• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4283 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ دي

جعبه سياه خبر

بازهم آشفتگي در اطلاع‌رساني يك حادثه تلخ

به ضميمه   روايت لحظه به لحظه پس از سقوط هواپيماي حامل گوشت

حميدرضا خالدي| در حالي كه كمتر از يك‌ماه قبل، خانواده‌هاي كشته‌شدگان هواپيماي اي‌تي‌آر ۷۲ شركت هواپيمايي آسمان در ياسوج سالگرد عزيران‌شان را به سوگ نشستند، بار ديگر خبر سقوط هواپيمايي ديگر باعث شد تا بار ديگر تعدادي ديگر از خانواده‌هاي هموطنان ايراني سوگوار شوند. خبري كوتاه و البته ناقص در ساعت حدود 8 و 30 دقيقه صبح ديروز كه حكايت از سقوط هواپيمايي ارتشي در زيبادشت كرج داشت. خبرهاي بعدي حاكي از آن بود كه هواپيماي حادثه ديده، هواپيمايي از نوع بويينگ بوده كه قرار بوده بار 20 تني گوشت خود كه در قالب 700 لاشه، از كشور قرقيزستان آورده بوده را در فرودگاه پيام تخليه كند. اما معلوم نيست به چه دليل سر از فرودگاه فتح درآورد و هنگام تلاش براي فرود در باند اين فرودگاه از باند خارج شده و پس از برخورد با ديواره فرودگاه وارد شهرك مسكوني مجاور اين فرودگاه مي‌شود و پس از برخورد با يك ساختمان و خسارت زدن به چند ساختمان ديگر متوقف شده و آتش مي‌گيرد. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، اين هواپيما 16 سرنشين داشته كه تنها يك نفر از آنها يعني مهندس پرواز آن از اين حادثه جان سالم به در برده است. بعد از انتشار اين خبر موجي از گزارش‌ها و اخبار مختلف در مورد اين حادثه، دلايل بروز آن و همچنين اقدامات امدادي و نجاتي در رسانه‌ها منتشر شد.

 

ساعت 9:08

اولين اخبار در مورد اين حادثه به حدود نيم ساعت بعد از وقوع آن برمي‌گردد. يعني زماني كه ايسنا در خبري كه ساعت 9:08 صبح منتشر شد به نقل از يك منبع آگاه خبر از سقوط يك فروند هواپيما از نوع بويينگ 707 در زيبادشت كرج داد و به نقل از منبع خود نوشت: هنوز جزيياتي از اين حادثه مشخص نيست.

 

ساعت 9:16

روابط عمومي اورژانس تهران: ساعت 8:30 حادثه سقوط يك فروند هواپيماي باربري به اورژانس اعلام شد. اين هواپيما 10 خدمه پروازي داشت و هنوز از وضعيت آنها اطلاعي در دست نيست. وي گفت: اكيپ‌هاي اورژانس جهت امدادرساني به محل حادثه اعزام شده‌اند.

ساعت 9:20

مرتضي سليمي رييس سازمان امداد و نجات در خصوص اقدامات صورت گرفته براي امدادرساني به سانحه‌ديدگان گفت: يك فروند بالگرد به همراه تيم‌هاي امدادرسان و ارزياب براي امدادرساني به محل حادثه اعزام شده است.

ساعت 9:24

ابوالفضل اينانلو، فرماندار فرديس گفت: هواپيمايي كه صبح در زيبادشت و در حوزه شهرستان فرديس سقوط كرد، متعلق به كشور قرقيزستان بوده كه به سمت فرودگاه پيام در حال پرواز بوده و در شهرك مسكوني زيبادشت سقوط كرده است.

 

ساعت 9:33

ناصر چرخساز مديرعامل جمعيت هلال‌احمر البرز: مبدا اين هواپيما فرودگاه پيام بوده و به دلايل نامشخص در پادگان فتح سپاه سقوط كرده . اين هواپيما برخوردي با خانه‌هاي مسكوني داشته و دچار حريق شده و عمليات اطفاي حريق و جست‌وجوي مصدومان احتمالي در حال انجام است.

 

ساعت 9:40

پيرحسين كوليوند سرپرست اورژانس كشور در گفت‌وگويي با رسانه‌ها خبر از اعزام ‌يك فروند بالگرد به همراه 10 آمبولانس، يك اتوبوس آمبولانس و 6 تيم امدادي به محل
حادثه مي‌دهد.

 

ساعت 9:58

سردار عباسعلي محمديان فرمانده انتظامي استان البرز از اعزام تيم‌هاي پليس به محل سقوط هواپيما به منظور تامين امنيت خبر داده و گفت: پس از اعلام حادثه سقوط هواپيما پنج تيم از يگان امداد پليس البرز به محل اعزام شده و نسبت به برقراري و تامين امنيت در اين محل اقدام كردند.

 

ساعت 10:11

اولين خبر رسمي در مورد وضعيت سرنشينان اين حادثه به حدود 2 ساعت بعد از بروز آن برمي‌گردد. يعني زماني كه ناصر چرخساز مديرعامل جمعيت هلال‌احمر البرز گفت: فعلا جسد دو نفر از سرنشينان هواپيما سقوط كرده پيدا شده و جست‌وجو براي يافتن سرنشينان ديگر ادامه دارد.

 

ساعت 11:28

امير تقي‌خاني سخنگوي ارتش: يك فروند هواپيماي باربري 707 حامل گوشت براي كمك در طرح مردم‌ياري و كمك به اقتصاد كشور از مبدا بيشكك كشور قرقيزستان اقدام به فرود اضطراري در فرودگاه فتح البرز كرد كه در هنگام فرود از باند خارج شد و پس از برخورد با ديوار انتهايي باند دچار آتش‌سوزي شد.

ساعت 12:12

حدود 4 ساعت بعد از بروز اين حادثه مهدي مهرور مديركل مديريت بحران البرز خبر از پيدا شدن جعبه سياه هواپيما مي‌دهد .

 

ساعت 12:26

دكتر پيرحسين كوليوند رييس اورژانس كشور از افزايش شمار جان‌باختگان سقوط هواپيما به ۹ نفر خبر داده و گفت: تاكنون پيكر ۹ نفر از سرنشينان هواپيماي باربري از محل حادثه خارج شده كه يكي از جان‌باختگان زن بوده است.

ساعت 12:40

يكي از اهالي منطقه: زماني كه اين حادثه رخ داد يك صداي انفجار به گوش رسيد و شيشه‌هاي منازل لرزش شديدي داشت. با توجه به اينكه اينجا يك منطقه نظامي است اهالي تقريبا به چنين صداهايي عادت دارند اما صداي انفجار زياد بود و باعث لرزش شيشه‌هاي منازل شد.

 

ساعت 12:41

تعداد كشته‌شدگان اين حادثه باز هم افزايش پيدا كرده . حميد داوود‌آبادي مديركل پزشكي قانوني استان البرز: تاكنون اجساد 15 نفر از قربانيان حادثه سقوط هواپيما شامل 14 مرد و يك زن به پزشكي قانوني استان البرز تحويل داده شده است.

ساعت 13:27

اولين فهرست از اسامي كشته‌شدگان :

هويت اجساد غفور قجاوند، محمدباقر ندري، جواد سليماني، محمد عبدلي، عزيزاله عليزاده، سعيد قاسمي، فريدون شيخي، شاكر آجرلو، مريم زارعي‌نژاد و علي افروغ مشخص شده است.

 

ساعت 13:33

سخنگوي فرودگاه ماناس بيشكك قرقيزستان : اين هواپيما متعلق به كشور ما نيست.

هواپيما متعلق به ارتش است و در AOC هواپيمايي ساها نيست.

ساعت 13:35

سرمهماندار شيخي، پدر فرنوش شيخي، كاپيتان سابق تيم ملي واليبال بانوان ايران و پدر همسر كاوه رضايي بازيكن سابق استقلال است.

ساعت 14:27

مجتبي خالدي سخنگوي سازمان اورژانس كشور از خروج پيكرهاي ديگر جان‌باختگان حادثه هواپيماي مسافربري خبر داد.

ساعت 15:07

استاندار البرز تعداد جان‌باختگان سانحه هواپيماي بويينگ 707 را 15 نفر اعلام كرد و گفت: اين هواپيما باري و متعلق به ارتش و در اجاره بخش خصوصي بوده و محموله هواپيما، گوشت قرمز و مقصد آن در زمان بارگيري، فرودگاه پيام استان البرز بوده است.

 

ساعت 16:01

عزيز اكبريان، نماينده مردم كرج و آسارا در مجلس شوراي اسلامي در تشريح جزييات جديدي از حادثه سقوط هواپيما در كرج گفت: اين هواپيما متعلق به شركت هواپيمايي ساها نبوده و از هواپيماهاي ارتش جمهوري اسلامي بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون