• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4298 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن

با افزايش سقف معافيت مالياتي

۴۵۰ هزار تومان به نفع حقوق‌بگيران شد

با افزايش سقف معافيت مالياتي حقوق كاركنان در سال آينده، حدود ۴۵۰ هزار تومان در مقايسه با امسال بر معافيت حقوق كاركنان افزوده شده است.

گر چه دولت سقف معافيت مالياتي حقوق كاركنان را تا دو ميليون و ۳۰۰ هزار تومان يعني برابر با رقم سال جاري در لايحه بودجه پيش‌بيني كرده بود، اما مجلس رقم پيشنهادي دولت را نپذيرفت و ۴۵۰ هزار تومان آن را بالا برده و به دو ميليون و ۷۵۰ هزار تومان افزايش داد.

اين در حالي است كه اگر سقف معافيت حقوق كاركنان نسبت به سال جاري افزايش پيدا نمي‌كرد، مي‌توانست تعداد بيشتري از حقوق بگيران را درگير پرداخت ماليات كند؛ چرا كه در هر صورت با توجه به افزايش متوسط ۲۰ درصدي كه براي حقوق در سال آينده پيش‌بيني شده، مبلغي كه به حقوق كاركنان اضافه مي‌شود، مي‌توانست در مواردي از سقف دو ميليون و ۳۰۰ تومان بگذرد؛ از اين رو با افزايش معافيت به دو ميليون و ۷۵۰ هزار تومان تا حدي امنيت كاركنان براي پرداخت ماليات را افزايش مي‌دهد.

افزايش تورم در ماه‌هاي اخير و به دنبال آن سخت شدن شرايط اقتصادي و معيشتي موجب شد كه حتي در سال جاري نيز بحث افزايش مجدد حقوق كاركنان مطرح باشد كه در نهايت عملياتي نشده و به توزيع بسته حمايتي ختم شد. بر اين اساس، افزايش حقوق در سال آينده مورد توجه نمايندگان بود و حتي بعد از پيشنهاد ۲۰ درصدي در لايحه در مواردي انتقاداتي مطرح و خواستار افزايش بيشتري شدند، اما سرانجام ۲۰ درصد مصوب شد.

در اين شرايط جنبه ديگر حقوق مورد توجه قرار گرفت و سقف معافيت مالياتي آن افزايش پيدا كرد. اين در حالي است كه اگر سقف معافيت افزايش پيدا نمي‌كرد، با توجه به رشد ۲۰ درصدي حقوق مي‌توانست بخشي از كاركنان فعلي كه مشمول ماليات نبودند را نيز در بر بگيرد كه خود موجب آسيب به دريافتي كاركنان مي‌شد. اين در حالي است كه كاركنان از جمله گروه‌هايي به شمار مي‌روند كه سهم قابل توجهي در درآمد مالياتي سالانه دولت دارند؛ به طوري كه براي امسال كل درآمد مالياتي حدود ۱۴۸ هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده بود كه از اين رقم ۱۹ هزار و ۴۰۰ ميليون تومان مربوط به ماليات بر درآمد است؛ از اين رقم نيز حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ ميليون تومان را كاركنان پرداخت مي‌كنند كه ۶,۱۰۰ ميليارد تومان به حقوق كاركنان بخش عمومي و ۵,۷۰۰ ميليون تومان به حقوق كاركنان بخش خصوصي اختصاص دارد.

 

تغييرات معافيت مالياتي حقوق كاركنان
در دولت روحاني

اما مروري بر روند تصويب سقف معافيت حقوق كاركنان در دولت يازدهم و دوازدهم از اين حكايت دارد كه تقريبا هر ساله تغيير كرده است كه عمدتا نيز بعد از ارايه لايحه بودجه به مجلس ثبت شده است؛ بر اين اساس در سال ۱۳۹۳ كه اولين بودجه پيشنهادي دولت روحاني بود سقف معافيت مالياتي درآمد سالانه ۱۲ ميليون تومان و هر ماه يك ميليون تومان بود.

در سال ۱۳۹۴ سقف معافيت مالياتي كاركنان به درآمد ۱۳ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان در سال افزايش يافت كه در اين حالت حقوق دريافتي يك ميليون و ۱۵۰ هزار تومان در ماه معاف بود.

در سال ۱۳۹۵ نيز ۱۵ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد سالانه‌اي بود كه كاركنان را از پرداخت ماليات معاف مي‌كرد و در هر ماه حقوق يك ميليون و ۳۰۰ هزار توماني از معافيت مالياتي برخوردار بود، اما در سال گذشته معافيت مالياتي حقوق كاركنان به دو ميليون تومان افزايش يافت كه رشد حدود ۷۰۰ هزار توماني داشت و در مجموع در سال تا حقوق ۲۴ ميليون تومان از پرداخت ماليات معاف شد.

براي سال جاري دو ميليون و ۳۰۰ هزار تومان دريافتي هر ماه براي كاركنان از ماليات معاف شد كه در طول سال مجموع درآمد ۲۷ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان را در بر مي‌گرفت.

در سال آينده دولت براي سقف معافيت مالياتي كاركنان همان دو ميليون و ۳۰۰ هزار تومان سال جاري را در لايحه بودجه پيشنهاد كرد ولي كميسيون تلفيق در جريان بررسي لايحه بودجه اين رقم را تا دو ميليون و ۷۵۰ هزار تومان افزايش داد تا كليه كاركناني كه دريافتي حقوق آنها در طول سال به ۳۳ ميليون تومان مي‌رسد از پرداخت ماليات معاف باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون