• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

نمايش آثاري از مميز، كيارستمي و مثقالي در پراگ

در حاشيه برگزاري هشتمين دوره از جشنواره فيلم ايرانسي‌ (ÍRÁN: CI) و با همكاري مركز سينماي فارسي (FCC) مجموعه پوسترهايي از توليدات سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در گالري سينمايي «تري پوستر» به نمايش در آمده و تا پايان ماه ژانويه سال آتي ميلادي در اين مجموعه قابل ديدن است. اين پوسترها گزيده آثاري است كه توسط هنرمنداني از جمله مرتضي مميز، عباس كيارستمي، فرشيد مثقالي و ابراهيم حقيقي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان از آغاز كار تا سال ۱۳۷۰ توليد شده است.

علي بختياري كيوريتور اين مجموعه با اشاره به اينكه براساس علاقه شخصي از اوايل دهه ۱۳۸۰ شروع به گردآوري اين مجموعه كرده است، گفت: در طول اين سال‌ها، اين مجموعه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر و كم‌كم به علت پوشش‌هاي تاريخي-فرهنگي قابل مطالعه شد. تا به امروز از دل اين مجموعه بسياري نمايشگاه، كتاب، مقاله و پايان‌نامه بيرون آمده است اما همچنان در حال گسترش آن هستم. بختياري كه تاكنون قطعاتي از اين مجموعه شخصي را به دليل اهميت تاريخي‌شان به موزه‌ها اهدا كرده است در ادامه توضيح داد: مجموعه‌اي كه با همكاري فستيوال فيلم‌ ايرانسي به نمايش در آمده، شامل ۵۷ پوستر از توليدات سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان از ابتدا تا ميانه‌ دهه‌ ۱۳۷۰ شمسي است. ميراث گرافيكي كانون يكي از مهم‌ترين نقاط تاريخ طراحي گرافيك در ايران است و با هر چه بيشتر ديده شدن آن، فرصت مطالعه و بازبيني آن بالا مي‌رود.

وي در پايان درباره آثاري كه در اين مجموعه به نمايش درآمده است، عنوان كرد: در اين مجموعه پوستر فيلم‌هايي مانند «لباسي براي عروسي»، «هفت‌تيرهاي چوبي»، «سياه و سفيد»، «كليد»، «مشق شب» و «زندگي و ديگر هيچ» از طراحاني چون فرشيد مثقالي، ابراهيم حقيقي، عباس كيارستمي و... به نمايش در آمده است.

«تري پوستر» پلتفرمي است كه در سال ۲۰۰۵ ميلادي توسط‌ تري گيليام فيلمساز امريكايي در شهر پراگ كشور چك و در سينماي اسويتوزور افتتاح شد. اين سينما زيرمجموعه سالن‌هاي نمايش آيروفيلم است. دوره هشتم جشنواره ايرانسي از تاريخ پانزدهم تا بيست و ششم ژانويه ۲۰۱۹ برابر با ۲۵ دي‌ماه تا ششم بهمن ماه سال جاري در دو كشور جمهوري چك و اسلوواكي با همكاري مركز سينماي فارسي (FCC) برگزار مي‌شود و بيش از 30 اثر از سينماي مستقل ايران در بخش‌هاي گوناگون جشنواره در
۱۰ سينما و در سه شهر به نمايش در مي‌آيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون