• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

سياستمداران رژيم صهيونيستي براي يك رقابت شلوغ در فروردين آماده مي‌شوند

حزب‌هاي تازه براي عبور از نتانياهو

شهاب شهسواري

100 روز مانده به برگزاري انتخابات زودهنگام در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، تركيب احزاب سياسي اين رژيم براي رقابت با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير جنجالي در حال تغيير است. همين پنجشنبه گذشته بود كه بني گانتس، فرمانده پيشين ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي رسما اعلام كرد يك حزب جديد ميانه‌رو براي رقابت‌هاي انتخاباتي تاسيس كرده است. حالا دو وزير كابينه رژيم صهيونيستي نيز كه رهبري حزب خانه يهود را بر عهده داشتند، روز شنبه در نشستي خبري با انتقاد از اعضاي مذهبي حزب‌شان كه همواره از نخست‌وزير نتانياهو حمايت كرده‌اند، اعلام كردند بعد از 6 سال رهبري حزب خانه يهود، اين حزب را رها مي‌كنند و يك حزب جديد با عنوان «راست نو» تشكيل مي‌دهند. به گزارش رويترز نفتالي بنت، وزير آموزش كابينه نتانياهو و آيلت شاكد، وزير دادگستري اعلام كردند كه طي سال‌هاي گذشته همواره مجبور شده‌اند به خواست اعضاي مذهبي افراطي حزب خود براي حمايت از استمرار نخست‌وزيري نتانياهو تن بدهند. اين دو وزير تندروي اسراييلي كه از جمله مخالفان تشكيل دولت فلسطيني و راه‌حل دو دولتي محسوب مي‌شوند، اعلام كردند كه با تشكيل حزب «راست نو» خانه تازه‌اي براي طرفداران راست‌گراي كمتر مذهبي ايده صهيونيسم افراطي و «اسراييل واحد» ايجاد خواهند كرد و در انتخابات پيش رو با حزب ليكود به رهبري بنيامين نتانياهو و حزب پيشين خودشان «خانه يهود» رقابت خواهند كرد. حزب راست نو در حالي اعلام موجوديت كرده كه هنوز جزيياتي از فهرست حزب «رجعت به اسراييل» تحت رهبري ژنرال بني گانتس منتشر نشده است و ميزان استقبال افكار عمومي از اين فهرست انتخاباتي مشخص نيست. همزمان «اتحاد صهيونيست» به رهبري آوي گابي و محوريت حزب كار در حال پيشرفت در نظرسنجي‌هاست و با نزديك شدن به 25 درصد آرا خود را به حزب ليكود نتانياهو با 30 درصد آرا در آستانه انتخابات نزديك مي‌كند.

نتانياهو روي كاغذ همچنان شانس زيادي دارد كه با حفظ نزديك به 30 درصد آراي انتخاباتي، حزبش را پيشتاز انتخابات كنست در دور آينده نگه دارد. رقباي متعدد و پراكنده او همچنان در نظرسنجي‌ها به محبوبيت نتانياهو و حزبش نزديك نشده‌اند. موفقيت‌هاي نتانياهو در تشديد حمايت امريكا و انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به قدس در كنار برخي ديگر از سياست‌هاي خارجي و امنيتي، محبوبيت او را در ميان راي‌دهندگان افزايش داده است. اما پرونده‌هاي متعدد فساد مالي و بالا گرفتن انتقادها از نتانياهو در ميان احزاب راست‌گراي افراطي درمورد تسليم در برابر گروه‌هاي فلسطيني باعث شده تا رقبا احساس كنند كه فرصتي بي‌نظير براي كنار زدن نتانياهو از قدرت بعد از 9 سال به دست آورده‌اند.

 

راست جديد

دسته‌بندي‌هاي پيچيده سياسي در ميان صهيونيست‌ها در آستانه انتخابات از گذشته هم پيچيده‌تر شده است. به‌خصوص گروه‌هاي راست‌گراي اسراييلي كه از استقبال بيشتري در ميان صهيونيست‌هاي تندرو و راي‌دهندگان سرزمين‌هاي اشغالي برخوردارند در دسته‌هاي مختلفي قرار گرفته‌اند. راست‌هاي افراطي مذهبي و راست‌هاي افراطي سكولار هر چند كه در مورد مسائلي مانند اخراج و نابودي فلسطينيان و تشكيل اسراييل واحد بزرگ با يكديگر هم عقيده‌اند اما در آستانه انتخابات در دو جبهه كاملا متفاوت قرار گرفته‌اند. مهم‌ترين نشانه اين انشقاق در حزب خانه يهود است كه 6 سال پيش با هدف تشكيل يك اتحاديه ميان راستگرايان تندروي اسراييلي تشكيل شده ‌بود. به نوشته هاآرتص نفتالي بنت، وزير آموزش آخرين كابينه نتانياهو پيش از انحلال كنست در نشست خبري روز شنبه خود با انتقاد از تندروهاي مذهبي حزب تحت رهبري پيشين خود گفت:«نتانياهو تندروهاي مذهبي را عين عروسكي در جيب خودش كنترل مي‌كرد. شبي كه نتانياهو تصميم به اعلام عقب‌نشيني از جنگ با حماس در نوار غزه گرفت، ما هم قصد داشتيم از كابينه كناره‌گيري كنيم اما‌ تندروها مرا مجبور كردند كه در كابينه بمانيم چراكه يك جنگ بسيار بزرگ در پيش است.» هاآرتص مي‌نويسد كه تشكيل حزب «راست نو» يك اقدام موقت است و رهبران راست‌گرايان افراطي سكولار منتظرند تا بعد از پايان سلطه نتانياهو بر حزب حاكم راست‌گراي سكولار «ليكود» با اين حزب ائتلاف كنند. اما تا زمان انتخابات پيش رو، اين حزب راست‌گراي سكولار رقيب نتانياهو و حزب ليكود محسوب خواهد شد. اين حزب به مجموعه‌اي از احزاب از جمله «اسراييل خانه ما» حزب راست‌گراي مذهبي تحت رهبري آويگدور ليبرمن، «يش اتيد» حزب راست ميانه تحت رهبري ياري لاپيد، حزب راست ميانه «كولانو» به رهبري موشه كحلون به اضافه ائتلاف احزاب چپ‌گرا تحت عنوان «ائتلاف صهيونيست» به رهبري آوي گابي و ائتلاف چپ ميانه تازه اعلام شده «رجعت به اسراييل» به رهبري بني گانتس در برابر نتانياهو قرار مي‌گيرند.

 

متحدان ناراضي

تشكيل احزاب و ائتلاف‌هاي جديد در آستانه انتخابات زودهنگام پارلماني در سرزمين‌هاي اشغالي تنها دردسرهايي نيستند كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل براي پنجمين پيروزي انتخاباتي‌اش از سال 1996 تاكنون با آن مواجه شده است. بسياري از چهره‌هاي شناخته‌ شده صحنه سياسي اسراييل يك به يك اعلام مي‌كنند كه حتي در صورت پيروزي نتانياهو در انتخابات حاضر به ائتلاف با او نخواهند شد. در شرايطي كه احزاب و ائتلاف‌هاي چپ‌گرا از جمله حزب كار و اتحاد صهيونيست به عنوان اپوزيسيون نتانياهو در انتخابات پيش رو مقابل او قرار مي‌گيرند، بسياري از سياستمداران ميانه‌رو و راست‌گرا هم از پيوستن به نتانياهو خودداري كرده‌اند. موشه كحلون، وزير دارايي پيشين نتانياهو و رهبر حزب كولانو كه 10 كرسي در پارلمان منحل شده اسراييل در اختيار داشت، گفته است كه به كابينه‌اي با نخست‌وزيري نتانياهو راي نخواهد داد. ياري لاپيد، رهبر حزب يش اتيد، متحد پيشين نتانياهو در دولت قبلي با 11 كرسي از 120 كرسي كنست منحل شده، اعلام كرده است حاضر به ائتلاف با نخست‌وزير اسراييل نخواهد بود. موشه يعلون، وزير جنگ و فرمانده پيشين ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي كه تا پيش از اين از اعضاي بلندپايه حزب ليكود نتانياهو محسوب مي‌شد، اعلام كرده است هرگز قصد ندارد با ائتلافي تحت رهبري نتانياهو مشاركت كند. به نوشته تايمز آو اسراييل، موشه يعلون در حال رايزني با بني گانتس براي پيوستن به ائتلاف جديد ميانه‌رو در انتخابات پيش رو است. آويگدور ليبرمن، وزير جنگ پيشين كابينه نتانياهو هم يك ماه پيش از انحلال پارلمان به دليل آنچه «تسليم در برابر فلسطينيان» عنوان مي‌كرد از مقام خود كناره‌گيري كرده ‌بود و حزبش را از ائتلاف حاكم خارج كرد.

 

پايان عصر نتانياهو

به نوشته هاآرتص بسيار محتمل است كه در انتخابات پيش رو نتانياهو بار ديگر با اكثريتي بسيار شكننده به مقام نخست‌وزير انتخاب شود اما تقريبا بين همه سياستمداران رقيب اجماع وجود دارد كه دوران نتانياهو رو به پايان است. حتي اگر فروردين ماه سال آينده بنيامين نتانياهو بار ديگر با يك ائتلاف راست‌گرا در راس قدرت قرار بگيرد، نهايتا با توجه به پرونده‌هاي جاري سرنوشت ادامه نخست‌وزير او به تصميم دادستان كل و دادگاه عالي اسراييل بستگي دارد، اين دو نهاد قرار است استعلام قانوني در مورد امكان ادامه نخست‌وزير نتانياهو را در صورت صدور كيفرخواست قضايي جواب دهند. نخست‌وزيران و رييس‌جمهور‌هاي پيشين رژيم صهيونيستي از جمله ايهود اولمرت و موشه كاستاو درست بلافاصله بعد از صدور كيفرخواست قضايي در دادگاه از مقام خود استعفا داده‌ بودند اما نتانياهو اعلام كرده است كه خود را در پرونده‌هاي فساد بي‌گناه مي‌داند و به كار در مقام نخست‌وزير حتي بعد از صدور كيفرخواست قضايي هم ادامه خواهد داد. به جز منتقدان و مخالفان كه خواهان كناره‌گيري فوري نتانياهو به دليل اتهامات فساد شده ‌بودند، بخشي از وزراي دولت او هم تاكيد كرده‌اند كه در صورت صدور كيفرخواست در پرونده‌هاي رشوه و فساد عليه نتانياهو حاضر به ادامه خدمت در كابينه تحت رياست او نخواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون