• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4298 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن

با پيروزي 3 بر 1 مقابل ژاپن در فينال جام ملت‌هاي آسيا

قطر با اقتدار قهرمان شد

قطر قهرمان جام ملت‌هاي آسيا شد. شايد اگر اين جمله را يك ماه پيش كسي بر زبان مي‌آورد مورد تمسخر ديگران قرار مي‌گرفت. كما اينكه وقتي ژاوي، كاپيتان سابق بارسلونا و تيم ملي اسپانيا قبل از آغاز جام گفت كه قطر با شكست ژاپن قهرمان خواهد شد خيلي‌ها به او خنديدند. اما عصر روز اول فوريه، در دقيقه 95، در ورزشگاه شيخ زايد ابوظبي، وقتي روشن ايرماتوف ازبكستاني سوت پايان بازي فينال را به صدا در آورد، هيچ واقعيتي مسلم‌تر از قهرماني قطر در جام ملت‌هاي آسيا وجود نداشت. قطر با نتيجه درخشان 3 بر 1 ژاپن را شكست داده بود.

اين اولين قهرماني قطري‌ها در جام ملت‌هاي آسيا محسوب مي‌شود؛ قهرماني‌اي كه در خاك دشمن به دست آمد و به همين خاطر هيچ يك از شهروندان قطري نتوانستند آن را از نزديك ببينند. با اين حال اين كشور در جام ملت‌هاي آسيا تنها نبود و شهرونداني از عمان و اردن و لبنان و ايران، البته فقط در بازي آخر، اين تيم را در استاديوم‌ همراهي كردند. قطر در اين دوره تمامي بزرگان آسيا از شرق و غرب قاره كهن را از دم تيغ گذراند و با 7 برد پياپي توانست به جام قهرماني دست پيدا كند. اگر تاكومي مينامينو نتوانسته بود دروازه قطر را در دقيقه 69 باز كند، آن وقت ركورد بي‌نظير قطري‌ها علاوه بر لفظ بدون باخت، مزين به ويژگي بدون گل خورده نيز مي‌شد. افتخاري كه تنها در اختيار ايران قرار دارد. تيم ايران در آخرين قهرماني‌اش بدون اينكه دروازه‌اش باز شود توانسته بود عنوان قهرماني را به دست آورد.

تيم ملي قطر در جام ملت‌هاي آسيا از همان روز اول نشان داد كه تيمي قابل اعتنا به حساب مي‌آيد. با حضور يك مربي جوان اما خوش‌فكر به نام فليكس سانچز كه از لاماسيا آمده بود. با مهاجمان گلزني مثل معز علي كه در نهايت هم توانست با 9 گل زده آقاي گل رقابت‌ها لقب بگيرد و ركورد گلزني علي دايي را بشكند. با هافبك‌هايي مثل اكرم عفيف كه توانست در اين تورنمنت 10 پاس گل بدهد تا نشان دهد بازي كردن كنار ژاوي در السد چه چيزهايي يادش داده. با عبدالكريم حسن، بهترين بازيكن آسيا و سعد الشيب كه ركورد 6 كلين شيت را در اين مسابقات ثبت كرد. قطر با تركيبي جذاب و فوتبالي تماشايي توانست نهمين قهرمان قاره كهن لقب بگيرد. بعد از ژاپن و ايران و عربستان و كره جنوبي و كويت و امارات و عراق و استراليا.

مسير رسيدن قطر به قهرماني جام هفدهم مسير سختي بود. آنها از گروهي كه عربستان و لبنان و كره شمالي در آن حضور داشتند، با 9 امتياز راهي دور بعد شدند. آنها توانستند عربستان را با 2 گل شكست دهند. در مرحله يك‌هشتم، قطري‌ها يكي از سخت‌ترين بازي‌هاي خودشان را انجام دادند و در نهايت توانستند با تك گل بسام الراوي، مدافع عراقي‌الاصل خودشان، عراق را شكست دهند. در يك چهارم، فليكس سانچز موفق شد در يك جنگ تاكتيكي تمام‌عيار پائولو بنتو و شاگردانش در كره جنوبي را با تك گل عبدالعزيز حاتم از پيش رو بردارد. كره‌اي كه سونگ هيون مين را در اختيار داشت. سانچز به خوبي متوجه شده بود كه خط دفاعي كره خيلي پايين بازي مي‌كند و به همين خاطر روي شوت‌هاي از راه دور ضعف دارد. پس به بازيكنانش دستور داد كه از همين راه فشار بياورند. نقشه‌اي كه جواب داد و قطر پيچ خطرناك رقابت‌ها را به سلامت پشت سر گذاشت. آنها در مرحله نيمه‌نهايي و در سياسي‌ترين بازي جام، امارات ميزبان را مقابل چشمان هزاران اماراتي با 4 گل تنبيه كردند. اماراتي كه قطر را تحريم و محاصره كرده و در جام ملت‌ها هم انواع و اقسام كارشكني‌ها را براي قطري‌ها تدارك ديده بود. شكست امارات باعث شد زاكروني با سري افكنده مجبور به ترك كشور امارات شود. بعد از بازي قطر و امارات و در حالي كه زمين چمن ورزشگاه پر از بطري‌هاي آب معدني و نوشابه و دمپايي هواداران بود، اين مهمانان بودند كه ميزبان را راهي خانه خودشان كرده بودند! قطر با 6 برد و زدن 16 گل جواز حضور در فينال را به دست آورده بود.

قطر در فينال به مصاف ژاپني ‌رفت كه سابقه چهار بار قهرماني آسيا را در كارنامه داشت. تيمي كه هر بار راهي فينال شده بود جام را هم به دست آورده بود. ژاپن در نيمه‌نهايي شانس اول قهرماني رقابت‌ها يعني ايران را با نتيجه 3 بر صفر شكست داده بود. نتيجه‌اي كه باعث شد خيلي از ايراني‌ها در فينال طرفدار قطر بشوند. هم به اين خاطر كه ژاپن پنجمين قهرماني‌اش را به دست نياورد، هم به اين خاطر كه انتقام ايران گرفته شود. خيلي از هواداران ايراني كه بليت بازي فينال را خريده بودند روز جمعه به عنوان هوادار قطر وارد ورزشگاه شدند و تيمي را تشويق كردند كه يك ماه پيش مقابل ايران در آخرين ديدار دوستانه دو تيم شكست خورده بود. در فينال، گرچه به نظر مي‌رسيد شاهد بازي پاياپايي باشيم، اما اين عنابي‌ها بودند كه از همان ابتداي مسابقه بازيكنان حريف را به بند كشيدند و خودشان را به حريف تحميل كردند. معز علي در دقيقه 12 با يك قيچي برگردان تماشايي گل اول را وارد دروازه حريف كرد. دقيقه 27 شوت تماشايي عبدالعزيز حاتم به گل دوم قطر منجر شد تا شوك بزرگي به مورياسو و شاگردانش وارد شود. شوتي كه نتيجه 23 پاس پياپي قطري‌ها بود و كلاس بازي اين تيم را نشان مي‌داد. چند دقيقه بعد كاپيتان و رهبر قطري‌ها در زمين، يعني الهيدوس مي‌توانست گل سوم را بزند كه ضربه‌اش به تيرك خورد. در آغاز نيمه دوم با تغييراتي كه ژاپن در تركيبش اعمال كرده بود، اين تيم به بازي مسلط شد. رفتن در لاك دفاعي توسط قطر و مصدوميت شديد خوخي موجب شد كه ژاپن بازي را در اختيار بگيرد و دقيقه 69 به گل برسد تا هواداران ژاپني اميدوار شوند. اما در دقيقه 82 با برخورد توپ به دست يوشيدا، كاپيتان ژاپني‌ها كه به شكل عجيبي هم روي گل اول و هم روي گل دوم قطر مقصر به نظر مي‌رسيد، داور براي قطر يك ضربه پنالتي اعلام كرد. اكرم عفيف پنالتي را گل كرد تا بالاخره سامورايي‌هاي آبي مجبور به زانو زدن شوند.

با قهرماني قطر فصلي جديد در فوتبال اين كشور شكل گرفته. تيمي با نشاط كه فوتبال را به خوبي بازي مي‌كند. حالا آنها به عنوان قهرمان آسيا در جام جهاني 2022 كه خودشان ميزبان هستند حاضر خواهند شد. جامي كه اگر آنها با همين روند در آن حضور پيدا كنند، مي‌تواند بدل به يك خاطره شيرين ديگر براي كشوري شود كه تا چند سال قبل حرفي براي گفتن در فوتبال آسيا نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون