• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4284 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي

مديران استقلال از بدهي‌هاي يكديگر رونمايي مي‌كنند

هر كه بدهكارتر، موفق‌تر!

علي ولي‌اللهي

 

 

ارديبهشت سال 93. علي فتح‌الله‌زاده معروف به «حاج فتل» در مصاحبه‌اي مديرعاملي بهرام افشارزاده را به او تبريك گفت. افشارزاده اولين مديري بود كه بعد از آخرين دوره حضور فتح‌الله‌زاده در استقلال روي كار آمد؛ آن موقعي كه حاج فتل با وزير ورزش وقت، محمد گودرزي به مشكل خورد و رفتنش از استقلال قطعي شد. در اظهارنظر فتح‌الله‌زاده به افشارزاده آمده بود: «واقعا خوب شد كه افشارزاده مديرعامل استقلال شد. هر گزينه ديگري به جاي او مي‌آمد شرايط بدتر مي‌شد. افشارزاده سال‌ها در عرصه ورزش مديريت كرده و به او اين سمت جديد را تبريك مي‌گويم. اميدوارم روزهاي خوبي در استقلال داشته باشد. از صميم قلب مي‌گويم از انتخاب افشارزاده به عنوان مديرعامل استقلال بسيار خوشحال شدم.» با اين حال اوضاع همان‌طور كه خيلي دوستانه آغاز شده بود، ادامه پيدا نكرد و در عرض چند ماه مشكلات مديريت جديد با مدير قبلي آبي‌ها شروع شد. در شهريور آن سال ماجراي واگذاري اسناد استقلال به مديرعامل جديد، تبديل به يك بحران شد و حتي شنيده شد كه سند باشگاه استقلال وجود خارجي ندارد! يك سال بعد افشارزاده، زماني كه بحث بدهي‌هاي خارجي استقلال و احتمال محروميت اين تيم به گوش رسيد، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي فارس گفت: «يك ميليون و 200 هزار دلار بدهي به بازيكنان خارجي داريم. اين مبلغ بدهي به بازيكنان خارجي در زمان فتح‌الله‌زاده بوده كه نسبت به تعهدات‌شان عمل نكردند.»

 

افتخاري آمد

افشارزاده در خرداد سال 95، بعد از ناكامي پرويز مظلومي، عليرضا منصوريان را كه محبوب هواداران بود، به عنوان سرمربي آبي‌ها معرفي كرد. در حالي كه آمدن منصوريان و خريدهاي خوب استقلال، فصل خوبي را به هواداران نويد مي‌داد، بهرام افشارزاده، در مرداد سال 95 و در ابتداي فصل شانزدهم، بنا بر قانون بازنشستگي كه تازه آن موقع مراحل تصويبش را پشت سر مي‌گذاشت، مجبور به ترك استقلال شد. البته فتح‌الله‌زاده در گفت‌وگويي كه با برنامه 10: 10 در آذر ماه امسال انجام داد، در مورد آمدن و رفتن افشارزاده گفت: «زماني كه گودرزي وزير وقت من را برداشت، من گفتم مديران بعدي را عوض نكنيد؛ همان وقت گفتند ما داريم خواهش مي‌كنيم كه افشارزاده بيايد و مديريت استقلال را قبول كند. بعد از ۶ ماه همان افشارزاده را زدند و ناكارش كردند.» بعد از افشارزاده، رضا افتخاري به عنوان سرپرست باشگاه استقلال منصوب و در دهم شهريور حكم مديرعاملي را از وزارت ورزش دريافت كرد. استقلال با افتخاري و منصوريان ليگ شانزدهم را استارت زد و در نيم‌فصل اول نتايج نااميد‌كننده‌اي گرفت. اما بحران از جايي شروع شد كه در بهمن ماه 95، با شكايت عادل شيحي، بازيكن آلماني استقلال كه با رقم 80000 دلار در زمان سرمربيگري مظلومي و مديريت افشارزاده به تهران آمده بود و تنها در 5 ديدار پيراهن اين تيم را بر تن كرده بود، از نقل و انتقالات زمستاني نيم‌فصل محروم شد. استقلال در آن نيم‌فصل مي‌خواست بازيكناني چون جباروف و آندو تيموريان را به خدمت بگيرد.

 

محروميت استقلال و مقصران ناشناخته

محروميت استقلال موج سنگيني را روانه اردوي آبي‌پوشان كرد. همه دنبال مقصر اين اتفاق مي‌گشتند. گفته مي‌شد كه افتخاري و تيمش از اين بدهي و شكايت اطلاع داشته اما به دليل اهمال در پرداختش باعث بروز اين مشكل شده. جالب اينجاست كه محسن بزرگي معاون حقوقي باشگاه استقلال بعد از رسانه‌اي شدن حكم محروميت در اظهارنظري عجيب كه در ايران ورزشي به چاپ رسيده بود، اعلام كرد: «در خصوص محروميت اين باشگاه از نقل‌وانتقالات بين‌المللي چيزي به اين باشگاه اعلام نشده است.» اين در حالي بود كه از صدور حكم استقلال بيش از 45 روز گذشته بود. در همان روزها اميررضا واعظ‌آشتياني در مصاحبه‌اي كه در ايران ورزشي به چاپ رسيد، به افتخاري حمله كرد و گفت: «نمي‌دانم تا كي باشگاه بايد تاوان مديريت ضعيف را بدهد. نمي‌دانم كه مديريت آماتور تا كي بايد تجربه بشود.» با اين حال منصوريان، سرمربي وقت استقلال از در پشتيباني افتخاري درآمد و در ماجراي محروميت، به نقش مديران قبلي استقلال اشاره كرد. عليرضا منصوريان ديشب در مصاحبه‌اش با ورزش3 پاي مديران سابق استقلال را به ميان كشيد و گفت: «4 يا 5 سال از شروع پرونده بازيكنان شاكي در كميته انضباطي فيفا مي‌گذرد اما ما خيلي راحت به آن نگاه مي‌كنيم. نمي‌دانم چرا مسوولاني كه 4 سال در باشگاه بودند يك بار با خود نگفتند كه آسيب اين اتفاق براي باشگاه و هواداران آن است. چرا اين بازيكنان بعد از رفتن همگي مدعي هستند و كار آنها به كميته انضباطي فيفا كشيده مي‌شود؟ شيحي آخرين بازيكن شاكي بود كه طلب داشت. چرا در اين چهار سال كسي نگفت كه اين اتفاقات به استقلال و فضاي هواداران آسيب مي‌رساند؟» اظهارنظري كه اصلا به مذاق مديران سابق استقلال خوش نيامد و آنها بلافاصله نسبت به اين مصاحبه واكنش نشان دادند: مديرعاملان اسبق استقلال عليه منصوريان موضع گرفتند. فتح‌الله‌زاده در گفت‌وگوي منتشر شده در سايت ورزش3 گفت: «منصوريان يك ميليارد تومان قرارداد بسته و پول گرفته كه كارگري استقلال را بكند و در اين ميان بايد با هر شرايطي كنار بيايد چون پولش را گرفته است. تا قبل از اين اتفاق ما هر كاري از او ديديم جز اينكه بخواهد به وظيفه اصلي‌اش در قبال مسائل فني رسيدگي كند. گويي او مدير است و يكي ديگر سرمربي و حالا هم كه مي‌بينيم خودش را وسط انداخته و مدام پاي مديران قبلي را به ميان مي‌كشد تا عملكرد ضعيف خودش و باشگاه را توجيه كند. اما اين تو بميري از آن تو بميري‌ها نيست چون بنا دارم براي يك بار هم كه شده منصوريان را سرجايش بنشانم.» بهرام افشارزاده نيز گفت: «آقاي منصوريان! بهترين تيم استقلال را تحويلت داديم، اما چه نتايجي كسب كردي؟ به جاي اينكه ديگران را محكوم كني، بهتر است پاسخ دهي كه چرا استقلال نتيجه نگرفت. هر كاري از ما خواستي انجام داديم. هزينه كرده و اردو برگزار كرديم، بازيكن گرفتيم و از هيچ تلاشي هم دريغ نكرديم اما تيم چه نتيجه‌اي گرفت؟» همه اينها در حالي بود كه سيدرضا افتخاري مدعي بود كه حاشيه‌هاي تيم را جمع كرده و بيشتر بدهي‌هاي باشگاه استقلال را با كمك وزارت ورزش و سازمان امور مالياتي برطرف كرده. افتخاري در مصاحبه‌اي كه در سايت وزارت ورزش و جوانان منتشر شد، گفت: «بحث بدهي‌هاي پيشين مالياتي استقلال سنگين است و اين ميراث تلخي است و اميدوارم با كمك وزير محترم و مديران سازمان امور مالياتي كشور اين مشكل براي استقلال و پرسپوليس حل شود. از زماني كه من مسووليت را قبول كرده‌ام تاكنون هيچ بدهي اضافه نكرده‌ام و بخشي از بدهي‌هاي گذشته را هم پرداخت كرده‌ام.»

 

منجي آلماني افتخاري

تنها شانسي كه استقلال بعد از محروميت آورد، اين بود كه تيم منصوريان با بازيكنان جواني كه اجبارا در تركيب قرار داده بود، نتايج قابل قبولي در نيم‌فصل دوم به دست آورد و در فصل 96-95 نايب قهرمان ليگ برتر شد. همچنين حضور در مرحله حذفي ليگ قهرمانان آسيا باعث شد كه هجمه‌ها عليه مديرعامل و مربي استقلال كاهش پيدا كند. با اين وجود در آغاز فصل 97-96، نتايج منصوريان قابل قبول از آب درنيامد و با توجه به شكست 6 بر 1 مقابل العين در ليگ قهرمانان آسيا، دوباره سيلي از انتقاد را روانه اين باشگاه و مديريتش كرد. منصوريان جاي خودش را به شفر داد. استقلال با شفر نتايج خوبي كسب كرد. بازيكني با كيفيت به نام تيام به تيم استقلال اضافه شد تا اوضاع كمي آرام بگيرد. افتخاري بعد از آمدن شفر و در كنترل گرفتن اوضاع، اين‌بار از جايگاه غالب به مديران سابق استقلال حمله كرد. افتخاري در گفت‌وگو با شبكه‌هاي تلويزيوني كه متن آن در سايت‌هاي ورزشي منعكس شد، اعلام كرد: «با ورود كميسيون اصل نود خيلي از مسائل براي مردم شفاف مي‌شود. مردم بايد بدانند در 10 سال گذشته چه بلايي توسط چه كساني سر اين تيم آمده است. اگر اين اتفاق رخ دهد، هيات‌مديره و مسوولان حال حاضر باشگاه مورد تشويق قرار خواهند گرفت، زيرا ما هيچ بدهي در فصل گذشته نداشتيم.» فتح‌الله‌زاده در مصاحبه با فارس به اين اعلان جنگ افتخاري پاسخ داد: «افتخاري اول يك جام بياورد و بعد حرف بزند!» اتفاقي كه چند ماه بعد رخ داد و استقلال با شفر به قهرماني جام حذفي رسيد تا هواداران اين تيم از يك شروع قدرتمند در فصل آينده با شفر و تيام و جباروف و سايرين مطمئن شوند. با اين حال در ابتداي فصل جاري، اتفاقاتي در باشگاه استقلال رخ داد كه باعث شد ورق عليه افتخاري و دست راستش، يعني پندار توفيقي برگردد. خريدهاي شبانه پندار توفيقي در دفتر شخصي‌اش و قرارداد بستن با بازيكنان مصدوم كه گفته مي‌شد، بدون اطلاع شفر بوده، از دست دادن تيام و جباروف در نقل و انتقالات و عدم توانايي در نگه داشتن بازيكناني كه محصول استقلال بودند، نظير مجيد حسيني و اميد نورافكن باعث شد مديريت استقلال به صورت تمام و كمال زير سوال برود. استقلال در اين برهه به خاطر آنچه درخواست شفر عنوان شده بود، از سازمان ليگ درخواست جابه‌جايي فينال سوپرجام را كرد اما با مخالفت سازمان ليگ روبه‌رو شد اما استقلال باز هم تصميم به ترك تهران و برگزاري اردو در تركيه در زمان فينال سوپرجام گرفت. راي كميته انضباطي، پرسپوليس را به عنوان برنده سوپرجام اعلام كرد.

 

افتخاري با كوهي از بدهي رفت

فشار هواداران از يك سمت و از دست رفتن سوپرجام و روند ضعيف استقلال در برنامه‌هاي پيش فصل باعث شد، افتخاري در تيرماه 97 از سمتش استعفا دهد و به جاي او اميرحسين فتحي، حكم سرپرستي استقلال را بگيرد. اولين واكنش فتح‌الله‌زاده به آمدن فتحي چيزي شبيه به واكنشش به آمدن افتخاري بود. فتح‌الله‌زاده در گفت‌وگو با بانك ورزشي گفت: «اين تحولات را به فال نيك مي‌گيريم و براي برادر عزيز جناب آقاي فتحي آرزوي توفيق و سربلندي دارم و از هيچ كمكي براي موفقيت استقلال و شادي دل هواداران دريغ نخواهم كرد.» فتحي در اولين حركت مديريتي‌اش با الحاجي گرو و مايك نيوماير قرارداد امضا كرد تا صداي اعتراض هواداران را بخواباند. افتخاري چند ماه بعد از استعفايش در حاشيه نشست هم‌انديشي خصوصي‌سازي باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس، درباره شرايط تيم فوتبال استقلال اظهار داشت: «من زماني كه به تركيه رفتم اين دو بازيكن را آقاي شرمن، دلال معروف آورده بود و من به او گفتم كه به هيچ‌وجه اين دو بازيكن را نمي‌خواهم، چون در حد استقلال نيستند. بعد از اينكه از باشگاه رفتم، به آقاي فتحي توصيه كردم كه مراقب باشيد و با اين دو بازيكن قرارداد نبنديد، ولي فشار هواداران براي جذب بازيكن خارجي باعث شد كه باشگاه با اين دو بازيكن قرارداد ببندد.» اين دو بازيكن جزو ضعيف‌ترين بازيكنان خارجي استقلال لقب گرفتند و در نهايت بعد از يك نيم‌فصل با فسخ قراردادشان كه مبلغي نزديك به 10 ميليارد تومان براي باشگاه هزينه داشت، اين تيم را ترك كردند. اتفاقي كه باعث شد انتقادات زيادي به شفر و فتحي براي جذب اين بازيكنان وارد شود و از ايشان انتظار برود كه در نيم فصل بازيكنان باكيفيت‌تري را راهي استقلال كنند. اما فتحي در پاسخ به انتظار هواداران و روزنامه استقلال جوان كه مدير مسوولش علي فتح‌الله‌زاده است، براي جذب بازيكن خوب خارجي و اصطلاحا تركاندن بمب در نقل و انتقالات در اظهارنظري كه در خبرگزاري شفقنا منتشر شده، گفت: «جذب بازيكن ميلياردي راحت است ولي سياست باشگاه در اين مقطع اين است، بازيكني بياورد كه به سرنوشت بازيكنان قبلي اين تيم دچار نشود.» وي در كنايه به فتح‌الله‌زاده كه خودش را متخصص تركاندن بمب در نقل و انتقالات مي‌داند، گفت: «هنوز هم در حال آوار‌برداري از بمب‌ سال‌هاي پيش هستيم.»

 

جنگ بدهي بين مديران استقلال

صحبت‌هاي فتحي به مذاق فتح‌الله‌زاده خوش نيامد و باعث بروز درگيري در چند روز اخير بين مدير سابق استقلال و مدير فعلي اين تيم شد. فتح‌الله‌زاده كه به نظر مي‌رسد تمام تلاشش را براي بازگشت به استقلال مي‌كند و هر بار با در بسته مواجه مي‌شود و حتي يك بار در مصاحبه با خبر ورزشي گفته بود: «وزارت ورزش هر كاري مي‌كند تا من نباشم»، در واكنش به اظهارات فتحي در مصاحبه با فارس گفت: من با 20 ميليارد تومان دو جام براي استقلال آورده‌ام اما مديران چند سال اخير اين باشگاه با 300 ميليارد تومان فقط يك جام آورده‌اند.» اين اظهارنظر باعث جنجال زيادي در رسانه‌ها شد. رسانه‌هاي تيم رقيب از ميزان پرداختي وزارت ورزش به استقلال شوكه شده بودند و حسابي به آن تاختند. اما در عرض كمتر از يك روز، فتحي، سرپرست استقلال ليست بدهي‌هاي زمان مديريت فتح‌الله‌زاده را رسانه‌اي كرد. ليستي كه نشان داد، استقلال در زمان مديريت حاج فتل، 30 ميليارد تومان به علاوه 920 هزار دلار بدهي بالا آورده. ليستي كه مشخصا به خاطر اظهارات فتح‌الله‌زاده كه گفته بود من با 20 ميليارد تومان دو جام آورده بودم و تنها دو ميليارد تومان بدهي باقي گذاشته‌ام، منتشر شده. مبلغ بدهي باورنكردني استقلال در زمان مديريت فتح‌الله‌زاده در حالي منتشر شد كه تا پيش از اين گمان مي‌رفت، افتخاري بيشتر از هر مدير ديگري خرج روي دست استقلال گذاشته بوده. بعد از رفتن افتخاري، اسناد مالي باشگاه استقلال نشان داد كه استقلال رقمي بيش از يك ميليون و هفتصد هزار دلار بدهي دارد كه با دلار 11000 تومان مي‌شود رقمي نزديك به 19 ميليارد تومان! ارقامي كه مشخص نيست دقيقا از كجا تامين شده‌اند و چه كسي بايد پاسخگوي‌شان باشد. ارقامي كه تنها هنگام دعواهاي مديران سابق و فعلي استقلال براي تحت فشار قرار دادن طرف مقابل رونمايي مي‌شوند.


فتح‌الله‌زاده در واكنش به اظهارات فتحي گفت: «من با 20 ميليارد تومان دو جام براي استقلال آورده‌ام اما مديران چند سال اخير اين باشگاه با 300 ميليارد تومان فقط يك جام آورده‌اند.» اين اظهارنظر باعث جنجال زيادي در رسانه‌ها شد اما در عرض كمتر از يك روز، فتحي، سرپرست استقلال ليست بدهي‌هاي زمان مديريت فتح‌الله‌زاده را رسانه‌اي كرد. ليستي كه نشان داد، استقلال در زمان مديريت حاج فتل، 30 ميليارد تومان به علاوه 920 هزار دلار بدهي بالا آورده.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون