• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4278 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي

آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي:

انقلاب اسلامي با انقلاب ماركسيستي تفاوتي ندارد؟

آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي روز گذشته در ديدار با جمعي از پاسداران قرارگاه سازندگي تهران، پيروزي انقلاب اسلامي و برقراري نظام را مهم‌ترين حادثه در عالم اسلام و در اين عصر دانست و بيان كرد: اين اتفاق، شبيه معجزه بود و كساني كه مي‌دانند نهضت از كجا شروع شد و از چه گذرگاه‌هاي خطرناكي عبور كرد و به پيروزي رسيد، بهتر مي‌توانند معجزه‌بودن انقلاب را درك كنند.

مصباح‌يزدي با اشاره به روايتي مبني بر لزوم محاسبه از نفس، عنوان كرد: وقتي انسان بايد روزانه، خود را مورد محاسبه قرار دهد، آيا امت اسلامي براي يك عمر چهل ساله انقلاب خود، نبايد محاسبه و ارزيابي داشته باشد؟ بايد ببينيم خدا به ما چه نعمتي داده است و از ما چه خواسته است. آيا به وظيفه‌مان عمل كرده‌ايم و نقطه ضعف و قوت ما كدام است؟ سپس درصدد جبران ضعف‌ها برآييم.

وي با اشاره به سخن مقام معظم رهبري گفت: روزي نبوده است كه در اين انقلاب، معجزه‌اي نبوده باشد؛ اما ما چقدر اين نعمت را قدر دانسته‌ايم و وظيفه خود را انجام داده‌ايم؟

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به پيشرفت‌ها در برخي عرصه‌هاي نظامي و علمي اظهار كرد: اما در برخي عرصه‌ها، كمبودهايي به چشم مي‌خورد كه خلاف انتظار بوده و نمي‌توان براي آن عذري تراشيد؛ امروز ضعف‌هاي فرهنگي و نمادهاي بي‌ديني در شهرها به وضوح ديده مي‌شود و مشكلاتي در برخي خانواده‌ها وجود دارد كه اصلا انتظار نمي‌رود. بايد اعتراف كنيم در اين زمينه پيشرفت چنداني نكرده‌ايم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اينكه در انقلاب اسلامي اين وضع مورد قبول نيست، ادامه داد: چرا انقلاب شد؟ آيا هدف پيشرفت نظامي و علمي بود يا هدف از انقلاب، شامل دين و فرهنگ نيز مي‌شد؟ امروز به گونه‌اي وانمود مي‌شود كه خواسته ما، تنها رفاه مادي است؛ همان خواسته‌اي كه در كشورهايي كه با خدا هيچ رابطه‌اي ندارند نيز مطرح است! مگر ماركسيست‌ها چه مي‌خواستند؟ آيا انقلاب اسلامي با انقلاب‌هاي ماركسيستي هيچ تفاوتي ندارد؟

وي افزود: آيا فقط دغدغه ما اين بود كه به جاي شاه، ديگري حكومت كند يا اين انقلاب با هدف اصلي احياي ارزش‌هاي ديني – در كنار حل مشكلات معيشتي – تحقق يافت؟ امام (ره) وقتي خيلي احساس خطر مي‌كرد و مي‌خواست خطر عظيمي را به مردم گوشزد كند، مي‌فرمود من براي اسلام احساس خطر مي‌كنم. اما نهايت خطري كه ما احساس مي‌كنيم، تورم و گراني است! استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به تقديم هزاران شهيد در اين راه افزود: آيا تقديم اين همه شهيد براي همين مساله بود كه مقداري رفاه بيشتر شده و تورم كمتر شود؟ هر چند وظيفه حكومت، قطعا رسيدگي به وضع معيشتي مردم هست، اما سخن در اين است كه هدف اصلي هم همان بود؟

وي با اشاره به اينكه متأسفانه هدف از انقلاب را فراموش كرده‌ايم، ادامه داد: به هر حال اگر باور داريم، هدف اصلي از انقلاب، احياي ارزش‌هاي اسلام بود، در وهله اول بايد اسلام را به خوبي بشناسيم تا شيادان، چيز ديگري را به نام اسلام، به خوردمان ندهند. اگر اسلام وضو و تيمم بود كه در مكتب‌خانه‌هاي قديم هم گفته مي‌شد؛ آنچه از اسلام تأثير بيشتري بر سعادت افراد و جامعه دارد، اين است كه ببينيم نظام اجتماعي اسلام چيست؟ حرف چه كسي را بايد گوش كنيم و به كدام جهت بايد حركت كنيم؟

مصباح با اشاره به تهديدات فرهنگي كه حتي خانواده‌هاي مذهبي را نيز تهديد مي‌كند، اظهار كرد: در كنار فايده‌ها و ثمراتي كه رشد تكنولوژي و فضاي مجازي دارد، تهديدها و خطرات بزرگي نيز دارد. همين تلفن همراه كه امروز در دست هر كسي – حتي كودكان – يافت مي‌شود، زمينه بسيار مناسبي براي تخريب اعتقادات فراهم مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه فضاهاي مجازي و فيلم‌هاي مستهجن بر روابط بسياري از خانواده‌ها تأثيرگذاشته است، افزود: آيا براي همين انقلاب كرده بوديم؟ اگر باور داريم كه ضعف داريم، بايد تلاش كنيم. روزي از ما در اين باره سوال مي‌شود، آيا پاسخي براي آن داريم؟

رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) افزود: خداوند مي‌فرمايد اگر كسي ذره‌اي و فقط ذره‌اي كار خير انجام دهد، قطعا آن را خواهد ديد و اگر ذره‌اي كار شر انجام دهد نيز قطعا آن را خواهد ديد. همين روحيه و باور بود كه انقلاب را پيروز كرد. ما نيز لازم است به حساب كارمان برسيم. بايد به حساب خودمان و حساب انقلاب‌مان رسيدگي كنيم و ببينيم عمرمان را كه براي هر لحظه و هر عمل اندكي از آن، مورد بازخواست قرار مي‌گيريم، در چه راهي صرف كرده‌ايم.

عضو جامعه مدرسين حوزه عليمه قم خاطرنشان كرد: اينكه سابقه خوبي داشته‌ايم، بخشي از عمر ماست؛ آيا با سابقه خوب، ديگر نيازي به انجام وظيفه نداريم؟

وي با بيان اينكه شايد هر كسي به تنهايي نتواند كاري را انجام دهد، افزود: بايد بنشينيم و با هم، همفكري كنيم. زمان شاه، جلسات قرآن يا روضه‌خواني هفتگي زيادي وجود داشت و همان‌ها زمينه را براي تربيت افرادي آماده كرد كه وقتي امام(ره) گفت براي اسلام احساس خطر مي‌كنم، به‌پاخاستند و جان‌شان را كف دست گرفتند، اما امروز اين جلسات، جاي خود را به فيلم‌ها و سريال‌ها و نظاير آن داده است.

آيت‌الله مصباح در پايان گفت: امروز نه تنها وظيفه اصلاح خود را داريم، بلكه وظيفه پاسداري از ارزش‌هايي كه با خون شهدا، حاصل شده را نيز بر دوش خود داريم. كليد شناخت وظايف و موفقيت در آنها، توسل به اهل‌بيت‌(ع) است از ايشان بخواهيم غفلت‌هاي ما را ببخشند و به ما توفيق شناخت وظيفه و عمل به آن را عنايت فرمايند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون