• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4278 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي

صداي مخالف

ايراني‌ها به آزادي‌هاي فردي رسيده‌اند

يدالله جواني معاون سياسي سپاه در يادداشت هفته‌نامه صبح صادق (ارگان رسمـي سپــاه پاسداران) به بهانه سالگرد انقلاب تلاش كرد تا به پرسشي در سطح عمومي پاسخ دهد. او معتقد است كه جرياني براي بدبين كردن مردم و جوانان به نظام مي‌گويد: «اگر شاه هم بود بعد از چهل سال، اين كارها را مي‌كرد!» به اعتقاد او «ايرانيان اكنون در نقطه و موقعيتي قرار دارند كه بدون انقلاب و نظام ولايي دست‌يافتني نبود.» او معتقد است: «ورود به باشگاه هسته‌اي، ‌باشگاه فضايي، تبديل شدن به قطب پزشكي و قرار گرفتن در ميان ۱۰ كشور اول جهان در بسياري از حوزه‌ها، همگي ثمره اين تحول علمي است. تحولي كه فقط و فقط با پاره كردن زنجيره‌هاي وابستگي سياسي ممكن شد.» جواني همچنين آزادي فردي را هم پس از انقلاب محقق شده دانسته و مي‌نويسد: «با انقلاب اسلامي و نظام مردم‌سالاري ديني، ايرانيان افزون بر رسيدن به استقلال به منزله مهم‌ترين ارزش «آزادي جمعي» به آزادي‌هاي فردي رسيده و از حقوق شهروندي به معناي واقعي برخوردار شدند.»

بودجه نهادهاي مذهبي يك درصد است

دو سالي است كه بحث بودجه در ايران شفاف‌تر شده است. ارقامي كه از سوي دولت به نهادهاي مختلف پرداخت مي‌شود در معرض ديد و داوري مردم قرار گرفته و رسانه‌ها به آن مي‌پردازند. اين ميان پرداختن به بودجه نهادهاي مذهبي واكنش‌هاي زيادي را برانگيخته است. انتشار بخش‌هايي از صحبت‌هاي حسا‌م‌الدين آشنا كه به مخاطبانش مي‌گفت: «بخش‌هايي هستند كه كل بودجه را گروگان مي‌گيرند و شما تنها فقط بودجه جامعه المصطفي را مي‌بينيد.» موجب شد كه انتقادات زيادي مطرح شود. خود او نيز در توييتي در اين باره توضيحاتي ارايه كرد. كيهان با توجه به اين بحث تيتر اصلي روز سه‌شنبه خود را به اين موضوع اختصاص داده و مي‌نويسد: «امسال نيز با فرا رسيدن موعد بررسي بودجه بار ديگر مدعيان اصلاحات و اعتدال جنجال‌سازي عليه نهادهاي خاص فرهنگي و ديني را آغاز كردند. حال آنكه كل بودجه اين نهادها يك دهم درصد بودجه عمومي كشور است! اين جنجال‌ها حاشيه امن و پوششي براي عدم توجه به بودجه‌هاي كلاني است كه در بخش‌هاي ديگر و عمدتا دولتي هزينه مي‌شود.» اين روزنامه با طرح اين سوال كه «چرا مدعيان اصلاحات و اعتدال عليه بودجه نهادهاي ديني عوام‌فريبي مي‌كنند؟» به دنبال پاسخ به اين پرسش معتقد است كه اين سروصداها براي اين است تا «بودجه ۷۵ درصدي» با جنجال «عليه بودجه يك صدم درصدي» در حاشيه امن قرار بگيرد.

قمار بودجه 98 با SPV؟!

روزنامه وطن امروز براي بررسي بودجه 98 به مساله فروش نفت و رابطه آن با كانال ارتباط مالي ايران و اروپا اشاره كرده و معتقد است كه «سهم نفت در بودجه 98 با توجه به شرايط تحريمي و عدم كارايي برجام براي تسهيل مبادلات نفتي ايران با اما و اگرهاي زيادي مواجه شده است.» اين روزنامه همچنين از دولت مي‌خواهد تا به اين سوالات پاسخ دهد: «اكنون سوالي كه مطرح مي‌شود، اين است كه با توجه به اعمال تحريم‌هاي جديد امريكا عليه ايران كه در آن 300 هدف تحريمي جديد نيز وجود دارد و با توجه به عدم كارايي برجام براي تسهيل در فروش نفت از يك‌سو و عدم كاركرد SPV در اين زمينه كه مورد انتقاد تند مسوولان ارشد دولتي نيز قرار گرفته است، برنامه دولت براي تحقق ميزان فروش نفت اعلامي در سال 98 يعني يك و نيم ميليون بشكه در روز چيست؟» هنوز سازوكار برنامه كانال تبادل مالي مشخص نيست اما اين سوال همچنان وجود دارد در صورتي كه ايران نتواند نفت خود را به فروش برساند آيا همچنان در برجام باقي مي‌ماند؟ در اين مرحله توصيه رسانه‌هاي اصولگرا اين است كه ايران بايد از برجام خارج شود. لذا مجموعه اين نوع نگاه را بايد زمينه‌سازي براي توصيه دوباره خروج ايران از برجام ارزيابي كرد.

از نجابت مردم سوءاستفاده نكنيد

مسعود پيرهادي در سرمقاله روزنامه رسالت اختلافات بر سر تحويل خودروهايي كه مردم خريداري كرده بودند را دستمايه يادداشت خود قرار داده و مي‌نويسد: «مگر مي‌شود تصور كرد، يك مجموعه بزرگ خودروساز، ثبت‌نام خودرو انجام دهد و موعد تحويل خودرو كه فرا مي‌رسد حرف از نبود قطعه و تحريم و ... بزند؟ دستفروش سر چهارراه هم مي‌داند، كالاي بساطش چه زماني تمام مي‌شود و كي بايد آن را مجددا تامين كند؛ خجالت‌آور نيست كه خودروساز ما بگويد مردم نگران نباشند، خودروها را با تاخير تحويل مي‌دهيم؟ مديران اين مجموعه‌ها، عاملان و مسببان اين وقايع بايد از خجالت آب شوند اما با ژست قهرمانانه مردم را دعوت به صبر مي‌كنند و خيال‌شان را اين‌گونه راحت مي‌كنند كه بالاخره صاحب خودرو مي‌شويد و دير و زودش مهم نيست! كسي هم نيست بگويد شما كه پول خودرو را تمام و كمال گرفتيد، غلط كرديد قطعه را به وقت تهيه نكرديد و مردم را متضرر كرديد همه اين درد دل‌ها را نوشتم كه بگويم در هيچ زمينه‌اي از نجابت مردم سوءاستفاده نكنيد؛ حق اين مردم، بيش از اينهاست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون