• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4288 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن

وقتي سرمايه‌گذاري نت‌فليكس به 15 ميليارد دلار مي‌رسد

از اجاره دي‌وي‌دي تا سرمايه‌گذاري ميلياردي

بهار سرلك

 

 

كمپاني نت‌فليكس كارش را با فروش و اجاره دي‌وي‌دي آغاز كرد. حالا 20 سال از آن زمان گذشته و اين كمپاني به بزرگ‌ترين مخزن فيلم و سريال تلويزيوني بدل شده است. «فاير: بزرگ‌ترين مهماني‌اي كه هرگز برگزار نشد»، «آينه سياه: بندِراسنچ» و «رفت‌وروب با ماري كندو» نام چند اثر تلويزيوني هستند كه در هفته‌هاي اخير در اين غول رسانه‌اي پخش شده‌اند. اين آثار يك ويژگي مشترك دارند: خريد حق امتياز و توليد آنها هزينه‌بر بوده است. آنقدري هزينه‌بر بوده‌اند كه نت‌فليكس در سال 2018 دوازده ميليارد دلار روي توليد محتوا خرج كرده و طبق تحليل و تخمين‌هاي نشريه وال‌ استريت اين رقم در سال جاري ميلادي به 15 ميليارد دلار خواهد رسيد.

بن سويين‌برن از كارمندان ارشد شركت خدمات مالي امريكايي «مورگان استنلي» در يادداشتي نوشته است: «بر اين باوريم كه نت‌فليكس، اگر بخواهد، مي‌تواند با محدود كردن رشد سرمايه‌گذاري هنگفت در بازار جهاني و توليداتش، شكاف‌ها را با سرعت پر كند اما اين كمپاني هوشمندانه استراتژي بلندمدت خود را دنبال مي‌كند.» نت‌فليكس در سال 2017 هشت ميليارد و نهصد ميليون دلار براي توليد محتوا سرمايه‌گذاري كرد و به گفته دنيل سالمون از BMO Capital Markets انتظار مي‌رود هفده ميليارد و هشتصد ميليون دلار در سال 2020 هزينه كند. ريد هستينگز، مديرعامل نت‌فليكس طي مصاحبه‌اي گفته است: «هر چه رقم سرمايه بيشتر باشد، مردم محتواي بيشتري را كه دوست دارند مشاهده مي‌كنند و در نتيجه ارزش خدمات براي آنها بالاتر مي‌رود.» اساس كار نت‌فليكس بر پايه هزينه كردن براي به دست آوردن است؛ به خصوص در رقابت با كمپاني‌هايي همچون ديزني آماده راه‌اندازي پخش آنلاين در سال 2019 شده است.

رقباي نت‌فليكس سال 2018 را با اين اميد آغاز كردند كه بالاخره 2018 سالي شود كه دست‌اندازهايي سرعت رسيدن اين غول رسانه‌اي را به سلطه سرگرمي جهان كم كند. اين اتفاق روي نداد و در عوض نت‌فليكس در 2018 همان مسيري را طي كرد كه در 5 سال گذشته طي كرده است؛ اين كمپاني كه عملا ايده «تلويزيون پربيننده» را ابداع كرد، به زياده‌روي در هزينه كردن براي توليد محتوا ادامه داد و ميلياردها دلار خرج ساخت و خريد هزار نسخه اصلي سريال تلويزيوني، فيلم، مستند، كنسرت و برنامه‌هاي استند‌آپ كمدي كرد. براي ساخت فيلم و سريال كتاب‌هاي «نارنيا» و همكاري با غول‌هاي هاليوودي گامي بلند برداشت. نت‌فليكس با جوايزي كه در هفتادوششمين دوره جوايز گلدن گلوب به خانه برد، سرمايه‌گذاري‌هايش در توليد محتوا را جبران كرد. طبق گزارش وبسايت «ددلاين»، نت‌فليكس با كسب سه جايزه در بخش تلويزيوني و دو جايزه در بخش سينمايي، شبكه‌هاي كابلي و خدمات پخش آنلاين را كنار زد و بيشترين جوايز را تصاحب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون