• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4288 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن

عدد و رقم

300 ميليون تومان

پيشنهاد افزايش وام مسكن

محمدرضا رضايي‌كوچي، رييس كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه لازمه رونق بازار مسكن، افزايش سقف تسهيلات خريد مسكن است، گفت: وام مسكن زوجين بايد به ۳۰۰ ميليون تومان افزايش يابد.

محمدرضا رضايي‌كوچي، رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با ابراز نگراني نسبت به وضعيت آتي پرداخت تسهيلات مسكن در كشور گفت: امروز خريداران نيازمند افزايش قدرت خريد هستند زيرا با افزايش ۹۰ درصدي قيمت مسكن، مردم توان خريد مسكن را ندارند و اين مساله بر مشكلات خانواده‌ها افزوده است. نماينده جهرم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: امروز اگر به دنبال كاهش قيمت مسكن و ايجاد اشتغال هستيم بايد بازار مسكن رونق پيدا كند و اين مساله در گرو اين است كه توان مالي خريداران بالا برود تا چرخه خريد و فروش شكل بگيرد. وي بر ضرورت افزايش سرمايه مالي بانك‌هاي ارايه‌كننده تسهيلات مسكن تأكيد كرد و گفت: امروز اين بانك‌ها با كمبود بودجه و سرمايه رو به رو هستند و اين مساله قطعا در روند ارايه وام مسكن مشكل‌ساز خواهد بود.

رضايي‌كوچي با بيان اينكه عدم افزايش تسهيلات مسكن و كاهش قدرت خريد متقاضيان موجب افزايش قيمت مسكن در سال ۹۸ مي‌شود، گفت: مجلس به ويژه كميسيون عمران مجلس بار‌ها اعلام كرده كه امروز بازار مسكن براي رونق گرفتن نيازمند افزايش سقف تسهيلات مسكن است اما مسوولان بانكي كمبود سرمايه را مانع اصلي اين مساله مي‌دانند.

 

5 ميليارد و ۴۰۰ ميليون مترمكعب

صادرات گاز به تركيه در نيمه نخست سال

ايران در نيمه نخست امسال در مجموع 5 ميليارد و ۴۰۰ميليون مترمكعب گاز از مرز بازرگان به تركيه صادر كرد. ايران به طور ميانگين روزانه حدود ۳۰ ميليون متر مكعب گاز به تركيه گاز صادر مي‌كند. همچنين قرارداد ايران با تركيه سالانه است كه بر اساس آن، حجم مشخصي را بايد در طول يك سال به تركيه تحويل دهد؛ بر اين اساس زماني كه مصرف داخلي زياد مي‌شود مانند زمان اوج مصرف در زمستان، حجم صادرات به تركيه كاهش داده مي‌شود. حجم صادرات به تركيه هم در طول سال ۹۵ هشت ميليارد مترمكعب و در نيمه نخست امسال در مجموع 5 ميليارد و ۴۰۰ ميليون مترمكعب بوده است.

 

۵۸۴ هزار

چك‌هاي برگشتي در يك ماه

در آذر ماه سال جاري حدود ٥٨٤ هزار فقره چك در كل كشور برگشت خورد كه نسبت به ماه قبلش ۳۲.۸ درصد كاهش يافته كه دليل حدود ۹۵ درصد از چك‌هاي برگشتي، فقدان يا كسري موجودي بوده است.

بانك مركزي تازه‌ترين گزارش خود از چك‌هاي برگشتي در آذر ماه سال جاري را منتشر كرده كه بر اساس آن بالغ بر ۵.۷ ميليون فقره چك به ارزشي حدود ٦٣٧ هزار ميليارد ريال در آذر ماه ١٣٩٧ در كل كشور مبادله شد كه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۱۹.۸ درصد و ۱۰.۷ درصد كاهش داشته است.

همچنين حدود دو ميليون فقره چك به ارزشي بالغ بر ٣٥١ هزار ميليارد ريال در آذر ماه ۹۷ در استان تهران مبادله شد. بر اساس اين گزارش در اين ماه در كل كشور حدود ۵.۲ ميليون فقره چك به ارزشي بالغ بر ٥٦٨ هزار ميليارد ريال وصول شد كه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيـب ۱۸ درصد و ۸.۲ درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

در آذر ماه سال جاري در كشور ۸۹.۸ درصد از كل تعداد چك‌هاي مبادله‌اي و ۸۹.۳ درصد از كل مبلغ چك‌هاي مبادله‌اي و در استان تهران نيز حدود ۱.۸ ميليون فقره چك به ارزشي حدود ٣١٦ هزار ميليارد ريال وصول شد.

 

54 درصد

رشد صادرات ميوه و تره‌بار

دبير ميز ميوه و تره‌بار سازمان توسعه تجارت ايران گفت: در ۹ ماهه سال جاري صادرات محصولات ميوه و تره‌بار با رشد ۵۴ درصدي همراه بوده است. به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني سازمان توسعه تجارت ايران، سميرا موسي‌پور با اعلام اين خبر گفت: مجموع صادرات ميوه و تره‌بار ۹۹۳ ميليون دلار برآورد شده كه از لحاظ ارزشي ۵۴ درصد و از نظر وزني ۱۸ درصد با مقايسه به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است. وي با اشاره به اينكه نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد صادرات در اغلب محصولات ميوه و تره‌بار هستيم، افزود: اين افزايش در محصول سيب درختي ۲۳درصد، در خيار ۳۱ درصد و در محصول هندوانه ۷.۵درصد بوده است. موسي‌پور ادامه داد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات محصولات ميوه و تره‌بار به كشورهاي عراق ۶۰ درصد، به كشور امارات ۶۱ درصد و به روسيه ۱۳۶درصد رشد داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون