• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3211 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين

زير ذره بين اقتصاد

بازگشت خط كشتيراني اروپايي|مديرعامل شركت كشتيراني ايران تاكيد كرد كه با لغو تحريم‌ها، تحول جدي در حمل و نقل دريايي و تجارت بين‌الملل اتفاق مي‌افتد چون يكي از خطوط مهم تجارت خارجي ما خط اروپا بود كه غيرفعال شده است. محمدحسين داجمر در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه با توجه به بحث تحريم، جهت و نوع تجارت ايران تغيير كرده است، اظهار كرد: وضعيت حمل و نقل ما متاثر از تجارت خارجي است و خط اروپايي ما به عنوان يكي از مهم‌ترين خطوط حمل و نقلي حدود 48 سال و از بدو تاسيس كشتيراني فعال بوده كه غيرفعال شده است و در كنار آن خط امريكا نيز از ديگر خطوط مهم بود كه تقريبا از اوايل پيروزي انقلاب غيرفعال شد. وي با بيان اينكه حجم بسيار زيادي از ترددها از طريق خط اروپايي صورت مي‌گرفت، گفت: با لغو تحريم‌ها تجارت خارجي كشور به روال عادي برمي‌گردد و حجم آن نيز افزايش چشمگيري خواهد يافت.

محدوديت ريالي وصول چك‌هاي دو بانك برطرف شد|بانك مركزي محدوديت دريافت چك‌هاي دو بانك از سوي بانك‌هاي ديگر را برداشت و در مقابل وصول چك‌هاي بالاي 100 ميليون تومان يك موسسه مالي و اعتباري را محدود كرد. به گزارش ايسنا، در اواسط بهمن ماه سال گذشته بود كه بانك مركزي با صدور بخشنامه‌اي دريافت چك‌هاي بالاي 100 ميليون تومان سه بانك را در ساير بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري منع كرد و در حدود يك هفته بعد اين محدوديت را براي بانك آينده كه در آن زمان هنوز در ليست بانك‌هاي مجاز بانك مركزي قرار نگرفته بود به 10 ميليون تومان كاهش داد. اما در روزهاي آخر اسفندماه در سامانه چكاوك به بانك‌ها اعلام شد كه ممنوعيت دريافت چك‌هاي بانك آينده كه در اواخر سال 1393 مجوز بانك مركزي را دريافت كرده بود به همراه محدوديت ايجاد شده براي بانك سرمايه برطرف شده و از اين پس بانك‌ها مجاز به دريافت تمامي ارقام چك‌هاي اين دو بانك خواهند بود. همچنين بانك مركزي در بخشنامه‌اي ديگر در سامانه چكاوك به بانك‌ها اعلام كرد كه از اين پس تا اطلاع ثانوي چك‌هاي بالاي 100 ميليون تومان موسسه مالي و اعتباري توسعه از طرف ساير بانك‌ها قابل وصول نيست.

۴تغيير در تبادلات تجاري ۹۴|قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با تشريح دورنماي تجارت خارجي ايران در سال ۹۴، چهار تغيير تبادلات تجاري ايران را برشمرد و گفت: تراز تجاري ايران مثبت مي‌شود. مجتبي خسروتاج به مهر گفت: با قطع تحريم‌ها، ۴ تغيير پيش روي تجارت خارجي ايران قرار خواهد داشت؛ اول آنكه فضاي جهاني براي تجارت با ايران مهياتر مي‌شود و بنابراين ما در خريد كالا، دسترسي به منابع مختلف و بيشتري خواهيم داشت و مي‌توانيم در شرايط رقابتي، كالاي ارزان‌تر و با كيفيت‌تري بخريم، چراكه هم‌اكنون مجبور به خريد از كشورهاي خاص هستيم؛ ولي اگر تحريم برداشته شود، مي‌توانيم كالا را از منابع مختلف بخريم و در فضاي رقابتي، كالا ارزان‌تر توليد كنيم. قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: تغيير دوم اين است كه فضاي مثبت براي تجارت ايران فراهم خواهد شد و ظرفيت‌هاي بسياري براي صادرات فراهم مي‌شود، اين در حالي است كه هم‌اكنون ايران براي صادرات كالا به اروپا مشكل دارد و اروپايي‌‌ها هم حوصله ندارند كه به دليل تحريم و عدم نقل و انتقالات پولي، ريسك را بپذيرند؛ بنابراين صادرات ايران با اروپا رونق مي‌گيرد و فضا براي توسعه صادرات باز مي‌شود. خسروتاج گفت: بعد از تحريم، يكي از مشكلات اصلي ايران كه هزينه مبادله است، كاهش مي‌يابد و بنابراين هزينه واردات و صادرات نيز كاهش خواهد يافت، اين در حالي است كه يكي از مشكلات امروز، تحريم و هزينه مبادله است كه در شرايط تحريم مجبور هستيم كه پول را به يك كشور جابه‌جا كنيم و از آن كشور به كشور مبدا پول جابه‌جا شود و اين امر، گرفتاري‌هاي زيادي ايجاد مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون