• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

نماينده مجلس:

قرار بود اينستاگرام تا آخر آذرماه فيلتر شود

چند وقتي است زمزمه‌هايي درباره فيلترينگ اينستاگرام مطرح مي‌شود؛ شايعاتي كه بعضا رد مي‌شوند اما هرچه بيشتر مي‌گذرد، مسوولان بيشتري درباره احتمال و اجبار فيلترينگ اينستاگرام صحبت مي‌كنند.

روز گذشته حجت‌الاسلام احمد سالك، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و يكي از اعضاي كميته فضاي مجازي درباره از ميان رفتن حس رقابت بين پيام‌رسان‌هاي داخلي و خارجي با فيلترينگ تلگرام و اينستاگرام، گفت: «مساله‌ اصلي عبارت است از مديريت بومي پيام‌رسان‌هاي داخلي و به اين منظور بايد از مديريت پيام رسان‌هاي بيگانه خارج شويم. مسلما اين هدف هزينه‌هايي را در پي خواهد داشت كه از ميان رفتن حس رقابت بين پيام رسان‌ها از اين جمله است.»

به گفته او، بايد اساس پيام‌رسان‌هاي ايراني تقويت شوند، تامين بودجه و تقويت زيرساخت‌ها از جمله مواردي هستند كه بايد مورد بررسي قرار گيرند، نكته ديگر اين است كه بايد مهاجرت افراد را از تلگرام و اينستاگرام به پيام‌رسان‌هاي داخلي سوق دهيم و اين مهاجرت نيازمند يك تشويق است يعني اگر تشويقي انجام نشود كاري انجام نخواهد گرفت.

سالك ادامه داد: «نكته سوم اين است كه پيام‌رسان‌هاي داخلي بايد صاحب مقررات شوند تا تخلفي در آنان انجام نشود.»

اين نماينده مجلس درباره موفق بودن يا نبودن فيلترينگ تلگرام هم گفت: «اين مساله بايد روزي انجام مي‌شد و ما نمي‌توانيم با وجود فسادهايي كه در تلگرام و پيام رسان‌هاي مشابه است تا آخر منتظر باشيم كه «تلگرام باشد و ما هم باشيم» و بايد روزي فعاليت تلگرام و اينستاگرام به اتمام برسد.

او همچنين با اشاره به موضوع فيلترينگ اينستاگرام، ادامه داد: «زماني براي انجام اين امر تعيين شد. بنا بر اين بود كه تا پايان آذر ماه ۹۷ فيلترينگ انجام شود، اما همچنان زمان دقيق فيلترينگ مشخص نيست.»

اين عضو كميته فضاي مجازي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: «اگر بسته شدن تلگرام در دي ماه سال گذشته مداومت داشت امروز دچار مشكلات پيش آمده نبوديم، اما طي مصوبه‌هايي كه صادر شده بايد فيلترينگ با قوت انجام شود و اميد است اين مهاجرت به سمت پيام‌رسان‌هاي داخلي صورت بگيرد.»

هفته گذشته ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي هم با اشاره به مخالفت جامعه‌ مذهبي كشور درباره شبكه اجتماعي اينستاگرام گفت: «به ‌هر حال تعداد درخور توجهي از جامعه مذهبي كشور درباره‌ اينستاگرام مشكل دارند. اثرگذاري خودشان را هم دارند و صدايي دارند كه شنيده مي‌شود. معتقدم بايد پلتفرم بهتر و كامل‌تري بدهيم؛ چون پلتفرمي مثل اينستاگرام متعلق به 10 سال قبل است كه تازه به نتيجه رسيده است‌. درعين‌حال، ‌آنچه الان ارايه كنيم، سه سال ديگر به‌ نتيجه مي‌رسد و بالغ مي‌شود. بنابراين به ‌ناچار تا آن زمان، آنچه ارايه كنيم در مقايسه ‌با اينستاگرام خيلي بهتر خواهد بود.»

او همچنين اپليكيش‌هاي داخلي جايگزين اينستاگرام را معرفي كرد و ادامه داد: «اپليكيشن‌هاي «لنزور» و «جيك و پيك» از سال‌ها قبل به عنوان يك سرويس اشتراك عكس راه‌اندازي شدند. طراحي استاندارد قالب گرافيكي و تناسب آن با موضوع برنامه، بزرگ‌ترين نكته مثبت اين اپليكيشن‌هاست.» البته شايد منظور فيروزآبادي فيلترينگ اينستاگرام نبوده و او مي‌خواست با معرفي اين اپليكيشن‌ها به مخالفان اينستاگرام گزينه‌اي جايگزين براي استفاده معرفي كند. اما باز هم با توجه به اظهانظرهايي كه اخيرا درباره اينستاگرام مطرح شده، به نظر مي‌رسد كه برنامه براي فيلترينگ اين شبكه اجتماعي محبوب جهاني بسيار جدي است. اين نگراني وجود دارد كه همانطور كه هنگام فيلترينگ تلگرام ابتدا زمزمه‌هايي از گوشه و كنار مطرح شد و بعد هم با معرفي پيام‌رسان‌هاي داخلي و با ادعاي حمايت از آنها، دست آخر تلگرام را فيلتر كردند، حالا هم مي‌خواهند به بهانه حمايت از اپليكيشن‌هاي داخلي و با ادعاي مخالفت برخي افراد جامعه با اينستاگرام، دست به فيلترينگ اين شبكه اجتماعي بزنند. با وجود اينكه همين حالا هم مردم نشان داده‌اند كه فيلترينگ راه‌حل مشكلات موجود در شبكه‌هاي اجتماعي يا پيام‌رسان‌ها نيست و فيلترينگ تنها هزينه‌ داشته است، اما هنوز هم از نظر برخي‌ فيلترينگ تنها راه‌حل موجود است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون