• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

نشست دموكرات‌ها و رييس‌جمهور امريكا باز هم به شكست انجاميد

آغاز اعتراض‌ها به ديوار ترامپ

ميثم سليماني

 

 

با شروع سال 2019 دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در حال دست و پنجه نرم كردن با سه چالش است؛ نخست اينكه ديواري كه قصد ساختن آن را دارد با بن‌بست جدي مواجه شده، دوم اينكه با يك مجلس نمايندگان دموكرات روبه‌روست و در آخر پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكاست كه ادامه روند و بررسي آن كماكان ادامه دارد.

اما در حال حاضر تعطيلي دولت مهم‌ترين چالش اين روزهاي سياست داخلي امريكا شده است. هنوز دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان به هيچ نتيجه‌اي براي پايان دادن به تعطيلي دولت نرسيده‌اند. در آخرين نشستي كه ميان دموكرات‌ها و دونالد ترامپ در كاخ سفيد برگزار شد، ترامپ تنها 10 دقيقه در جلسه نشسته و سپس جلسه را ترك كرده است. ترامپ در توييتي درباره اين نشست نوشت: «وقت تلف كردن بود». واقعيت آن است كه ترامپ كماكان روي ساخت ديوار اصرار دارد و از موضع خود نيز كوتاه نمي‌آيد و دموكرات‌ها نيز مي‌گويند ساخت ديوار اقدامي بيهوده است. نكته اينجاست كه ميان كاخ سفيد و دموكرات‌ها يك اختلاف ديدگاه جدي در مورد مهاجران وجود دارد. دموكرات‌ها معتقدند كه بحث مهاجران در مرز مكزيك يك بحران انساني است و مساله امنيتي مطرح نيست. اين نكته در تعارض با سخنان ترامپ است كه مي‌گويد امنيت ملي امريكا به خطر افتاده است. دونالد ترامپ و تيم امنيت ملي او و بخشي از جمهوري‌خواهان قصد دارند، بحران در مرز مكزيك را امنيتي جلوه دهند. واقعيت آن است كه در ايجاد ديوار امنيتي هيچ تضميني براي افزايش امنيت در مرزهاي مكزيك و امريكا وجود ندارد و هنوز مشخص نيست اين مساله تا چه حد مي‌تواند روي امنيت ملي ايالات متحده اثرگذار باشد.

در حال حاضر به خاطر ديوار مرزي ميان مكزيك و امريكا دولت امريكا تعطيل شده است و تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز مشخص نيست كه چه زماني دولت دوباره باز خواهد شد. اين تعطيلي دولت تا حدي جريان‌ساز بوده كه دونالد ترامپ تصميم گرفته به بهانه آن سفر خود به سوييس براي شركت در «مجمع جهاني اقتصادي داووس» را لغو كند.

دونالد ترامپ همچنين روز پنجشنبه به جنوب تگزاس رفت تا از مرز با مكزيك ديدن كند. اما هنگام ورود او به تگزاس خوشامدگويي گرمي از او صورت نگرفت. اتحاديه‌هاي كارمندان فدرال با پلاكاردهايي نسبت به تعطيلي دولت عليه دونالد ترامپ در تگزاس شعار دادند و عنوان كردند كه ما مي‌خواهيم كار كنيم و بايد جلوي تعطيلي دولت را گرفت.

همچنين برخي در شبكه‌هاي اجتماعي عليه حضور ترامپ در تگزاس نوشتند كه خوش نيامدي. حتي برخي ساكنان در مرز با مكزيك نيز در گفت‌وگو با نيوزويك عنوان كردند كه ترامپ در خصوص آمار جرم و جنايت در مرز با مكزيك دروغ مي‌گويد.

موسسه كيتو (CATO) طي بررسي‌هايي كه از شهرهاي مرزي ميان ايالات متحده و مكزيك انجام داده اعلام كرده كه ميزان جرم و جنايت، خشونت و قتل عام به نسبت مناطق غير مرزي و بخصوص مناطق غربي كمتر است. تنها به بهانه ساخت ديوار اكنون بيش از 800هزار كارمند خانه‌نشين شده‌اند. آنها عملا در حال از دست دادن درآمد خود هستند و اين در حالي است كه تعطيلي دولت 21 روزه شده است.

براندون لنيور، استاد علوم سياسي دانشگاه در گفت‌وگو با ووكس عنوان كرد كه ديگر نمي‌توان به صورت نظري در خصوص تعطيلي دولت صحبت كرد. اكنون همه‌ چيز در حال تبديل شدن به واقعيت است، زيرا اكنون موعد سررسيد صورت‌حساب قبض‌ها، پرداخت قسط وام و اجاره خانه فرا رسيده است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه برخي كارمندان فدرال روز پنجشنبه نيز جلوي كاخ سفيد تجمع كردند و از دولت مي‌خواستند كه امكان بازگشت آنها به سركار را فراهم كند. به گزارش واشنگتن‌پست، بريتني هولدر، سخنگوي فدراسيون ملي كاركنان فدرال كه به سازماندهي اعتراض‌ها كمك كرده، مي‌گويد: ما مي‌خواهيم يك پيغام بسيار قوي را ارسال كنيم، زيرا اين موضوع سياسي نيست، بلكه خواست مردم بازگشت به كار است.

نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان امريكا روز پنجشنبه در خصوص جلسه ناموفق خود با رييس‌جمهور گفت: من حتي دقيقا نمي‌دانم كه آيا رييس‌جمهور واقعا ديوار مي‌خواهد. من فكر مي‌كنم او فقط مي‌خواهد در مورد ديوار صحبت كند. اين كار را بسيار سخت مي‌كند.

با اين حال مايك پنس معاون اول رييس‌جمهور امريكا نيز پس از جلسه بي‌نتيجه روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران نيز گفت: احداث ديوار قطعا كارساز است و در اين موضوع هيچ بحثي نيست. با اين حال او پس از جلسه 40 دقيقه‌اي با دموكرات‌ها گفت: هيچ توافقي براي بازگشايي دولت صورت نگرفته و هنوز هيچ چيزي بدون پرداخت پول ديوار به امضا نرسيده است.

ليندزي گراهام سناتور جمهوري خواه حامي ترامپ در حال تلاش براي رسيدن به يك توافق دوطرفه است. او نيز در حال كار براي حمايت از برنامه روياپردازان براي جلب حمايت دموكرات‌هاست. اما اين اتفاق اگر به قيمت ساخت ديوار تمام شود، قطعا ركبي بزرگ به دموكرات‌ها خواهد بود.

بحث قانون داكا هنوز در ديوان عالي جريان دارد و قضات ديوان عالي تصميمي در خصوص آن اتخاذ نكرده‌اند. مايك پنس به خبرنگاران اعلام كرد كه رييس‌جمهور منتظر تصميم نهايي ديوان عالي در اين خصوص است و ما اطمينان داريم كه ديوان عالي كشور «داكا» را غيرقانوني اعلام خواهد كرد. تصميمي كه هنوز تكليف آن روشن و مشخص نيست.

در اين ميان نشستي كه مايك پنس به عنوان معاون اول در جمع خبرنگاران برگزار كرد، اقدامي نادر بود، چرا كه معمولا معاون اول كنفرانس خبري برگزار نمي‌كرد، اما او اين اتفاق را يادآور دوره حضورش به عنوان رهبر جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان دانست. واقعيت آن است اگر مايك پنس به عنوان كليد حل معماي تعطيلي دولت معرفي شود، مي‌تواند موقعيت خود را براي رسيدن به جايگاه رياست‌جمهوري به شكل جدي تقويت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون