• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

ترامپ زودتر از موعد وزير دفاع را اخراج كرد

جانشيني معمولي براي ژنرال 4 ستاره

ميثم سليماني

 

 

زماني كه جيمز متيس از وزارت دفاع امريكا استعفا داد، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اعلام كرد كه متيس تا آخر فوريه در اين سمت باقي مي‌ماند تا جانشين او مشخص شود. اين سياست ترامپ هم دولت مستعجل بود و شامگاه يكشنبه بود كه پاتريك شاناهان به عنوان وزير دفاع آينده امريكا معرفي شد و ترامپ اعلام كرد كه او از روز اول ژانويه جايگزين جيمز متيس خواهد شد.

بسياري معتقدند كه نامه استعفاي انتقادي و تند متيس كه در رسانه‌هاي مختلف منتشر شد باعث عصبانيت ترامپ و بركناري جيمز متيس پيش از موعد مقرر شده است. زماني كه جيمز متيس شاناهان را به عنوان معاون اول و جانشين خود در پنتاگون در‌نظر گرفت، به او دستور داد تا مديريت بروكراسي پنتاگون را برعهده بگيرد و در ساختار اداري اين نهاد عريض و طويل اصلاحات انجام دهد. پنتاگون يكي از بزرگ‌ترين ساختارهاي اداري را در امريكا دارد و مديريت آن نيز كار بسيار سنگيني محسوب مي‌شود.

پاتريك شاناهان كه پيش از حضور در پنتاگون از مديران بلندپايه بويينگ بود در پيشبرد پروژه هواپيماي پهن پيكر 787 نقش مهمي ايفا كرد. اكنون به گفته دونالد ترامپ، شاناهان از روز يكم ژانويه، يعني دو ماه پيش از موعد مقرر، سكان رياست پنتاگون را در دست مي‌گيرد. او وظيفه دارد پس از حضور در راس وزارت دفاع ايالات متحده به ترميم روابط ميان پنتاگون و كاخ سفيد بپردازد كه در ماه‌هاي اخير دستخوش تحولات ناخوشايندي شده‌ بود.

گوردون آدامز يكي از اعضاي سابق كميته بودجه‌ريزي كاخ سفيد در حوزه دفاعي به پوليتيكو درباره شاناهان مي‌گويد: هر چند كه او مديري اصلح است، با اين حال هنوز مشخص نيست كه چگونه شايستگي او براي رسيدن به اين سمت توسط رييس‌جمهور تاييد شده است.

شاناهان به مدت 18 ماه مرد شماره 2 پنتاگون بود و باتوجه به اينكه او تجربه زيادي در زمينه امنيتي و دفاعي پيش از آن نداشته محافل و جوامع امنيتي چندان از او شناخت ندارند و حتي نظراتش را به خوبي در مسائل مختلف نمي‌دانند. به نوشته پوليتيكو او يك مهندس مكانيك و
با سابقه فعاليت سياسي بسيار ضعيف و محدود است. سابقه او در امور امنيتي، نظامي و دفاعي در مقايسه با ژنرال 4 ستاره‌اي مانند جيمز متيس بسيار ضعيف و كمرنگ است. متيس با ترامپ در مورد مسائل مختلفي همچون ايران اختلاف داشت. روسيه و سوريه از ديگر موارد اختلافي ميان اين دو نفر بود. حتي در مورد اعزام ارتش به مرزهاي جنوبي كشور نيز متيس با ترامپ مشكل داشت. همچنين در ميان اين دو اختلاف‌نظر جدي در‌خصوص برخورد با شركاي نظامي و متحدان امريكا وجود داشت، چرا‌كه ترامپ نگاه كالايي به امنيت داشت اما متيس ديدگاه متفاوتي نسبت به رييس‌جمهور در اين باره داشت.

برخي منابع مي‌گويند شاناهان 56 ساله به عنوان يك قائم‌مقام قابل اطمينان بود. او تاثير زيادي روي استراتژي جديد نظامي امريكا در‌خصوص روسيه و چين داشته است، موضوعي كه متيس آن را دستاورد شاناهان مي‌داند. از سوي ديگر گفته مي‌شود كه پروپوزال اصلي نيروي فضايي امريكا توسط شاناهان طراحي شده، اقدامي كه موردپسند متيس نبود اما حالا وارد مرحله نهايي و جدي شده كه كنگره بناست در اوايل سال 2019 در‌خصوص بودجه آن تصميم‌گيري كند.

شاناهان در اين مدت تلاش كرده ايده ماموريت فضايي نظامي و نيروهاي فضايي ترامپ را تقويت كند. اما شاخه‌هاي ديگر ارتش امريكا و به‌خصوص نيروي هوايي چندان تمايلي براي اين كار ندارند و آن را در شرايط كنوني لازم نمي‌دانند. در ماه نوامبر برآوردي كه از هزينه نيروي فضايي به‌دست آمد حاكي از اين بود كه اين كار چيزي در حدود 13 ميليارد دلار هزينه خواهد داشت. در عوض شاناهان برنامه‌اي ارايه داد كه طبق برآورد شخص او مي‌تواند كمتر از 5 ميليارد دلار هزينه در پي داشته باشد.

با اين حال سابقه حضور او در راس كمپاني بويينگ بسياري را نگران كرده كه بخواهد از قدرتي كه در اين كمپاني داشته، استفاده كند و به نفع شركت متبوع خود عمل كند. حتي كنگره نگران سپردن پست‌هاي كليدي پنتاگون به پيمانكاران بزرگ سابق دفاعي امريكا است. زيرا در اين ميان مي‌تواند ارتباط دولت با بخش خصوصي را دچار يك چالش امنيتي كند.

جان مك كين سناتور سابق آريزونا كه چندي پيش درگذشت در جلسه استماع شاناهان براي تصدي پست جانشيني وزير دفاع در ژوئن 2017 خطاب به او گفت: من به‌شدت نگران آن هستم كه 90‌درصد هزينه‌هاي دفاعي كشور در‌اختيار پنج شركت است كه شما يكي از آنها را نمايندگي مي‌كنيد. من بايد مطمئن شوم كه روباه را به خانه مرغ‌ها نخواهم فرستاد.

هنوز مشخص نيست كه رييس‌جمهور قصد دارد چه زماني شاناهان را براي جايگزين كردن دايمي متيس به سنا معرفي كند اما به نظر نمي‌رسد كه او به راحتي از پنتاگون خارج شود. او حدود
30 سال در بويينگ حضور داشت و نظارت جدي بر خطوط هوايي تجاري و قرارداد بزرگ سلاح با سطح امنيتي بسيار بالا داشته است.

بيوگرافي شاناهان نشان مي‌دهد كه او بيشتر عمر خود را در بخش خصوصي فعاليت كرده است. او از سال 1986 وارد بويينگ شد. طبق گزارش بلومبرگ او پس از حضور در پروژه بويينگ 777 توانست در اين شركت به پيشرفت شاياني دست پيدا كند. شاناهان پله پله در كمپاني بويينگ رشد پيدا كرد تا به مدارج بالاي مديريتي بويينگ رسيد. بلومبرگ در گزارش سال 2017 خود در مورد شاناهان عنوان كرد، او پس از خروج از بويينگ اقدامات متعددي براي جلوگيري از تضاد منافع ميان دو مقامي كه داشته انجام داد. هر چند شاناهان در سال 2017 چندان تجربه نظامي نداشت اما مك كين بارها در جلسه استماع، وي را سرزنش كرده است. مك كين از او در آن جلسه پرسيد كه آيا از نظاميان اوكراين حمايت مي‌كند؟ ابتدا شاناهان پاسخ داد كه اين موضوع نياز به بررسي دارد. مك كين به‌شدت از پاسخ او ناراحت شد. اما بلافاصله شاناهان موضع خود را تغيير داد و گفت كه او از تجهيز نظامي اوكراين حمايت مي‌كند. در آن جلسه مك كين از بي‌اطلاعي شاناهان نسبت به مسائل سياست نظامي امريكا ناراحت شد.

در حال حاضر اطلاعات زيادي درخصوص رويكردهاي سياسي شاناهان در دست نيست. زيرا ماموريت او در پنتاگون نيز سياسي نبود. متيس وظيفه سياسي و عمومي وزارت دفاع و تصميم‌گيري‌هاي كلان را در اين دو سال انجام داده و شاناهان مديريت اداري پنتاگون را برعهده داشته است. وضعيتي كه اكنون حضور او در راس پنتاگون را نگران‌كننده مي‌داند. در حال حاضر اين نگراني در داخل پنتاگون نيز به وجود آمده كه با خلأ حضور متيس شرايط بغرنج شود و آنها مجبور شوند اقداماتي را انجام دهند كه خارج از اصول تعريف شده پنتاگون باشد. حتي برخي منابع خبر از نگراني و ناراحتي در داخل پنتاگون مي‌دهند. شايد در اين سمت ترامپ فردي را مي‌خواهد كه خود به لحاظ رويكردي او را تغذيه كند نه تبديل به ساز مخالفي در برابر رييس‌جمهور شود. حالا اينكه شاناهان همراه ترامپ يا مخالف ترامپ است نياز به زمان دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون