• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

شهروندان چقدر از درآمد‌هاي‌شان را ماليات مي‌پردازند

گروه اقتصادي

 دموكرات‌ها پس از برگزاري انتخابات ميان مدت در سال گذشته نيرو‌هاي تازه‌نفسي را وارد كنگره كردند. جوان‌ترين نماينده زن به نام الكساندريا اوكازيو – كورتز به همراه برخي ديگر از هم‌حزبي‌هاي‌شان طرح بزرگي به نام «معامله جديد سبز» را به جريان انداخته‌اند. اين طرح، برنامه سرمايه‌گذاري عظيم براي انرژي پاك و زيرساخت‌هاي سازگار با محيط زيست است. اوكازيو– كورتز براي تامين مالي آن، طرحي حتي جنجالي‌تر را پيشنهاد كرده است؛ نرخ ماليات تا 70 درصد بر درآمد بيش از 10 ميليون دلار ثروتمندان امريكايي.

اين در حالي است كه بسياري از كشور‌ها براي اعمال ماليات‌هاي بالا بر شهروندان خود مانند سوئد، بلژيك و دانمارك از 70 درصد نرخ استفاده نمي‌كنند. بخشي از آن به اين دليل است كه اكثر كشورهاي اروپايي از يك سيستم مالياتي تصاعدي استفاده مي‌كنند. بر اين اساس با رشد درآمد نرخ ماليات بر كل اين درآمد بالاتر مي‌رود. در كشور‌هايي كه نرخ ماليات بالا است، مانند پرتغال و يونان، نرخ‌هاي اضافي را براي درآمد بالا اعمال مي‌كنند.

ايالات متحده مانند همسايه خود كانادا با مقررات مالياتي كار مي‌كند، بر اين اساس درصد مالياتي كه شخص بايد طبق درآمد سالانه تعيين و پرداخت كند؛ به اين معني كه هر گونه درآمد تحت يك مقدار معيني با همان نرخ پايين ماليات مواجه است. پس از آن درآمد به طور قابل توجهي افزايش مي‌يابد. نمودار زير نشان مي‌دهد ساختار مالياتي تصاعدي موجب مي‌شود بالاترين ميزان درآمد‌هاي مالياتي از سوي شهروندان حاصل شود. نرخ ماليات در كشورها نه‌تنها به دليل سيستم‌هاي مالياتي متفاوت است. هر كشور البته ميزان درآمد ناخالص مالياتي متفاوت را تعيين مي‌كند. در برخي كشورها ماليات بر درآمد به يك سيستم بهداشتي ملي وابسته است. بر اين اساس شهروندان سوئدي 61 درصد از كل درآمد‌ و ثروت خود را ماليات مي‌پردازند. بلژيك، دانمارك، اتريش و يونان رتبه‌هاي بعدي را در اختيار دارند.

منبع: استاتيستا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون