• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4291 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ بهمن

حرف‌هاي جنجالي داورزني درباره پروتكل واگذاري كشتي پهلواني به فدراسيون زورخانه‌اي

روح فدراسيون كشتي هم از اين ماجرا خبردار نيست

وحيد جعفري

محمدرضا داورزني در حالي طي اظهارنظري تعجب‌برانگيز و جنجالي حرف از امضاي پروتكلي بين وزارت ورزش، فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌اي و فدراسيون كشتي براي واگذاري كشتي پهلواني به فدراسيون زورخانه‌اي زده است كه حميد بني‌تميم سرپرست فدراسيون كشتي از وجود اين پروتكل ابراز بي‌اطلاعي و اعلام كرده است كه «كشتي پهلواني همچنان زير نظر فدراسيون كشتي فعاليت مي‌كند. كشتي پهلواني از چند سال گذشته طبق يك تفاهمنامه زير نظر فدراسيون كشتي قرار گرفت و ما در سال‌هاي اخير فعاليت زيادي براي احياي اين رشته انجام داده‌ايم. چند هفته قبل رقابت‌هاي بزرگسالان پهلواني را در كرج برگزار كرديم و از امروز هم مسابقات نوجوانان و جوانان پهلواني قهرماني كشور در مراغه آغاز شده كه اين موضوع تاييدكننده اين مساله است. در جلسه‌اي كه با حضور دكتر احمدي معاون محترم وزير ورزش، آقاي اسبقيان مديركل دفتر امور مشترك فدراسيون‌ها و آقاي جوهري رييس فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌اي برگزار شد، بنده اعلام كردم كه موضوع واگذاري كشتي پهلواني بحث كلاني است كه سرپرست نمي‌تواند در اين مورد تصميم‌گيري كند و طبق صورت جلسه مقرر شد بحث واگذاري كشتي پهلواني به فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌اي به بعد از مجمع انتخاباتي فدراسيون كشتي موكول شود.»

با توجه به اين موضوع بايد ديد داورزني بر چه پايه و اساسي چنين حرفي زده است، در حالي كه خود او بهتر از هر فرد ديگري مي‌داند كه كشتي پهلواني از طرف فدراسيون زورخانه‌اي به حال خود رها شده بود و اگر رسول خادم اقدام به احياي اين رشته طي چند سال گذشته نكرده بود، شايد حالا اصلا رشته‌اي به نام كشتي پهلواني به اين شكل وجود نداشت. در واقع اين‌طور به نظر مي‌رسد كه با كنار رفتن رسول خادم دوستان دست به هر كاري مي‌زنند تا هر آنچه خادم با تلاش‌هاي شبانه‌روزي براي ورزش ايران كسب كرده بود از بين برود. عليرضا حيدري كه با حمايت‌هاي رسول خادم فدراسيون جهاني كشتي پهلواني را زير نظر اتحاديه جهاني راه انداخت و خود در مجمع جهاني اين رشته با آراي اعضا به رياست اين رشته رسيد در اين باره مي‌گويد: «من نمي‌دانم اين يك حرف است كه زده شده يا اينكه پروتكلي به امضا رسيده است. بني‌تميم نمي‌تواند در اين مورد تصميم بگيرد چون سرپرست است، نه رييس. رشته‌اي كه خادم آن را به كشتي اضافه كرد را نبايد از دست بدهيم. شايد هم اين براي من سوءتفاهم ايجاد كرده، هر كسي كه مسووليت فدراسيون كشتي را برعهده دارد، بايد تماميت كشتي را در نظر بگيرد. من واقعا نمي‌دانم بني‌تميم چيزي را امضا كرده و با اين جدايي موافقت كرده يا اينكه فقط چيزي از سوي معاون وزير اعلام شده است.فدراسيون زورخانه‌اي، كشتي پهلواني را رها كرده بود و كاري در اين خصوص انجام نمي‌دادند، وقتي فدراسيون رسول خادم رسما مسووليت اين رشته را قبول كرد، در اين رشته هزينه شد و كارهاي زيادي صورت گرفت و حالا كه اين رشته به جايي رسيده و در مسير درست قرار گرفته، دارند تقسيمات روي آن انجام مي‌دهند. شايد به لحاظ حقوقي حق با آنها باشد كه كشتي پهلواني زير نظر فدراسيون زورخانه‌اي اداره شود اما مشكل بحث زيرساخت‌هاست. اول بايد بستر فراهم شود و بعد تفويض اختيار كنيم. شما يك فوتبال 90 دقيقه‌اي را مي‌خواهيد برگزار كنيد بايد كلي كار انجام دهيد و ميلياردها خرج ورزشگاه از صندلي و بخش VIP و ظاهر مجموعه كنيد تا فقط بتواني يك تك‌بازي را ميزبان باشيد، در مورد كشتي پهلواني خيلي عجله‌اي تصميم گرفتند و اين رشته از اين موضوع لطمه مي‌خورد. شما مي‌خواهيد يك سري جوان و كشتي‌گير را تحويل فدراسيوني‌ دهيد كه بستري براي آنها ندارد.»

از حرف‌هاي حيدري اينطور برداشت مي‌شود حالا كه كشتي پهلواني سروسامان گرفته است مدعي پيدا كرده وگرنه چرا آن زمان كه به حال خود رها شد و اصلا هيچ كس نمي‌دانست مسابقات كشتي پهلواني چه زمان و كجا برگزار مي‌شود و اصلا پهلوان ايران كيست و از كجا، چنين ادعاهايي وجود نداشت؛ اما حالا كه پس از تلاش‌هاي رسول خادم اين رشته يك بار ديگر جايگاه خود را به دست آورده، سروكله يك سري دوستان- كه يك عمر بودجه عريض و طويل براي ارتقاي اين رشته گرفتند و جز هيچ براي اين ورزش ملي و ميهني نكردند- پيدا شده تا يك بار ديگر از كنار كشتي پهلواني براي خود تلاش كنند و اين رشته را بار ديگر به كنج انزوا بفرستند.

عيسي مومني مسوول كشتي‌هاي سنتي و پهلواني فدراسيون كشتي در خصوص اينكه گفته شده از اين پس كشتي پهلواني زير نظر فدراسيون زورخانه‌اي اداره خواهد شد، به خبرنگار «اعتماد» گفت: «بني‌تميم گفته كه در اين خصوص هيچ تفاهم‌نامه‌اي را به امضا نرسانده، فقط يك جلسه بين عليرضا حيدري و مهرعليزاده برگزار شده كه در مورد بخش بين‌المللي كشتي پهلواني صحبت شده است. اصلا امكان اينكه كشتي پهلواني را از فدراسيون كشتي جدا كرد، وجود ندارد. اساسا ماهيت اين رشته از كشتي است و يك كشتي‌گير بايد برود كشتي پهلواني بگيرد، مگر مي‌شود اين رشته را زير نظر فدراسيوني غير از كشتي اداره كرد؟

چند سالي فدراسيون كشتي در اين زمينه فعال نبود و يك كشتي‌گير ترك‌تبار آمد و كشتي پهلواني را از ما گرفت، اما فدراسيون رسول خادم براي كشتي پهلواني بودجه در نظر گرفت و در بخش بين‌الملل هم كارهاي زيادي انجام داد. در اين مورد فقط صحبت شده، اما اينكه معاون وزير اعلام كرده كشتي پهلواني را از فدراسيون ما گرفته و به فدراسيون زورخانه‌اي داده‌اند درست نيست. اگر قرار باشد اين كار انجام شود بايد پروتكلي به امضا برسد كه چنين چيزي اتفاق نيفتاده است. ضمن اينكه بني‌تميم به عنوان سرپرست فدراسيون بايد چنين موضوعي را به هيات رييسه فدراسيون ببرد و قرار به تصميم‌گيري هم باشد، بايد آنجا در موردش تصميم بگيرند. ما مسابقات جهاني و اروپايي را هم برگزار كرديم و امتيازات زيادي هم به همين خاطر از اتحاديه جهاني گرفتيم. حالا حيدري مسوول كميته پهلواني اتحاديه جهاني است، اين چيزهايي كه مي‌گويند شايد مورد قبول آنهايي كه اطلاعاتي ندارند، قرار بگيرد اما ما را كه نمي‌توانند گول بزنند. هر مساله‌اي در بُعد بين‌المللي قوانين مربوط به خودش را دارد. آنها قانونا نمي‌توانند كشتي پهلواني را به فدراسيون زورخانه‌اي بدهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون