• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4278 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي

آذر منصوري:

صداوسيما بايد رويه خود را به صورت جدي اصلاح كند

آذر منصوري، فعال سياسي اصلاح‌طلب در تحليلي نسبت به تهديدات رسانه‌هاي برون مرزي براي تاثيرگذاري بر اقشار و جريان‌هاي داخلي كشور گفت: «در آستانه چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي چند توصيه به صداوسيما دارم و اميدوارم با توجه به دغدغه‌ها و نگراني‌هايي كه از جهت حضور رسانه‌هاي برون مرزي و بخصوص شبكه‌هاي تلويزيوني و اجتماعي وجود دارد، با توجه به اين توصيه‌ها اين نگراني از بابت اثرگذاري اين رسانه‌هاي داخل كشور به حداقل ممكن تقليل پيدا كند.»

به گزارش اعتمادآنلاين، اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ادامه داد: «شايد بيش از يك دهه تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي با قدرت و سرمايه‌گذاري بيشتر كارشان را آغاز كردند. از جمله رسانه‌هاي فارسي‌زبان كه موضوعات كشور را رصد كرده و توليدات فرهنگي متناسب با ارزيابي‌هايي كه از داخل ايران دارند، عرضه مي‌كنند. اخبار منتشر شده در اين رسانه‌ها از جنسي است كه صداوسيما به آن نمي‌پردازد و به طور قطع اين توليدات با جهت‌گيري خاصي در دستور كار قرار گرفته است. سرمايه‌گذاري عظيمي براي اين شبكه‌ها انجام شده است و به هيچ‌وجه اينكه فكر كنيم اين رسانه‌ها بي‌طرف هستند و دغدغه از جهت مسائل كشور ما داشته و نگران ما هستند، بالطبع با توجه به مبناي شكل‌گيري اين رسانه‌ها نمي‌تواند، دقيق باشد.»

به گفته قائم‌مقام حزب اتحاد ملت، يك قاعده مرسوم در توليدات رسانه‌اي چه ديداري و چه شنيداري وجود دارد و چنانچه ظرفيت‌هاي داخلي پاسخگوي نيازهاي موجود در داخل كشور نباشد بالطبع تقاضاكننده در جست‌وجوي تقاضاي خودش از همه ظرفيت‌هاي موجود استفاده مي‌كند. تجربه ثابت كرده است كه به هيچ عنوان محدوديت و برخورد سلبي و به نوعي فيلترينگ نمي‌تواند مانع دسترسي شهروندان شود؛ بايد عرضه متناسب با تقاضا باشد.

او معتقد است كه عرصه رقابت عرصه تنگي است و چنانچه اين ظرفيت در داخل توليد نشود بالطبع متقاضي به دنبال آن است كه عرضه متناسب با تقاضاي خودش را از محل‌هاي ديگري تامين كند.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب خاطرنشان كرد: «من به اعتراضات دي ماه اشاره مي‌كنم چون احساس مي‌كنم كه تحليل و ارزيابي اين اعتراضات و شناخت گروه‌ها و اقشار تاثيرگذار در اين اعتراضات مي‌تواند به ما كمك كند تا بدانيم چه تهديداتي متوجه كشور ماست. عموما ريشه اين اعتراضات از بازار شروع شد. اعتراضات سازماندهي شده كه دولت را هدف گرفته بودند. البته شروع آن در مشهد بود ولي بعدا اين اعتراضات به بيش از ۶۰ شهر كشور امتداد پيدا كرد و شعارها به هيچ عنوان ديگر عليه دولت نبود يا در حاشيه قرار گرفت و شعارها از صدر تا ذيل نظام را در برمي‌گرفت.

به گفته منصوري، برخلاف اعتراضات جنبش سبز اعتراض‌كنندگان دي ماه از گروه زير ۲۰ سال گروه‌هاي قابل توجهي بودند و مطالباتي كه مطرح مي‌كردند، صرفا سياسي نبود. بلكه مجموعه‌اي از مطالبات اين نسل را در بر مي‌گرفت و شايد بتوان گفت كه در كنار مطالبات سياسي و اقتصادي آنچه جدي‌تر مورد توجه اين نسل قرار گرفته، آزادي‌هاي اجتماعي است. وقتي مساله پوشش اجباري مطرح مي‌شود، جرقه‌اي كافي است در كشور زده شود تا اعتراضات به اشكال مختلف خودش را نشان دهد.

او ادامه داد: «ما بايد مراقب شكاف نسلي باشيم كه در جامعه امروز وجود دارد. نسلي كه با انقلاب بيگانه است و درك و دريافت درستي از انقلاب اسلامي و صحنه‌اي كه انقلابيون را به سمت انقلاب ناگزير هدايت كرد و همين‌طور دلايل و علل انقلاب اسلامي ندارند. دريافت و درك او قرائت يك‌سويه است و امروز او را مجاب نمي‌كند تا نسبت به وضع موجود قانع باشد و يا ما انتظار تاب‌آوري داشته باشيم. اين نسل و نسل‌هاي جديدتر و با فاصله بيشتري از انقلاب متولد شده‌اند به هيچ عنوان تاب‌آوري نسل‌هاي ابتدايي انقلاب را ندارد و بايد نگران شكل‌گيري اين اعتراضات باشيم .

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه پيشنهاد من به صداوسيما به‌طور جدي اصلاح سياستگذاري اين رسانه در راستاي كنار گذاشتن قرائت يك‌سويه از دلايل و علل وقوع انقلاب اسلامي است، گفت: «بالطبع آن قدر اسناد و دسترسي اين نسل بخصوص به آنچه در ۴۰ سال قبل از انقلاب اسلامي وجود داشته، در اختيار است تا بتواند به منابع اصلي دست پيدا كند. به عنوان مثال نمي‌توانيم تصاوير بازگشت امام به ايران را سانسور كنيم به علت آنكه ياران امام را حذف كنيم.»

منصوري ادامه داد: «ما اگر مي‌خواهيم اين نسل را اقناع كنيم كه اين انقلاب يك انقلاب ناگزير بوده و در پاسخ همه پيشنهادهاي اصلاحي همه دلسوزان و ميهن دوستان داشتند. ناگزير هستيم يك تصوير دقيق از آنچه در ۴۰ سال قبل رخ داد به نسل جوان ارايه دهيم وگرنه نسل جوان احساس مي‌كند در شرايطي كه به مطالباتش دست پيدا نمي‌كند و عواملي باعث تعميق فشار ممكن است، ناگزير به تغيير است كه اين تغيير مختصاتي متفاوت با تغيير ۴۰ سال خواهد بود.»

او در پايان گفت: «در چهلمين سال پيروزي انقلاب صداوسيما مي‌تواند از همه سلايق سياسي بدون در نظر گرفتن ملاحظاتي كه باعث شده تا امروز فقط يك صدا از آن شنيده شود، استفاده كند و فرصتي براي همه گرايش‌ها جهت تشريح همه چالش‌ها و تهديد و فرصت‌هايي كه براي نظام ممكن است وجود داشته باشد، فراهم كند. اين يكي از مسائلي است كه رسانه ملي مي‌تواند به مناسبت پيروزي انقلاب اسلامي به صورت جدي مورد توجه قرار دهد و شايد با اين اصلاح رويه نگراني از تهديد بودن رسانه‌هاي برون مرزي به حداقل ممكن تقليل پيدا كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون