• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4288 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن

شجاعي: شوراي عالي زنان اصلاح‌طلب تقابلي با شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان ندارد

«ائتلافي براي يك حركت هماهنگ در جهت پيشرفت زنان» اين هدفي است كه شوراي عالي سياست‌گذاري زنان اصلاح‌طلب براي خود تعيين كرده است. اين ائتلاف كه از چهار حزب «انجمن روزنامه‌نگاران زن ايران» ،«جمعيت حمايت از حقوق بشر زنان» ،«جمعيت زنان مسلمان نوانديش و مجمع زنان اصلاح‌طلب» تشكيل شده است آن‌طور كه زهرا شجاعي از اعضاي شوراي عالي‌سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان مي‌گويد اين تشكل از يك‌سال پيش مقدماتش فراهم شده و حالا قرار است رنگ و بوي اجرايي به خود بگيرد. شجاعي در گفت‌وگو با «اعتماد» انتخابات 98 را يكي از بحث‌هاي مطرح در اين انتخابات معرفي مي‌كند. آنچه در ادامه مي‌خوانيد مشروح اين گفت‌وگو است:

زنان اصلاح‌طلب شورايي به نام شوراي عالي سياست‌گذاري زنان اصلاح‌طلب ايجاد كرده‌اند اين تشكيلات با چه هدفي و با چه ‌سازوكاري تشكيل شده است؟

همگرايي و وحدت در هر مجموعه‌اي سبب پيشرفت و ارتقاي آن گروه خواهد بود در اين راستا بر اساس قاعده «يدالله مع‌الجماعه» زنان اصلاح‌طلب كه چهار حزب هستند تصميم گرفتند با يكديگر يك ائتلافي را تشكيل بدهند تا در راستاي مسائل سياسي كلان و بهره‌مندي از ظرفيت انساني زنان در جامعه و همچنين ارتقاي كمي و كيفي مشاركت سياسي زنان بر اساس يك رويه واحد و مبتني بر انسجام، همدلي و همگرايي فعاليت خود را به پيش ببرند.

آيا اين شورا در تقابل با شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان قرار نمي‌گيرد؟

خوشبختانه همه اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري زنان اصلاح‌طلب از اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان هستند و ما به صورت تخصصي در موضوع زنان اين رويه را پيگيري مي‌كنيم. بنابراين ضمن رعايت و حفظ اصول اصلاح‌طلبي كه در آن شوراي عالي تنقيح و تدوين و تنظيم مي‌شود حركت خواهيم كرد بنابراين تناقضي ميان اين دو شورا وجود ندارد و اين مجموعه به منظور بهبود فعاليت زنان تشكيل شده است.

آيا اين تشكيلات اهداف انتخاباتي دارد يعني مشخصا برنامه‌اي براي مجلس يازدهم داريد؟

نه اين موضوع از سال‌هاي گذشته مطرح بوده است. با توجه به تجربيات شيرين گذشته اين انگيزه در ما به وجود آمد كه يك تشكيلاتي براي هماهنگي بيشتر ميان احزاب زنان اصلاح‌طلب ايجاد كنيم. البته اين اقدام بدون سابقه نيست و در گذشته مجمع زنان اصلاح‌طلب چنين وظيفه‌اي را به عهده داشت كه در دوره اول خود ايجاد شد. بعد از آن براي مدتي شوراي همگرايي ايجاد شد. اما در حال حاضر ما اين تشكل را به صورت ساختارمند و بر اساس آيين‌نامه و براساس يك توافق جمعي ايجاد كرديم. البته نمي‌گويم موضوع انتخابات اصلا مطرح نيست بلكه قطعا مانند هر تشكل سياسي ديگر بحث انتخابات نيز در آن مطرح مي‌شود اما اين فقط يكي از مباحث مطروحه در شوراي عالي سياست‌گذاري زنان اصلاح‌طلب است. به عبارت ديگر اين شورا تصميم دارد در گام اول اولويت‌هاي زنان را مشخص كند و راهبرد اصلي براي مشكلات زنان تعيين كند. درواقع به دنبال آن هستيم از طريق تقسيم كار ملي و هم‌افزايي در راستاي منافع ملي و بهره‌مندي از توانايي زنان در اين مسير نقش موثري داشته باشيم. بنابراين صرفا انتخابات هدف ما نيست بلكه معتقديم براي آنكه به اهداف توسعه دست پيدا كنيم و براي آنكه به عدالت اجتماعي دست پيدا كنيم ما نيازمند ساز و كاري هستيم كه اين هماهنگي و همگرايي كمك مي‌كند ما زودتر به آن هدف دست پيدا كنيم

مرامنامه اين تشكيلات تدوين شده است؟

يك مرام‌نامه‌اي تدوين شده است و به امضاي دبيران كل احزاب زنان اصلاح‌طلب رسيده است. اين را هم بگويم ما از مهرماه سال گذشته جلساتي داشتيم و آرام آرام به اين سمت حركت كرديم و البته قرار نيست محدود به احزاب زنان باشيم بلكه در گام بعدي قرار است شرايطي فراهم كنيم تا هر حزبي كه شاخه زنان دارد بتوانند به اين جمع بپيوندند و بتوانيم از سرمايه‌هاي اجتماعي آنها استفاده كنيم و در گام بعدي نيز از شخصيت‌هاي صاحب‌نظري كه بنا به شخصيت حقيقي در احزاب اصلاح‌طلب حضور دارند دعوت خواهيم كرد و ان‌شاءالله در گام چهارم از زنان انديشمند و دانشگاهي و فعال در نهادهاي مدني بر اساس يك سازو كار مشخص بهره ببريم. آنچه به ما زنان ضربه مي‌زند تفرق و پراكندگي و عدم انسجام است كه اميدواريم با همت همه زنان دلسوز اين زمينه پيشرفت همه‌جانبه براي زنان جامعه را
فراهم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون