• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

خبر

آغاز خروج امريكايي‌ها از سوريه

خبرگزاري فرانسه به نقل از سخنگوي ائتلاف ضد داعش اعلام كرد امريكا خروج نيروهايش را از سوريه آغاز كرده است. به گزارش ايسنا، سخنگوي ائتلاف ضد داعش اعلام كرد خروج نيروهاي امريكايي از سوريه آغاز شده است. روز پنجشنبه نيز يك مسوول در وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) به خبرگزاري فرانسه گفت كه ارتش امريكا روز جمعه خارج كردن تجهيزات خود از سوريه را آغاز مي‌كند. پيش از اين نيز شبكه سي‌ان‌ان اعلام كرده بود كه امريكا طي چند روز اخير تعدادي از تجهيزات خود را خارج كرده است. يك مسوول در دولت امريكا كه از روند اين عمليات آگاه است، گفت خروج تجهيزات نشانگر آغاز خروج امريكا از سوريه است. وي جزييات اضافي در اين باره نداد. اين درحالي است كه جدول زماني براي عقب‌نشيني ۲۰۰۰ سرباز امريكايي هنوز مشخص نيست. در همين حال روزنامه وال استريت ژورنال امريكا به نقل از يكي از فرماندهان نظامي گزارش داد كه هيچ چيز در برنامه خروج امريكا از سوريه تغييري نكرده است. وي گفت وزارت دفاع هيچ دستوري در اين باره از مشاور امنيت ملي دريافت نكرده و هيچ تغييري در طرح مذكور ايجاد نشده است. به گزارش اسكاي نيوز، مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا روز پنجشنبه اعلام كرد كه عقب‌نشيني امريكا از سوريه حتما انجام خواهد شد.وزارت خارجه روسيه نيز در اولين واكنش به اعلام آغاز خروج نيروهاي امريكايي از سوريه تأكيد كرد كه بايد ارتش سوريه كنترل مناطقي را كه امريكايي‌ها از آنجا خارج مي‌شوند، در دست بگيرد. ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه در كنفرانس هفتگي خود گفت: خروج نيروهاي امريكايي از مناطق سوريه بايد تحت نظارت دولت سوريه باشد. دولت سوريه بايد كنترل مناطقي را كه نيروهاي امريكايي از آنجا خارج مي‌شوند در دست بگيرد. وي تأكيد كرد كه لازم است در سايه خروج نيروهاي امريكايي از سوريه مذاكراتي ميان كردها و دمشق برگزار شود.همچنين جان بولتون مشاور امنيت ملي ايالات متحده امريكا در ادامه رايزني‌هاي خود در خصوص خروج نيروهاي امريكايي از سوريه نيز عنوان كرد، اميدواريم كه در مذاكرات خود با تركيه در اين زمينه به نتايج قابل قبولي دست پيدا كنيم و طي هفته آينده نيز مذاكرات امنيتي ميان امريكا و تركيه ادامه پيدا خواهد كرد.

حمله تروريستي در مرز عراق و سوريه

منابع عراقي از كشته و زخمي شدن بيش از۲۰ تن در انفجار يك خودروي بمب‌گذاري شده در شهرك القائم عراق در نزديكي مرزهاي سوريه خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه اسكاي نيوز، ارتش عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد كه انفجار خودروي بمب‌گذاري شده در بازاري در شهرك القائم در غرب استان الانبار در نزديكي مرزهاي سوريه به كشته شدن يك تن و زخمي شدن ۱۶ تن ديگر منجر شد. يك منبع در پليس محلي القائم اعلام كرده كه تعداد كشته‌شدگان سه تن و زخمي‌شدگان ۲۳ تن هستند. چهار تن از زخمي‌شدگان از نيروهاي امنيتي هستند. در اين راستا، محمد الحلبوسي، رييس پارلمان عراق ضمن محكوم كردن اين انفجار دستور تقويت تدابير امنيتي در استان‌هاي آزاد شده از داعش را داد.

پاكستان خواستار مذاكره مستقيم طالبان و دولت افغانستان شد

شاه محمود قريشي وزيرخارجه پاكستان در خصوص روند مذاكرات صلح افغانستان گفت: اسلام‌آباد بر بازگشت طالبان و دولت به ميز مذاكره تاكيد دارد. به گزارش ايرنا وي با بيان اينكه تداوم گفت‌وگوها براي پايان جنگ 17 ساله در افغانستان ضروري است، افزود: تا زماني كه دو طرف گفت‌وگو نكنند، تلاش‌ها براي پايان جنگ در افغانستان بي‌ثمر خواهد بود. قريشي اضافه كرد: پاكستان براي مذاكرات ميان دولت امريكا و طالبان افغانستان در ابوظبي كه رياض و امارات متحده عربي نيز حضور داشتند، نقش تعيين‌كننده داشت و آن مذاكرات مثبت و نتيجه‌بخش ارزيابي شده است.اين سخنان در حالي بيان مي‌شود كه گروه طالبان خواهان مذاكره با دولت افغانستان نيست اما آماده است تا با امريكا گفت‌وگو كند. رهبر حزب جماعت اسلامي پاكستان نيز در ملاقات با عمر داوود زئي نماينده ويژه رييس‌جمهوري افغانستان در امور صلح اين كشور گفت كه از گفت‌وگوهاي مستقيم صلح ميان دولت و گروه طالبان حمايت مي‌كند.مولانا سراج الحق، آغاز گفت‌وگوهاي مستقيم صلح ميان دولت افغانستان و گروه طالبان را مهم دانست و افزود: امروز از ملت افغانستان براي صلح صداي واحدي شنيده مي‌شود و آماده حمايت از اين روند هستيم.در همين راستا، داوود زئي نيز مولوي سراج الحق را در جريان تحولات اخير روند صلح و اتحاد مردم افغانستان قرار داده و از وي خواست تا به منظور آغاز مذاكرات صلح همكاري كند.

بن سلمان همچنان با قاتل خاشقجي در ارتباط است

روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبي نوشت كه محمد بن سلمان همچنان به صورت منظم با سعود القحطاني، كه به دست داشتن در قتل جمال خاشقجي متهم است، در ارتباط است.به گزارش ايسنا، روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع امريكايي و عربستاني نوشت: محمد بن سلمان، وليعهد عربستان همچنان با سعود القحطاني مشاور بركنار شده‌اش كه متهم به دست داشتن در قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد عربستاني است در ارتباط است و مرتب از او مشورت مي‌گيرد.اين روزنامه در ادامه آورده است: القحطاني اخيرا در منزلش در رياض با معاونان ارشدش در مركز پژوهش‌ها كه توسط وي اداره مي‌شد ديدار كرده و به آنها گفته بود كه از وي به عنوان سپر بلا استفاده شده است.

ديويد آغناشيوس، تحليلگر امور امنيتي اين روزنامه به نقل از يك منبع عربستاني گفت كه القحطاني اخيرا دو سفر به امارات داشت؛ اين درحالي است كه بايد تحت اقامت اجباري در رياض باشد.پيش‌تر مقامات عربستان اعلام كردند كه القحطاني از پست مشاور دفتر پادشاهي بركنار و ممنوع‌الخروج شده است اما وضعيت وي همچنان نامشخص است و به نظر مي‌رسد همچنان از پشت پرده به نفوذ خود ادامه مي‌دهد.القحطاني نقش محوري در قتل خاشقجي ايفا كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون