• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

ماجرا چيست؟ آيا واقعا جلوي فعاليت علي قمصري گرفته شده است؟

هنرنمايي يا مظلوم‌‌نمايي

نيوشا مزيدآبادي

چهار روز پيش علي قمصري با انتشار خبر ممنوعيت فعاليت‌اش توسط دفتر موسيقي، هياهو و بلواي زيادي در رسانه‌هاي مجازي به راه انداخت. از انتشار ويدئوي اجرا و قطع شدن صداي ميكروفن همزمان با روي صحنه آمدن خواننده خانم گرفته تا پست‌ها و پيام‌هاي چپ و راستي كه در آن رشادت و دلاوري اين نوازنده تار را دست‌مريزاد گفته بودند! اما چنان كه امروزه همه اصحاب رسانه مي‌دانند و احتمالا شما هم دستگيرتان شده است (يا دست كم بايد رفته‌رفته بشود)، در اين سال‌ها با رشد روزافزون رسانه‌هاي مجازي (به‌طور اخص اينستاگرام و تلگرام) تريبون‌هايي آزاد و سهل‌الوصول در اختيار همه اقشار جامعه قرار گرفته تا بدون آنكه كسي جوياي صحت و سقم حرف و كلامي شود، هرچه مي‌خواهند در آن منتشر كنند. شاهد و گواه اين مساله بسيار است و فقط كافي است چند ثانيه‌اي انگشت مبارك را روي صفحه موبايل چرخانده و سري به قسمت اكسپلور اينستاگرام‌تان بيندازيد تا خود حديث مفصل از اين مجمل خوانده باشيد: «نظر مجري افغان درباره تيم ملي در شبكه ورزش»، «خداحافظي علي انصاريان از اجراي برنامه»، «رقص رامبد جوان در اكران فيلم «قانون مورفي»، «واكنش مينا وحيد درباره عمل بيني‌اش» و حالا «واكنش علي قمصري به حذف صداي خانم‌ها.»

اين در صورتي است كه پيش‌ترها- آن زمان كه رسانه به چند سايت خبرگزاري و روزنامه كثيرالانتشار محدود مي‌شد- هر خبري كه به دست اصحاب رسانه مي‌رسيد فرصت آن را داشت تا توسط خبرنگار بررسي شود و تمام زواياي آن مورد ارزيابي قرار بگيرد. حالا اما با انتشار چنين اخباري تنها كاري كه رسانه رسمي اين كشور مي‌تواند انجام دهد، انتشار خيل عظيم تكذيبيه‌ها است كه آن هم متاسفانه مجال انتشار در رسانه‌هاي مجازي را پيدا نمي‌كند. درباره موضوع مورد بحث اين گزارش نيز تنها يك روز پس از انتشار خبر ممنوع‌الفعاليت شدن علي قمصري در اينستاگرام، خبرگزاري «ايسنا» خبري منتشر كرد مبني براينكه: «هيچ ابلاغي حاكي از ممنوع‌الفعاليت شدن علي قمصري صادر نشده و كنسرت او در كرمانشاه هم طبق مجوزي كه براي آن صادر شده بدون مانع است و قاعدتا بايد برگزار شود.»

روزنامه «اعتماد» براي يافتن سرِ كلاف گمشده اين ماجرا در تماسي تلفني با اين نوازنده تار از چند و چون ماجرا پرسيد.

 

صفي‌پور: در مقامي نيستيم كه به كسي بگوييم ممنوع‌الفعاليت خواهيد شد

علي قمصري مي‌گويد: « ما چهار شب در تهران اجرا داشتيم كه دو شب آن در تالار رودكي بود و دو شب در تالار وحدت. در دومين شبي كه در تالار رودكي اجرا داشتيم بعد از كنسرت به ما گفتند براي اجراهاي بعدي، گروه بادي‌پركاشن‌ها حق حضور روي صحنه ندارند و اعلام كردند اگر تمايل داريد اين گروه در اجرا در تالار وحدت همراه شما باشند بايد از مركز هنرهاي نمايشي مجوز جداگانه دريافت كنيد.»

او مي‌گويد: « ما هم همين كار را انجام داديم اما همچنان انتقاداتي پيرامون توازن صداي مرد و زن در اجراي قطعه‌اي كه با حضور هاله‌ سيفي‌زاده انجام مي‌شد، وجود داشت. در شب اول اجراي‌مان در تالار وحدت (كه سومين شب اجراهاي ما در تهران بود) از طرف ارشاد براي تماشاي كنسرت آمده بودند و بعد از اجرا هم از ما تشكر كردند كه ما نكات ذكر شده را رعايت كرده‌ايم اما به ناگاه حدود 2 ساعت مانده به آخرين شب اجرا، تماس‌هاي تلفني زيادي از طرف جناب علي‌اكبر صفي‌پور (مديريت بنياد رودكي) و حراست دفتر موسيقي به ما شد كه مدام مي‌گفتند بايد آن قطعه را از اجراي خود حذف كنيد. من هم نپذيرفتم و آنها تهديد كردند كه صداي خانم سيفي‌زاده را قطع خواهيم كرد و خودتان را از فردا ممنوع‌الفعاليت بدانيد.»

او در ادامه مي‌گويد كه تصور كرده است اين تهديدها غير واقعي هستند: « متوجه شدم كه اين موضوع را به صدابردار هم اعلام كرده‌اند. صدابردار اين اجرا هم مثل همه اجراهايي كه در تالار وحدت صورت مي‌گيرد، مختص خود تالار است و اين طور نيست كه گروه خودش صدابردار خاص خود را داشته باشد. به هر حال صدابردار به مدير بنياد اعلام كرده بود يا صداي همه را قطع مي‌كند يا اينكه صداي كسي را قطع نخواهد كرد. اين طور بود كه وقتي خانم سيفي‌زاده روي صحنه آمد، صداي كل صحنه قطع شد و ما هم اجراي‌مان را ادامه داديم.»

علي‌اكبر صفي‌پور (مديريت بنياد رودكي) نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به پرسشي مبني براينكه آيا دستور قطع صداي ميكروفن‌هاي سالن را صادر كرده است، به موضوع ممنوع‌الفعاليت شدن علي قمصري اشاره كرده و مي‌گويد: «ممنوع‌الفعاليت شدن هنرمندان اصلا ربطي به بنياد رودكي ندارد. مسوول اين كار در حوزه موسيقي، دفتر موسيقي است و در حوزه نمايش دفتر هنرهاي نمايشي. آنها هستند كه مجوز صادر مي‌كنند و اگر كسي برخلاف مجوزي كه به آنها ابلاغ شده فعاليتي انجام دهد بايد به اين دو مرجع پاسخگو باشد. ولي ما به عنوان مجموعه‌اي كه سالن را در اختيار داريم، مكلف هستيم بعضي مقررات را كه از طرف صادر‌كننده مجوزلحاظ شده، رعايت كنيم.»

او درباره مجوزهاي صادره از سوي دفتر موسيقي وزارت ارشاد و تخطي علي قمصري مي‌گويد: «مجوزي كه صادر مي‌شود در چارچوب يك برنامه از پيش اعلام شده است. يعني گروه پيش از درخواست مجوز، برنامه‌اش را اعلام مي‌كند و دفتر موسيقي براساس آن برنامه اعلام شده، مجوز مي‌دهد. اگر گروهي روي صحنه خلاف آنچه به او مجوز داده‌اند، اجرا كند بايد به مرجعي كه مجوز را صادر كرده، پاسخگو باشد. لذا ما اصلا در مقامي نيستيم كه به هنرمندي بگوييم ممنوع‌الفعاليت خواهيد شد و غيره. در سالن‌هاي ديگر هم كسي چنين اختياري ندارد.»

 

قمصري: ارشاد مي‌خواهد با من بازي كند

علي قمصري مي‌گويد روز بعد از كنسرت در حراست دفتر موسيقي حاضر مي‌شود: « با شفافيت و صراحت تمام به ما اعلام كردند كه نه تنها علي قمصري بلكه گروه همنوازان حصار نيز ممنوع‌الفعاليت هستند و اين موضوع بعد از انجام مراحل اداري به شما ابلاغ خواهد شد اما شما بدانيد كه نامه آماده شده است.» قمصري مي‌گويد: «در وزارت ارشاد ظاهرا كسي ممنوع‌الفعاليت نيست اما وقتي مي‌خواهد اجرايي داشته باشد يا آلبومي منتشر كند، آن وقت مشخص مي‌شود كه ممنوع‌الكار است.»

او درباره خبري كه روز پنجشنبه از طرف خبرگزاري ايسنا منتشر شده و اعلام كرده بود كه قمصري ممنوع‌الكار نيست مي‌گويد: «آن خبر اساسا اشتباه است چون در وهله اول تاريخ اجراي كرمانشاه را اشتباه نوشته‌اند و كنسرت ما روز پنجشنبه شب بود و طبيعتا ما نرفتيم چون به ما اعلام كرده بودند كه ممنوع‌الفعاليت هستيد. در‌ثاني من نمي‌دانم چرا چنين خبر كذبي منتشر شده است؟ شايد وزارت ارشاد با انتشار اين خبر قصد داشته با ما بازي خاصي انجام دهد.»

 

دفتر موسيقي: اشتياق زيادي براي كسب وجود دارد

حالا اينكه چه لزومي دارد وزارتخانه عريض و طويل ارشاد با قمصري بازي خاصي را راه بيندازد، خود بحثي است جدا كه اساسا موضوع اين گزارش نيست اما يكي از مسوولان دفتر موسيقي اين وزارتخانه درباره اينكه چگونه شب سوم اجرا (به گفته قمصري) توسط مسوولان ارشاد تأييد شده و شب چهارم دچار اين حاشيه‌ها شده است، به «اعتماد» مي‌گويد: «قطعا هيچكس از طرف دفتر موسيقي در كنسرتي حضور پيدا نكرده است و اگر كسي (شخصا) اجرا را ديده و احتمالا پشت صحنه هم حاضر شده به عنوان مامور در اجرا حاضر نشده كه شبانه بخواهد آن را تأييد كند يا نه.» اين مقام مطلع دفتر موسيقي درباره صحت و سقم ممنوع‌الفعاليت شدن علي قمصري چنان‌كه خود او در رسانه‌هاي مجازي اعلام كرده است، مي‌گويد: «هيچ تصميمي مبني بر ممنوع‌الفعاليت شدن علي قمصري اتخاذ نشده است و تصور مي‌كنيم اشتياق و علاقه زيادي به كسب اين عنوان از جاي ديگري وجود دارد تا نهايتا دفتر موسيقي به اين تصميم برسد! اين در صورتي است كه وقتي كنسرتي تازه تمام مي‌شود، ديگر ممنوع الكاري موضوعيتي ندارد. موارد مشابهي هم در همين چند روز اخير وجود داشته كه برخي اتفاقات خارج از مجوز صادره روي صحنه رخ داده است، در اين موارد هم هيچ تصميمي به اين سرعت اتخاذ و ابلاغ نشده است. به همين دليل جرياني كه اين چند روز راه افتاده واقعا تعجب برانگيز است.»

دفتر موسيقي درباره حضور علي قمصري در حراست دفتر موسيقي (يك روز پس از اجراي آخر) مي‌گويد: «دفتر موسيقي حراست مستقل ندارد و بخش حراست مربوط به معاونت هنري مي‌شود اما سوال من اينجاست اگر حراست معاونت هنري ممنوع‌الفعاليت شدن علي قمصري را اعلام كرده است چرا اجراي اين گروه در كرمانشاه به قوت خود باقي مانده و كوچك‌ترين مشكلي براي آن به وجود نيامده است؟ اين در حالي است كه خودِ گروه آقاي قمصري از حضور در كرمانشاه سر باز زدند. چنان‌كه امروز مديركل ارشاد كرمانشاه نيز در گفت‌وگو با ايلنا اين موضوع را اعلام كرده است.»

 

مديركل ارشاد كرمانشاه: هنرمندان با مردم صادق‌تر برخورد كنند

مظفر تيموري (مديركل اداره ارشاد استان كرمانشاه) در گفت‌وگوي ديروز خود با ايلنا در پاسخ به اين پرسش كه آيا لغو اجراي شب گذشته آقاي «علي قمصري»، ناشي از موضوع ممنوع‌الكاري او بوده يا دلايل ديگري داشته، گفت: «آقاي قمصري تمام مجوزهاي قانوني را دارا بود و منعي براي اجراي ايشان وجود نداشت. ما تمام مراحل قانوني صدور مجوز، از ناحيه‌هاي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت هنري و سينمايي، به اضافه حراست اداره كل ارشاد، فرمانداري و شوراي تامين را دريافت كرده و مشكلي از اين بابت وجود نداشت. اصلا تا مجوز صادر نشود، به هيچ‌وجه اجازه تبليغ به فرد يا گروهي براي اجراي موسيقي داده نخواهد شد.»

تيموري در اين گفت‌وگو در واكنش به صحبت قمصري كه «اساس كار بر اين است كه از طرف شهرستان اعلام مي‌شود كه مشكلي بابت اجراي زنده وجود ندارد اما دقايقي قبل از اجراي زنده، به خواننده اجازه رفتن به استيج داده نمي‌شود» نيز گفته است: «چه كسي اجازه نمي‌دهد؟ ما ديروز از معاونت موسيقي استعلام گرفتيم و پرسيديم آيا ايشان ممنوع‌الفعاليت شده؟ كه گفتند نه، اصلا چنين چيزي نيست. حتي چيزي هم به صورت مكتوب به ما ارايه نشده. اين موضوع حتي براي ما هم نگران‌كننده بود. الان از طرف خودشان و تهيه‌كننده ايشان هزينه‌‌اي كه بابت بليت از مردم گرفته بودند را به آنها پس دادند و گفتند برگزاري كنسرت مقدور نيست.»

او در اين گفت‌وگو اضافه كرده است: « مگر ما و حراست جدا هستيم؟ اصلا مجوز را حراست تعيين مي‌كند و بعد ما مي‌گوييم برو برنامه اجرا كن. انتظار داريم هنرمندان ما كمي صادق‌‌تر با مردم برخورد كنند. حيف است مردم اين همه اعتماد مي‌كنند و سپس نتيجه اينگونه مي‌شود.»

چنان‌كه از ظواهر امر پيداست همه نهادهاي استاني مجوز اجراي علي قمصري را بدون كوچك‌ترين مشكلي صادر كرده‌اند اما آنها بدون آنكه اطلاعي به ارشاد استان بدهند اجراي خود را كنسل و پول مردم را پس داده‌اند با اين بهانه كه ممنوع‌الفعاليت هستند اما دفتر موسيقي به صراحت و با تأكيد فراوان اعلام كرده است: «كوچك‌ترين ممنوعيتي نه از طرف دفتر موسيقي و نه ارشاد استان به جناب قمصري اعلام نشده است.»

مبرهن است كه رسانه‌هاي مجازي، مجالي را فراهم مي‌سازند تا افراد براي خود همزادهاي آواتاري بسازند كه پاي در زمين دارند و سوداي آسماني شدن در سر تا تصوير يك «من» مطلوب ارايه دهند. اين رسانه‌ها هر يك به نوبه خود توانسته‌اند مسير سطحي‌نگري و مصرف‌كنندگي مخاطبان را هموار سازند و هنرمندان جوان نيز با استفاده از همين‌‌ها براي تبليغ خود و آفريدن يك «من» اپيدميك متكثر با ويژگي‌هاي منحصر بفرد، از هيچ تلاشي فروگذار نبوده‌اند. در اين مورد اخير نيز بد نيست همه‌چيز را به زمان محول كنيم تا خودش بهترين قاضي باشد.


پست اينستاگرامي علي قمصري|امروز خبر ممنوع شدن فعاليت من در ايران را به صورت شفاهي اعلام كردند و ظاهرا حكم به دفتر موسيقي نيز رسما ابلاغ شده. تا اطلاع ثانوي همه اجراهاي من در ايران لغو شده است. ديشب در كنسرت تالار وحت به دستور مسوولين صداي ما كا ملا قطع شد و به همراه هاله سيفي‌زاده و بهنام ابوالقاسم و انرژي خوب مخاطبين، بي‌صدا كل آن بخش را اجرا كرديم. اين در حالي بود كه قبل اجرا از طرف آقاي صفي‌پور (مدير بنياد رودكي) و حراست گفته شده بود كه اگر اجرا كنيم صدا قطع مي‌شود و از فردا ممنوع‌الفعاليت خواهم شد.

مدير بنياد رودكي| مجوزي كه صادر مي‌شود در چارچوب يك برنامه از پيش اعلام شده است. اگر گروهي روي صحنه خلاف آنچه به او مجوز داده‌اند، اجرا كند بايد به مرجعي كه مجوز را صادر كرده، پاسخگو باشد. لذا ما اصلا در مقامي نيستيم كه به هنرمندي بگوييم ممنوع‌الفعاليت خواهيد شد و غيره.

دفتر موسيقي| اگر حراست معاونت هنري ممنوع‌الفعاليت شدن علي قمصري را اعلام كرده است چرا اجراي اين گروه در كرمانشاه به قوت خود باقي مانده و كوچك‌ترين مشكلي براي آن به وجود نيامده است؟ اين در حالي است كه خودِ گروه آقاي قمصري از حضور در كرمانشاه سر باز زدند.

مديركل ارشاد استان كرمانشاه| ما ديروز از معاونت موسيقي استعلام گرفتيم و پرسيديم آيا ايشان ممنوع‌الفعاليت شده؟ كه گفتند نه، اصلا چنين چيزي نيست. حتي چيزي هم به صورت مكتوب به ما ارايه نشده. اين موضوع حتي براي ما هم نگران‌كننده بود. الان از طرف خودشان و تهيه‌كننده ايشان هزينه‌‌اي كه بابت بليت از مردم گرفته بودند را به آنها پس دادند و گفتند برگزاري كنسرت مقدور نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون