اصلاح قيمت بستههاي اينترنتي آغاز ميشود
گلايه وزير ارتباطات از قيمت اينترنت اپراتورها
محمد ارغوان
مردم از افزايش قيمت بستههاي اينترنتي شكايت دارند. با آغاز مديريت هزينهها در اپراتورها از هفته گذشته اصلاح قيمتها آغاز شد. فعلا با همان قيمتها 10 درصد حجم بيشتر اضافه شده است. كاهش هزينهها در اپراتورها با جديت پيگيري ميشود. فضاي مجازي فرصت است...
گزاره بالا آخرين توييت وزير جوان ارتباطات است. محمدجواد آذريجهرمي در روزهاي اخير به دنبال كاهش قيمت اينترنت اپراتورهاست. البته تلاش وزير براي كاهش هزينهها نه بر اساس كاهش قيمت بلكه بر اساس افزايش حجم بستههاي ارايه شده، صورت ميگيرد. او پيشتر هم در زمينه مديريت هزينه اپراتورها تلاشهايي كرده بود و از هزينه ۲۰۰ ميليارد توماني اين شركتها براي تبليغات تلويزيوني خبر داده بود. او تاكيد كرده بود كه اين هزينهها بايد با مديريت بهتري انجام شوند. وزير ارتباطات تاكيد كرده بود كه اين هزينهها نبايد از جيب مشترك گرفته شود:«خواستهام تبليغات تلويزيون و بسياري ديگر از هزينهها را كنترل كنند، هزينه تبليغات و امثال آن نبايد از جيب مردم داده شود.» قبل از گزارشهاي توييتري 17 دي ماه وزير ارتباطات از اتمام بررسي وضعيت چند ماهه اخير قيمتگذاري اينترنت موبايل از سوي اپراتورها و افزايش قيمت آن با توجه به شكايت كاربران خبر داد و گفت: اين مدل تعرفهگذاري اصلاح ميشود. او درباره شكايت كاربران از افزايش نرخ خدمات اينترنت موبايل از سوي اپراتورها اظهار كرد: «موضوع مدل قيمتگذاري چند ماه اخير اپراتورها در حوزه اينترنت در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مورد بررسي قرار گرفت و نتايج آن به زودي اعلام ميشود.» وي با بيان اينكه اين گزارش براي انجام برخي اصلاحات مجدد به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بازگشت، ادامه داد:«نتيجه نهايي حاصل از اين گزارش و تصميماتي كه درباره نرخگذاري اينترنت موبايل در نظر گرفتهايم، اعلام ميشود.» او همچنين تاكيد كرد كه «تصميمات مهمي گرفته شده است تا فرآيند افزايش نرخها متوقف شود و اصلاحاتي نيز درباره نرخگذاري اينترنت موبايل از سوي اپراتورها صورت گيرد.» تغيير نرخ بستههاي تركيبي اينترنت موبايل(بستههاي روزانه و شبانه) و به نوعي گران شدن بستهها از شهريور ماه امسال صورت گرفت و نارضايتي كاربران را به همراه داشته و كاربران به صورت متعدد اين نارضايتي را در شبكههاي اجتماعي به وزير ارتباطات اعلام كردند. در شهريور ماه وزير ارتباطات در پاسخ به سوالي مبني بر اعتراض كاربران از نحوه تعريف بستههاي جديد اينترنت موبايل گفت: «اين موضوع را شنيدهام اما هنوز به صورت كامل آن را پيگيري نكردهام. اما به محض مشخص شدن موضوع آن را اطلاعرساني خواهم كرد.» آذريجهرمي در همان زمان در توييتي از رشد تعرفه خدمات ارتباطي بخش خصوصي تا سقف
12 درصد خبر داد و اعلام كرد:«با وجود اينكه خدمات دولت به شركتهاي اينترنتي با كاهش متوسط 40 درصدي قيمت همراه بوده است اما تعرفه خدمات بخش خصوصي حدود 7 تا 12 درصد رشد را در دو ماه اخير نشان ميدهد.» اگرچه تاكنون گزارشي از تغيير تعرفههاي اينترنتي گزارش نشده اما تجربه تاريخي نشان ميدهد، وزير ارتباطات در تغيير تعرفههاي اينترنتي موفق است.
در آذر ماه 1396 بود كه تعرفهگذاري اينترنت ثابت نامحدود بر اساس مدلي جديد نهايي شد بر اين اساس هر بسته سرويس شامل يك كف و يك سقف سرعت است و سرعت سرويس نبايد از كف كمتر باشد. اين موضوع به دليل ماهيت سرويس ايدياسال در تضمين سرعت خط لحاظ شده بود. براي حصول به اين مدل، تعرفه سرويسها بين اپراتورها و مخابرات ايران و شركت ارتباطات زيرساخت نيز اصلاح شد. از آن زمان تاكنون اين تصميم اجرايي شد و با همكاري مخابرات هزينههاي اينترنت ثابت كاهش يافت. اين تصميم وزير البته با انتقاد بسياري از شركتهاي ارايهدهنده اين خدمات همراه بود. بسياري از اين شركتها معتقدند اين تصميم موجب شده، قدرت رقابت آنها با اپراتورها در ارايه اينترنت محدود شود. اينترنت ثابت اكنون پس از گذشت ۱۵ سال از ورودش به ايران به ۱۰ ميليون مشترك خدمات ميدهد در حالي كه 3 سال پس از شكسته شدن انحصار اينترنت سيار، اپراتورهاي موبايل بيش از ۴۱ ميليون مشترك اينترنت پرسرعت(3G و 4G) دارند.