته‌اي هم مصداقي از شكست اين جبهه بر اثر در هم شكسته شدن اراده در ميانه نبرد است. تجربه نبرد بلندمدت سوريه چه براي بنيانگذاران غربگراي برجام و چه جريانات و شخصيت‌ها و رسانه‌هاي اصولگرايي كه در شكل‌گيري و تحميل آن به كشور نقش داشتند و حتي در بحراني‌ترين شرايط اين توافق شعار پاسداري از آن را سر دادند، مي‌تواند درس بزرگي براي اصلاح نوع نگاه به معادلات جهاني داشته باشد.» گفتني است تيم سعيد جليلي كه به رجانيوز نزديك است همچنان مقصر اصلي را اصولگرايان حامي برجام مي‌داند تا دولت روحاني.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون