• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4294 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۸ بهمن

بهروز نعمتي؛ دبيركل حزب رفاه ملت ايران:

سفرهاي استاني لاريجاني انتخاباتي نيست

عليرضا كيانپور| حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي در گفت‌وگويي با وبسايت «ديده‌بان ايران» از آغاز سفرهاي استاني علي لاريجاني براي انتخابات 1400 خبر داده است. آنچه در ادامه مي‌خوانيد مشروح گفت‌وگوي «اعتماد» با بهروز نعمتي، دبيركل حزب رفاه ملت و البته ازجمله چهره‌هاي سياسي نزديك به علي لاريجاني است. نعمتي البته آغاز فعاليت‌هاي انتخاباتي رييس مجلس را تكذيب كرده و گفته باتوجه به مسووليت لاريجاني به عنوان رياست يكي از قواي سه‌گانه، سفرهاي استاني و برگزاري جلسات متعدد كاملا طبيعي است اما برخي نكات ديگر در اين گفت‌وگو ازجمله رابطه سياسي حزب «رفاه ملت ايران» با برخي احزاب اصلاح‌طلب و ميانه‌رو همچون «كارگزاران سازندگي» و «اعتدال و توسعه» و البته ارتباط اين حزب با كليت جريان اصولگرايي احتمالا براي مخاطبان جالب خواهد بود.

 

از مهرماه امسال كه حزب رفاه به دبيركلي شما رسما فعاليت خود را آغاز كرده است، چه اقداماتي انجام داده‌ايد؟

در اين مدت، دوستان در حزب رفاه، براي فعال كردن استان‌ها و دفاتر استاني حزب برنامه‌ريزي‌هايي انجام داده و اقداماتي نيز در اين راستا انجام داده‌اند. البته هنوز اين پروسه تكميل نشده اما دوستان در حال گزينش افراد متقاضي همكاري با حزب در سراسر كشور هستند. در واقع در حال حاضر مصاحبه با اين افراد متقاضي و بحث‌هاي درون‌حزبي در حال پيگيري است تا ببينيم در آينده چه اتفاقاتي خواهد افتاد و چگونه پيش خواهيم رفت.

دفاتر استاني حزب در كدام استان‌ها فعال شده‌اند؟

ببينيد اقداماتي در دفتر امور استان‌هاي حزب انجام شده و اقداماتي نيز در حال انجام است. اما درباره اينكه كار راه‌اندازي دفاتر استاني دقيقا در كدام استان‌ها به اتمام رسيده، اطلاعات دقيقي ندارم و بهتر است اين موضوع توسط سخنگوي حزب، آقاي سيدشريف حسيني يا مسوولان امور استان‌هاي حزب مطرح شود. با اين حال تا جايي كه در خاطر دارم اقداماتي براي تاسيس دفاتر استاني در استان‌هاي فارس، اصفهان، خراسان، كرمانشاه، همدان، سمنان، مازندران و چند استان ديگر در دست انجام است.

جلسه آخر حزب رفاه چه زماني برگزار شده است؟

دو هفته قبل برگزار شد.

احيانا علي لاريجاني، رييس مجلس هم در اين جلسات شركت مي‌كند؟

آقاي لاريجاني؟! خير! آقاي لاريجاني عضو حزب رفاه نيست.

برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و ميان‌مدت شما در حزب رفاه چيست؟ احيانا برنامه‌اي براي انتخابات مجلس يازدهم در اسفند سال 98 داريد؟

كاملا طبيعي است كساني كه در احزاب فعاليت مي‌كنند و به‌طور كلي پيگير فعاليت‌هاي حزبي هستند، شايد برنامه‌هايي براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي، مجلس خبرگان، شوراها يا رياست‌جمهوري داشته باشند. اگر غير اين باشد، عجيب است. پس افراد حزب تشكيل مي‌دهند كه چه‌كار كنند؟!

همين‌طور است. احزاب بايد براي انتخابات برنامه داشته باشند و كار انتخاباتي كنند اما يك كار ديگري هم احزاب انجام مي‌دهند كه البته در ايران چندان جدي گرفته نمي‌شود. اينكه برنامه‌ها و راهكارهايي براي اداره بهتر كشور تهيه مي‌كنند و به دستگاه‌هاي مختلف پيشنهاد مي‌دهند. احيانا شما در اين راستا اقدامي داشته‌ايد؟!

ما هم در اين راستا فعاليت‌هايي داريم. هم‌اكنون كميته سياسي حزب رفاه اقداماتي انجام داده و كارهايي در اين خصوص در دست انجام است. اتفاقا در اين چند ماه اقدامات و كارهايي از اين دست از طريق همين كميته سياسي حزب به انجام هم رسيده اما به هر دليل، اين اقدامات را رسانه‌اي نكرديم. درواقع از آنجا كه هدف‌مان حل مشكلات است، ترجيح داديم از رسانه‌اي كردن اين اقدامات پرهيز كنيم.

به‌تازگي خبري درخصوص شركت حدود 50 حزب اصولگرا در جلسه جامعه روحانيت مبارز منتشر شد كه به‌ گفته برخي حضار گويا اين احزاب شامل حزب‌هاي عضو جبهه ايستادگي، جبهه پيروان خط امام و رهبري و همچنين احزاب مستقل بودند. احيانا شما هم در اين جلسه يا جلساتي از اين دست شركت مي‌كنيد؟

خير! ما هيچ ارتباطي با اين تشكيلات نداريم.

با جمنا چطور؟!

خير! فعاليت ما در راستاي تداوم همان ائتلاف انتخابات سال 92 و 94 است كه ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.

با شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان چطور؟! آيا تاكنون با اين شوراي عالي كه تشكيلات مركزي و انتخاباتي جريان اصلاحات است، ديدار يا جلسه‌اي داشته‌ايد؟

به هر حال مذاكرات و بحث و گفت‌وگو كه البته جريان دارد اما به‌صورت تشكيلاتي اقدامي انجام نشده است.

البته شما بارها، ازجمله در همين مصاحبه، در پاسخ به پرسشي درباره حضور علي لاريجاني در جلسات حزب رفاه تاكيد كرديد كه ايشان عضو حزب رفاه نيست و طبيعتا در جلسات هم شركت نمي‌كند اما به هر حال قرابت سياسي شما و ديگر اعضاي حزب به آقاي لاريجاني قابل كتمان نيست. حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران همين ديروز از آغاز سفرهاي استاني لاريجاني براي حضور در انتخابات 1400 سخن گفته است. شما اطلاعي از اين موضوع داريد؟!

آقاي لاريجاني رييس قوه است. ايشان رييس قوه مقننه كشور هستند و سفرهاي استاني هم بخشي از كارشان است. همين‌طور كه بايد به عنوان رييس قوه مقننه در جلسات متعدد و مختلف حاضر شود.

يعني مي‌گوييد اين سفرها و جلسات ارتباطي به انتخابات ندارند؟!

منظورتان انتخابات رياست‌جمهوري 1400 است؟!

بله.

بعيد مي‌دانم ارتباطي باشد. الان هنوز خيلي زود است كه كسي بخواهد وارد فضاي انتخابات 1400 شود.

چنان‌چه مستحضريد كارگزاران در مقاطعي ازجمله انتخابات هيات‌رييسه مجلس، به‌صراحت از آقاي لاريجاني در مقابل عارف حمايت كرد. آيا فكر نمي‌كنيد باتوجه به اينكه آقاي مرعشي به‌نحوي نماينده طيف اصلاح‌طلب در حزب كارگزاران است، بنا داشته با طرح اين موضوع به تعبيري گزينه لاريجاني براي انتخابات را بسوزاند؟!

بعيد مي‌دانم. البته من عضو حزب كارگزاران نيستم.

تحليل‌تان درباره صحبت اخير مرعشي چيست؟

آقاي مرعشي انسان بزرگي است.

نظرتان درباره پيش‌بيني‌هاي سياسي مرعشي چيست؟!

دوستش دارم! پيش‌بيني‌هاي آقاي مرعشي هم هميشه با ما همراه بوده است.

منظورم اين است كه آيا ممكن است اين چند حزب نيز بتوانند تشكيلات يا جبهه‌اي سياسي شبيه به آنچه در شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان يا جمنا مي‌بينيم، براي نمايندگي از جريان اعتدال تشكيل دهند؟

ببينيد، من فكر مي‌كنم يك توافق نانوشته‌اي ميان اين چند حزب و مجموعه‌اي كه از آنها نام برديد، وجود دارد. البته به‌صورت تشكيلاتي و رسمي هنوز اقدامي صورت نگرفته است اما اتفاقا در گذشته بعضا بحث‌ها و مذاكراتي با برخي افراد در اين احزاب و تشكل‌ها انجام شده و ممكن است باز هم انجام شود.

آيا هم‌اكنون در حال مذاكره از طريق رسانه‌ها هستيد؟

نه! نه!

يعني به طور مثال قبلا صحبت‌هايي با اعضاي حزب كارگزاران داشته‌ايد؟!

با آقاي كرباسچي كه نه. اما با بعضي از ديگر دوستان در اين حزب صحبت‌هايي داشتيم.

فكر مي‌كنيد مثلا اگر احزابي همچون كارگزاران، اعتدال و توسعه، رفاه شما و چند حزب اين‌چنين، بخشي از جريان اصلاحات و بخشي هم از جناح اصولگرا جدا شوند و راسا براي تشكيل نهادي مستقل براي حركت جبهه‌اي اقدام كنند، لزوما ضربه‌اي به 2 جناح كلاسيك خواهد زد؟!

ببينيد، بحث من اصلا‌ اين نيست كه بايد جدا شويم يا اگر چنين شود، چه ‌كسي ضربه خواهد خورد، حرف ما اين است كه عقلانيت بايد بر اداره كشور حاكم شود. در اين رابطه نيز فكر مي‌كنم در چند انتخابات اخير، چه در انتخابات سال 92 و دور نخست رياست‌جمهوري آقاي روحاني، چه در انتخابات اسفند 94 كه مربوط به مجلس دهم بود و چه در انتخابات ارديبهشت 96 يعني دور دوم رياست‌جمهوري روحاني و شوراي شهر پنجم درمجموع خوب عمل شد. البته ممكن است برخي كاستي‌ها نيز وجود داشته باشد و گله‌مندي‌هاي بسياري مثلاً از عملكرد دولت دوم روحاني وجود داشته باشد كه ما هم گله‌منديم اما در كل، برآيند كلي مثبت بوده و ما نبايد اين برآيند مثبت را فراموش كنيم.

يعني شما هم با اين تيپ انتقادهايي كه بعضا اصلاح‌طلبان نسبت به عملكرد دولت روحاني وارد مي‌كنند، همراه هستيد؟

جامعه بايد زنده و پويا باشد. من فكر مي‌كنم بخشي از اين انتقادها به دولت كاملا وارد است و ما هم چنين نظري داريم. اين مساله چه اشكالي دارد؟!

منظورم اين است كه با اين حساب، تفاوت شما و اين گروه از اصلاح‌طلبان در چيست؟

تفاوت كه داريم. بالاخره ما در برخي روش‌ها و بعضي موضوع‌هاي سياسي و غيرسياسي با يكديگر متفاوت هستيم.

برداشتم اين است كه شما و دوستان‌تان در حزب رفاه در برخي روش‌ها مثلا با حزب اصلاح‌طلبي همچون اتحاد تفاوت‌نظر داريد. در همين مسائل، به عنوان مثال به اعتدال و توسعه نزديك‌تر هستيد؟!

ببينيد اگر با حزب اعتدال و توسعه كاملا همفكر بوديم و يك اعتقاد مشترك داشتيم، طبيعتا‌ به‌طور مشترك با آنها يك حزب تشكيل مي‌داديم يا در همان حزبي كه اين دوستان در آن فعالند، همكاري مي‌كرديم اما به هر حال در برخي مسائل و موضوعات با يكديگر فاصله داريم.

اتفاقا كاظم جلالي زماني عضو اعتدال و توسعه بوده و از اين حزب جدا شده است. در حال حاضر كاظم جلالي هم در حزب رفاه عضويت ندارد؟

خير!

احيانا‌ اين يك تاكتيك و تفاهمي نانوشته نيست كه مثلا چهره‌هايي همچون لاريجاني و جلالي رسما با حزب رفاه همراه نباشند اما در عمل كنار شما فعاليت كنند يا اينكه واقعا تمايل نداشتند با حزب رفاه همكاري كنند؟

نمي‌دانم. در اين رابطه بايد از خود آقايان لاريجاني و جلالي سوال كنيد.

اما به هر حال تعامل سياسي شما با آنها تداوم دارد؟

بله! راستش اگر يك روز با آقاي جلالي مذاكره نكنيم، احتمالا آن روز، روز خوبي نخواهد بود.

منظورم اين است كه آيا آن همكاري تشكيلاتي كه در گذشته داشتيد را همچنان مثلا در فراكسيون مستقلين ولايي ادامه مي‌دهيد؟

بله. كاملا!

فراكسيون مستقلين چه نسبتي با رفاه دارد؟!

بعضي از اعضاي فراكسيون عضو حزب هم هستند و بعضي نه.

حزب رفاه تا چند سال به فعاليت خود ادامه دهد؟!

ان‌شاءالله تا سال‌هاي سال.

ممكن است افرادي در ادامه راه به شما بپيوندند؟!

ببينيد به هر حال رفاه، يك حزب متشكل است و افراد بسياري در اين حزب فعاليت مي‌كنند و زحمت مي‌كشند. من هم يك عضو كوچك در اين حزب هستم.

بله، دبيركل حزب هستيد.

دبيركلي هم كه با نظر لطف دوستان محقق شده است. بحثم اين است كه اصلا اين‌طور نبوده كه ما بخواهيم بالاجبار اين پروژه را به انجام برسانيم.

متوجهم. بحث اجبار كه نيست. منظور اين است كه شما اصرار بر تشكيل حزب داشتيد و اگر احيانا در ميانه راه، برخي دوستان‌تان توصيه‌اي داشتند كه مثلا در شرايط فعلي فرصت مناسبي براي اين كار نيست، شما بعد از اينكه چند سال صبر كرديد، درنهايت تصميم‌تان را عملي كرديد.

نه اين‌طور نيست. هيچ‌گونه توصيه منفي در اين رابطه به بنده نشده است.


اقداماتي براي تاسيس دفاتر استاني حزب رفاه انجام شده است

لاريجاني عضو «رفاه» نيست

سفرهاي استاني لاريجاني، انتخاباتي نيست

اگر «رفاه» برنامه‌اي براي انتخابات مجلس و رياست‌جمهوري نداشته باشد، عجيب است

«رفاه» هيچ ارتباطي با جمنا و اصولگرايان ندارد اما با اصلاح‌طلبان صحبت‌هايي داشتيم

لاريجاني و جلالي توصيه‌اي منفي درخصوص عدم تشكيل حزب رفاه نداشتند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون