• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4278 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي

در جام شانزدهم استراليا قهرمان شد

كره‌جنوبي نتوانست كار ايران را تكرار كند

شانزدهمين دوره جام ملت‌هاي آسيا، آخرين دوره‌اي بود كه اين تورنمنت با حضور 16 تيم برگزار شد. از امسال تعداد تيم‌هاي حاضر در جام ملت‌هاي آسيا به عدد 24 رسيده است. استراليا ميزبان دوره شانزدهم بود و اين تيم در سومين دوره حضورش در اين مسابقات به عنوان يك تيم آسيايي، موفق شد عنوان قهرماني را از آن خود كند.

استراليا در گروه اول اگرچه به كره‌جنوبي باخت ولي توانست به عنوان تيم دوم گروه به دور يك‌چهارم نهايي صعود كند. عمان و كويت در اين گروه حذف شدند. در گروه دوم چين و ازبكستان صعود كردند و عربستان‌سعودي و كره‌شمالي حذف شدند. حذف عربستان در مرحله گروهي در دو دوره متوالي (2011 و 2015) نشان داد كه كفگير فوتبال اين كشور به ته ديگ خورده است. در واقع از سال 2007 كه عربستان به فينال جام ملت‌هاي آسيا رسيد، دوران حضيض تيم ملي اين كشور آغاز شد و اين افت فاحش، تقريبا 10 سال طول كشيد. جام جهاني 2018 شايد سرآغاز احياي فوتبال ملي عربستان بوده باشد. هر چند كه صدور حكم قطعي در اين خصوص به عملكرد عربستان در جام 2019 بستگي دارد. در گروه سوم مسابقات، ايران و امارات صدرنشين شدند و بحرين و قطر از رسيدن به مرحله بعد باز ماندند. در گروه چهارم نيز ژاپن و عراق موفق شدند فلسطين و اردن را حذف كنند. سال 2015 اولين تجربه حضور فلسطين در جام ملت‌هاي آسيا بود و امسال فلسطين دوباره به اين جام راه يافته است.

ايران با كارلوس كي‌روش در سال 2015 براي قهرماني وارد مسابقات شده بود چراكه 6 ماه قبل از جام ملت‌هاي آسيا، نمايش خوبي در جام جهاني داشتيم. ما در اولين بازي با گل‌هاي حاج‌صفي و شجاعي به راحتي بحرين را برديم. در بازي دوم، قطر را با گل زيباي سردار آزمون شكست داديم. گلي فان‌باستن‌وار كه در خاطره فوتبالدوستان ايراني تا مدت‌ها باقي خواهد ماند. ايران در بازي سوم با گل دقيقه 90 قوچان‌نژاد امارات را برد و به عنوان تيم اول گروه به يك‌چهارم نهايي رفت. در مرحله يك‌چهارم نهايي، به عراق خورديم و در حالي كه مي‌توانستيم به راحتي عراق را ببريم، مهرداد پولادي با حركتي بچگانه، بهانه به دست داور داد تا ايران را 10 نفره كند. با اخراج پولادي، كار تيم كي‌روش سخت شد اما شاگردان مرد موزامبيكي جانانه جنگيدند و دو بار در وقت اضافي بازي باخته را به تساوي كشاندند تا كار به ضربات پنالتي كشيده شود. دو تيم 3 بر 3 مساوي كرده بودند و در ضربات پنالتي، هر تيم 8 ضربه پنالتي زد كه از سهم ما 2 ضربه هدر رفته بود و سهم عراق يك ضربه. ضعف عليرضا حقيقي در ضربات پنالتي، يكي از عوامل كنار گذاشته شدن تدريجي او از تيم ملي ايران پس از جام ملت‌هاي آسيا بود.

در ديگر بازي‌ها، كره‌جنوبي 2 بر صفر ازبكستان را برد و استراليا 2 بر صفر چين را. امارات هم در ضربات پنالتي ژاپن را حذف كرد. در نيمه‌نهايي، كره‌جنوبي 2 بر صفر عراق را برد و استراليا 2 بر صفر امارات را. در بازي رده‌بندي، امارات 3 بر 2 عراق را شكست داد. كره‌جنوبي كه تا بازي فينال همه مسابقاتش را بدون گل خورده پيروز شده بود، اگر در فينال هم گل نمي‌خورد موفق مي‌شد خاطره قهرماني بدون گل خورده ايران در سال 1976 را تكرار كند. كره‌اي‌ها كه در گروه خودشان استراليا را يك بر صفر برده بودند، در بازي فينال نه تنها نتوانستند دروازه‌شان را بسته نگه دارند بلكه مغلوب ميزبان هم شدند و جام از كف‌شان رفت. اين سومين شكست كره‌جنوبي در فينال جام ملت‌هاي آسيا بود. آخرين باري كه كره‌اي‌ها به فينال اين مسابقات رسيده بودند، سال 1988 بود و همين كه آنها بعد از 27 سال به فينال رسيدند، توفيقي براي فوتبال كره‌جنوبي در جام ملت‌هاي آسيا بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون