• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

وزير ورزش از آمادگي زيرساخت‌ها براي حضور زنان در ورزشگاه خبر داد

چراغ سبز براي ورود زنان به استاديوم

روز گذشته مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش از آمادگي زيرساخت‌هاي لازم براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها خبر داد و گفت: «وزارت ورزش يك سال و نيم در حال تلاش است تا شرايط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با رعايت ملاحظات فرهنگي و شرعي فراهم كند و خوشبختانه زيرساخت‌ها هم فراهم است و در دو، سه مسابقه‌اي كه حضور پيدا كردند هيچ اتفاقي نيفتاد. تمام ملاحظات شرعي تاكنون رعايت شده و اميدواريم بتوانيم با فراهم كردن شرايط بيشتر امكان حضور بانوان را در مسابقات مختلف فراهم كنيم.»

محمدرضا داورزني، معاون وزارت ورزش هم يكي ديگر از كساني بود كه روز گذشته و در بيست‌وششمين نشست كميسيون فرهنگي، تربيت‌بدني و ورزش كشور كه با حضور وزير ورزش، معاونان وزارت ورزش و رييس كميته ملي المپيك برگزار شد از حضور زنان در ورزشگاه حمايت كرد.

داورزني در اين باره گفت: «زنان ايراني در قالب تيم‌هاي مختلف ورزشي در عرصه‌هاي بين‌المللي شركت مي‌كنند، قهرمان مي‌شوند و روي سكو مي‌روند. كيميا عليزاده، دختر ارزشمند ما در المپيك روي سكو مي‌رود و زنان ورزشكار ما با حجاب كامل فرهنگ غني خود را به دنيا نشان مي‌دهند كه بارها مقام معظم رهبري از اين زنان تشكر كرده است اما سوالي كه دنيا هميشه از مسوولان ورزش ايران دارد اين است كه چرا با وجود اينكه زنان ايراني فعاليت حرفه‌اي ورزشي دارند ولي اجازه حضور در استاديوم‌هاي ورزشي براي تماشاي مسابقات را ندارند؟»

او ادامه داد: «البته با تدابيري كه در اين چند سال اخير اتخاذ شده با توجه به الزامات بين‌المللي به گونه‌اي، تعدادي از زنان در گوشه‌اي از استاديوم‌ها حضور پيدا كردند اما واقعيت اين است كه نبايد بدرفتاري‌ها و بي‌اخلاقي‌ها در يك مسابقه را به كل جامعه ورزش و تماشاگران تعميم دهيم. آمارها نشان مي‌دهد كه در مسابقات ملي هيچ مشكل اخلاقي و بدرفتاري تماشاگران وجود نداشته است. نبايد به صرف اينكه در يك مسابقه چندين تماشاگرنما بدرفتاري مي‌كنند جامعه 40 ميليوني زنان و چند ميليون نفري زنان ورزشكار و خانواده‌هاي آنها را از تماشاي مسابقات فرزندان خود و تيم‌هاي ملي محروم كنيم.»

داورزني از دوستان شوراي عالي انقلاب فرهنگي تقاضا كرد كه به اين موضوع كه حق مسلم زنان ايراني است توجه بيشتري داشته باشند تا زنان در فضاي سالم‌تر و آرام‌تر بتوانند در استاديوم‌ها حضور پيدا كنند.

همچنين مخبر دزفولي، دبير شوراي انقلاب فرهنگي كه او هم در اين جلسه حضور داشت درباره حضور زنان در ورزشگاه گفت: «در خصوص حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها بايد پيشنهاد وزارت ورزش و جوانان به شوراي انقلاب فرهنگي ارايه شود. طبق قواعد و ضوابط و ايجاد امكاناتي كه وزير ورزش و جوانان به آن اشاره داشتند كه در حال حاضر وجود دارد نبايد مشكلي براي حضور زنان در استاديوم‌ها وجود داشته باشد.»

مخبر دزفولي ادامه داد: «شوراي عالي انقلاب فرهنگي نسبت به حل موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها اهتمام و رويكرد مثبت و سازنده‌اي دارد. اين موضوع با رعايت قواعد و ضوابط قابل حل است و ان‌شاءالله در بقيه مراحل هم گام‌هاي خوبي برخواهيم داشت. »

اين سخنان در حالي است كه هفته گذشته هم حجت‌الاسلام هادي صادقي، معاون فرهنگي قوه قضاييه هم از حضور زنان در ورزشگاه حمايت كرد و گفت: «زنان هم مي‌توانند همچون آقايان به ورزشگاه‌ها بروند و از ديدن بازي‌ها لذت ببرند به شرطي كه اخلاق و مسائل شرعي رعايت شود.»

او معتقد است همان‌گونه كه خانم‌ها همراه با آقايان به سينما مي‌روند و از ديدن فيلم بهره مي‌گيرند يا به پارك مي‌روند، در ورزشگاه هم مي‌توانند حضور پيدا كنند ولي ورود زنان به ورزشگاه‌ها ممكن است دو عارضه داشته باشد كه بايد آن را برطرف كرد و مسوولان اجازه ندهند اين مسائل پديد آيد.

معاون فرهنگي قوه قضاييه ادامه داد: «اگر اين دو عارضه مديريت و با آن مقابله شود و دولت فضايي مناسب را ايجاد كند كه اين دو مشكل وجود نداشته باشد، هيچ اشكالي مانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها نخواهد بود كه عارضه اول موضوع اخلاق است. يعني ممكن است در ورزشگاه‌ها فضاي ناسالمي وجود داشته باشد و كلمات اهانت‌آميزي گفته شود يا به زنان توهين‌هايي شود و در آن صورت حريم‌ها شكسته شود كه در اين زمينه بايد مديريت شود ولي بايد بدانيم رفع اين مساله فقط كار دولت نيست و خود مردم بايد همكاري كنند.» به گفته او، مساله رعايت اخلاق در ورزشگاه هم به عهده دولت است و هم تيم‌هاي ورزشي و طرفداران‌شان بايد فعاليت كنند تا فضايي سالم را براي حضور زنان ايجاد كنند و فدراسيون‌ها نيز بايد نظارت داشته باشند.

پيش از اين هم محسن غرويان، استاد حوزه علميه قم نسبت به مساله حضور زنان واكنش نشان داده بود و با اشاره به منع كردن مردان به استفاده از الفاظ ركيك در ورزشگاه‌ها گفته بود: «از منظر فقها، ورود زنان به ورزشگاه‌ها في‌نفسه گناه نيست اما مي‌تواند مقدمه گناه باشد. يعني ممكن است زنان در معرض فحاشي مردان قرار ‌گيرند. اما اين استدلال جواب دارد. جوابش اين است كه ما نمي‌توانيم زنان را از حقي محروم كنيم چون كه مردان فحاشي مي‌كنند. در واقع ما بايد جلوي فحاشي مردان را بگيريم نه جلوي ورود زنان به ورزشگاه‌ها را.»

با توجه به اظهارنظرهاي مثبتي كه اخيرا درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها بيان شده، شايد بتوان گفت كه مسوولان تصميم گرفته‌اند مسائل مربوط به حضور زنان در ورزشگاه‌ها را حل و راه را براي ورودشان باز كنند. حضور زنان در ورزشگاه‌ها مدت‌هاست موضوع بحث در كشور و مطالبه بحق زنان ايراني است. البته پيش از اين هم بارها وعده‌هايي درباره اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها داده شده بود كه هيچگاه محقق نشد و حالا زنان منتظرند ببينند بعد از چهاردهم بهمن‌ماه مي‌توانند همراه با ديگر اعضاي خانواده‌شان براي تماشاي مسابقات فوتبال به ورزشگاه بروند يا نه؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون